Full version: Hoyaidentifiering
Putte-sthlm
Kan någon hjälpa mej identifiera denna Hoya?[attachment=65615:20111016719liten.jpg]
Azur
Jag är alls ingen expert, men för mig ser det ut som Porslinsblomma, Hoya carnosa.
webkia
Jag skulle gissa på hoya nummularoides.
http://www.dannesdjur.com/bilder/hoya_nummularoides_1.jpg
Putte-sthlm
CITAT (Azur @ 19-10-2011, 17:54) *
Jag är alls ingen expert, men för mig ser det ut som Porslinsblomma, Hoya carnosa.

Att det är en Hoya så mycket vet jag...och att den inte är en Carnosa, Jag har ett 20-tal olika Hoyor. Har försett alla krukor med namnetiketter för att komma ihåg vilken som heter vad. Av nån anledning har namnstickan till just denna Hoya försvunnit.
Putte-sthlm
CITAT (webkia @ 19-10-2011, 19:10) *
Jag skulle gissa på hoya nummularoides.
http://www.dannesdjur.com/bilder/hoya_nummularoides_1.jpg

Vad jag kan se av ditt foto så verkar det stämma precis överens med min Hoya....& en nummularoides vet jag att jag en gång har köpt. Har namnmärkt alla mina ca 20 olika Hoyor men av nån anledning hade märkningen på just denna Hoya försvunnit. Tusen tack för hjälpen!
Azur
Vad ser ni skillnad på? Är det att blomklasarna är lite mindre och glesare?

EDIT: OK glöm det, ser på nätet att nummularioides är mycket småvuxnare än carnosa, din blomma såg stor ut för mig.
Blomstertanten
CITAT (Putte-sthlm @ 19-10-2011, 22:32) *
Vad jag kan se av ditt foto så verkar det stämma precis överens med min Hoya....& en nummularoides vet jag att jag en gång har köpt. Har namnmärkt alla mina ca 20 olika Hoyor men av nån anledning hade märkningen på just denna Hoya försvunnit. Tusen tack för hjälpen!

Dessutom är det vid ungefär den här tiden på året som nummularoides brukar blomma! I alla fall min, som nu har knoppar biggrin.gif
Blomstertanten
CITAT (Putte-sthlm @ 19-10-2011, 22:32) *

Dessutom är det vid ungefär den här tiden på året som nummularoides brukar blomma! I alla fall min, som nu har knoppar biggrin.gif
Putte-sthlm
CITAT (Azur @ 20-10-2011, 00:21) *
Vad ser ni skillnad på? Är det att blomklasarna är lite mindre och glesare?

EDIT: OK glöm det, ser på nätet att nummularioides är mycket småvuxnare än carnosa, din blomma såg stor ut för mig.

H. Nummularoides blad är dessutom täckta av små små fina hår. Känner man på bladen så känns dom som sammet ungefär
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon