Jag njuter i fulla drag sedan alla ömtåliga perenner hamnat i växthuset! Har inte satt på någon värme ännu och vädrar fortfarande varje dag.
Min nio åriga passionsblomma står fortfarande i full blom liksom pelargoniorna. Citronträdet bär frukt och det doftar så härligt! Lagerträdet har jag tuktat och grenarna har jag som "gå bort present" till mina väninnor.
Hoppas att vintern går fort så att jag kan ta ut mina växter igen. Funderar lite svagt på att flytta till en lägenhet, men hur byter man ut 2200 kvm trädgård mot en liten balkong? Hoppas att tanten är fullt going strong nästa år!!!!
jag panikplanterade en ampelros och smultronplantor i växthuset i november, när vintern aldrig kom. tror nog inte rosen klarar vintern, men hoppas smultronen inte tar illa upp av att vara under tak..orkade/hann inte få dem i jorden i tid.
men annars så får växthuset klaa sej själv.. bara solen börjar värma lite ska jag sätta mej där med en kopp kaffe
Underbart med stor trädgård, min har ungefär samma storlek.
Men visst är det mycket som behöver skötas.
Jag har alltid sagt att om jag någon gång igen i livet tvingas bo i lägenhet så ska jag ha en terrass igen!
Innan detta huset så bodde vi i en lägenhet på 70 kvm med terrass på 21 kvm + odlingslåda på ca 9 kvm ( 1 m djup och ca 9 m lång, höjden till midjan ungefär).
Där kan man fortfarande odla mängder men det är rätt överskådligt och inte så tungt, mest en fråga om vattning i mängder och rensa bort överblommat.
Så finns den möjligheten där du funderar på att flytta så skulle jag varmt rekommendera det. Eller så klart en liten lägenhet på markplan med uteplats.
Och välkommen till Odla med ditt första inlägg!!!
ogräset
13-01-2012, 17:29
Hejsan!
Jag har olivträd, fikonträd och lite andra växter i mitt växthus... har precis varit ute och vattnat. De ser så gröna och fina ut, snart närmar vi oss våren... härligt.
Birgitta :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.