Full version: Kålrot i Thailand?
Biggan_
Någon som vet om det går att odla kålrötter, morötter och potatis i Thailand?

Jag har en bror som bor i Thailand och råkade nämna för honom i e-mail att jag skulle koka rotmos. Han blev vansinnigt sugen men trodde inte att det gick att få tag i kålrötter där. Jag tänkte föreslå honom att själv så kålrötter, men det fungerar kanske inte med klimatet. Potatis vet jag att han fått tag i, men morötter vet jag inte heller om det finns där.
Gossen Ruda
Kålroten lär vara en svensk specialitet, heter tom swede på engelska. biggrin.gif Fast det mesta går väl att fixa, har man bara frön går det säkert bra.
Biggan_
Ok, några frön är ju inte så dyrt att prova. Det dyraste är kanske frakten.

Men det går nog inte att få tag på frö nu ändå!
Red Top
Här finns det fröer. smile.gif

Kålrot

Morot
Biggan_
CITAT (Red Top @ 20-10-2011, 10:27) *
Här finns det fröer. smile.gif

Kålrot

Morot

Tack Red Top!

Jag kollade på kålrot och det stod att den lämpade sej för nordiskt klimat. Det kanske inte fungerar i den konstanta värmen där.

Morötterna stod det inget om klimatet, men utan kålrot ingen rotmos.
Eva i Skåne
Min dotter som bor i Turkiet har också pratat om kålrot. Det finns inte där heller så det är kanske vårt klimat som är bäst.
RitRat
Vissa av våra nordiska växter gror inte ens om det är för höga temperaturer. Jag blev besviken en gång när jag var i Gambia (gamla Odla.nu:are vet att jag brukar vara där på vintrarna). Jag sådde salladsfrön som jag tagit dit från Sverige. Inget kom upp. efter ett par veckor lusläste jag på fröpåsen: Gror inte i temperaturer över 20 grader!! Sockerärter, ruccola och rädisor har jag däremot fått där. Men det var inga bra skörder.

Biggan, du får posta frön för experiment, men posta rotmos i pulverform också, ut i fall att inte fröna gror.
Biggan_
CITAT (RitRat @ 20-10-2011, 21:21) *
Biggan, du får posta frön för experiment, men posta rotmos i pulverform också, ut i fall att inte fröna gror.

Jo det kan jag göra, men rotmos i pulverform blir nog icke accepterat! Då får han komma hem och äta! biggrin.gif
Gossen Ruda
Skicka ner några kålrötter med nån charterresenär. Jag skulle vilja se ansiktsuttrycket på tullarna. biggrin.gif Färdkost.
Biggan_
CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2011, 22:02) *
Skicka ner några kålrötter med nån charterresenär. Jag skulle vilja se ansiktsuttrycket på tullarna. biggrin.gif Färdkost.

giggle.gif
Åsa, mälardalen zon 2
En sak man kanske bör tänka på är att en risk då¨man tar växter/frön från norden och planterar in i ett varmt klimat är ju att man kanske sprider ohyra/sjukdom som kanske inte finns i mottagande landet och i varmt klimat kan förökningen och spridningen ske mångdubbelt så snabbt som i kallt klimat = kan förstöra matproduktionen i landet.

Bara en sån ofarlig sak som vanlig skogsek har ju blivit ett problem för floran då man planterat in den i varmt klimat.
Biggan_
Nej något sådant vill man ju inte riskera! crying.gif

Tack för att du påminde mej om riskerna Åsa!
Huggorm
I Thailand liksom i många andra tropiska länder odlar man västerländska grödor uppe i bergen där det är lite svalare. Just Thailand har områden där det odlas sådant i nordvästra delen av landet, ovanför Chiang Mai.
Orkidétjuven
Och för att tillägga möjligheten att kunna bli invasiv, dvs ett hot mot den biologiska mångfalden.
Gossen Ruda
CITAT (Orkidétjuven @ 23-10-2011, 22:08) *
Och för att tillägga möjligheten att kunna bli invasiv, dvs ett hot mot den biologiska mångfalden.

Kålroten? rolleyes.gif
Orkidétjuven
Vem vet vad art kan ställa till med utanför sitt naturliga utbredningsområde. Det behöver inte bli så, men oftast vet man inte förren det är försent.
Inte för jag tror att kålrot just skulle bli det, men jag tror den iaf har en potential att sprida sig, tex fänkål och persilja är invasiv i nya zeeland och Ärtaubergin är invasivt i hawaii

om inte annat här är iaf några arter som är invasiva i thailand om det nu skulle vara intressant
1 aquatic plant (water hyacinth, Eichhornia crassipes); 13 land plants (African tulip tree, Spathodea campanulata; cogon grass or alang alang, Imperata cylindrica; giant reed, Arundo donax; hiptage, Hiptage benghalensis; Koster's curse, Clidemia hirta; lantana, Lantana camara; leucaena, Leucaena leucocephala; mile-a-minute, Mikania micrantha; mimosa or giant sensitive plant, Mimosa pigra; privet, Ligustrum robustum; Siam weed, Chromolaena odorata; wedelia, Wedelia trilobata; and yellow Himalayan raspberry, Rubus ellipticus);
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon