blomkronan
Min chili odling blev inte som jag hade tänkt mig!
jag övervintra några stycken och dom fick något som spred sig sedan till alla mina frösådda plantor.
Bladlöss har jag oxå haft i MASSOR!!
Men nu vill jag övervintra några igen och undrar vad är det jag har fått, så jag kan få bukt på detta!

[attachment=65605:l_v.JPG]

Bitmärkerna är från sniglar, jag tog en på bargärning...
[attachment=65606:dfsd.JPG]

Hur ser egentligen Trips skador ut? Jag har synat och synat men jag tycker inte att jag har sett några trips-djur men jag tror att skadorna är Trips...
eller är det skador efter bladlössens framfart?
varghem
jag undrar om inte missfärgningen är orsakad av snigelslem
blomkronan
Det kan ju vara så att sniglarna har "spätt på" men det börja redan i mars inomhus sad.gif och där har jag inga sniglar blush.gif
DykUnderYtan
I mina ögon ser det ut som angrepp av trips...
Peztis
Tycker också att det ser ut som trips och en typisk typ av blad som de brukar gilla. Du har inte sett några små uschlingar, som små-små streck under bladen?
blomkronan
Det är lite förbryllade! Jag har ju inte sett några "streck" Jag har till och med kollat med lupp, men inte hittat några tripsdjur??.

Min fundering är nu... kan det vara spåren efter bladlösen? Jag hade ju en armé av bladlös i våras, och under sommaren har dom ju funnits oxå.
eller kan det vita flygare dom har jag ju oxå haft, hur ser deras skador ut?

Det konstiga är ju att bladen på bilderna plocka jag av nu i höst, och under sommaren har det ändå inte varit så mycket bladlös eller vitaflygare i växthuset, att jag tycker att dom kan göra en sådan här skada, ALLA "stora" blad är drabbade. Ett par plantor med småblad har klarat sig? Så som Fich pepper den har klarat sig fint smile.gif

Det här är mycket konstigt!! Jag får vänta och se om jag kan hitta tripsdjur senare in på vintern, då kanske dom har vuxit på sig så jag kan se dom med min lupp.
Rebecca
Jag tycker det verkar som om snigeln orsakat de stora hålen i bladen, men resten tror jag också är trips. Hade på mina chilisar nu i somras och det såg exakt ut sådär (minus snigelhålen såklart). Jag slängde rubbet.
Bassam

Hej

Singlar skada ser ut så .

H.Bassam
koja72
Tvestjärtar kan också göra hål i bladen, bara en liten notis så där. Jag tycker det ser spinn-aktigt ut. har du som spindelnät vid bladfästen ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon