Peztis
Som sagt, är du med i någon/-ra trädgårdsförening/-ar? Och hur aktiv är du?

Själv är jag med i STA - Sällskapet Trädgårdsamatörerna - men jag är inte alls aktiv. Eller OK, jag har sänt in av årets fröer till frölistan.

(Bifoga gärna en länk om det finns någon hemsida så man kan läsa mer.)
kerstin z5-6
Som du sta allmänna o lokala föreningen + en del amerikanska, penstemon sällskapet osv
malarmaster
också med i STA,inte aktiv annat än ngt enstaka möte men för några år sedan var jag kretsordförande .
tidigare också medlem i lokalträdgårdsförening men inte längre,alldeles för låg nivå.
vet inte om botans vänner räknas hit?
Anki V
Jag är också med i STA men inte speciellt aktiv. Jag samlar inte ens frön dit numera. Jag tröttnade efter några års strul med frödistributionen.

Jag är nog mest med för tidningen och för att kunna delta i STA:s plantmarknad.

/Anki
renate
Jag är med i rosensällskapet och en lokal trädgårdsförening,Reftele trädgårdförening.STA och ST har jag lämnat.
Peztis
ST?
DykUnderYtan
Jag är med i STA och ST (Svensk Trädgård) + lokalföreningen. Är inte ett dugg aktiv just nu men ser alltid fram emot tidningarna, när de kommer. smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Är med i STA men numera har jag klivit av och är inte aktiv. 4 lokala trädgårdsföreningar + ST = totalt 6 föreningar
Krolliljan
Har varit medlem i STA och Koloniträdgårdsförbundet men nu är jag bara medlem i Svensk trädgård.
Är inte aktiv men gillar Svensk trädgårds tidning.
Aqvakul
jag är, tyvärr inte särskilt aktiv, medlem i Skånska Trädgårdsföreningen (RST). Älskar tidningen Hemträdgården och de trevliga informationshäftena som kommer från min lokalförening.
hattstugan

Är inte med i någon förening längre! Var med i STA 1 år men efter otrevligt bemötande på Trädgårdsmässan så klev jag av! Gillade inte deras tidning heller då det nästan uteslutande ska skrivas de latinska namnen på växter! Det är för mig inte på amatörnivå!
malcolm
Nej, är inte med i någon trädgårdsförening och tvivlar på att jag kommer att bli det heller.
Gunilla T
CITAT (hattstugan @ 20-10-2011, 09:47) *
Är inte med i någon förening längre! Var med i STA 1 år men efter otrevligt bemötande på Trädgårdsmässan så klev jag av! Gillade inte deras tidning heller då det nästan uteslutande ska skrivas de latinska namnen på växter! Det är för mig inte på amatörnivå!

Det är verkligen tråkigt att höra - representanter för föreningar skall vara tillmötesgående och trevliga i kontakter med allmänhet, oavsett om det är en medlem eller en potentiell medlem.

Det finns ju ett antal föreningar att välja på beroende på intresse och vad man vill med sin trädgård. Själv har jag varit medlem i STA i ganska många år och för mig har det varit ett lyft som gett en större djupkunskap om växter men framförallt om vilket utbud det finns när man tröttnat på de stora och dominerande kedjornas ensidiga utbud.

Nu vet jag inte hur det ser ut i alla kretsar i landet men den kretsen jag tillhör är oerhört aktiv och bjuder varje säsong på mycket professionella föreläsare med djupkunskap inom olika växtområden. För att nämna några, Bengt Karlsson och Holger Hachmann om Rhododendron, Jan Lindmark om Clematis, Lehel Kosa om Hosta, Svanta Malmgren Lidaforsgården om orkidéer .....

Det finns absolut ett stort behov att möta den ensidighet som blir mer och mer dominerande i trädgårdsvärlden. Om man tröttnat på att odla mossflox i fyra olika färger eller rudbeckior eller Rhododendron `Cunningham´s white´ för 99,90 kr på Plantagen så fyller Trädgårdsamatörerna en stor funktion.

De vetenskapliga namnen har man mycket praktisk nytta av. Om avsikten är att "snobba" kan man lika gärna lägga av för snobberi hör inte hemma någonstans och det är verkligen inte därför många använder de botaniska namnen. Vi lever i en global värld numera och har man inte det botaniska namnet är det omöjligt att beställa växter från utlandet. Många växter saknar också svenska namn eller så har de fått populära, säljande namn som är helt felaktiga. Jag har t.ex. sett namnet praktmagnolia på ett antal olika magnolior som defintivt inte varit en praktmagnolia.

Kan du det vetenskapliga namnet är det lätt att söka information om växten. Utbudet inom svensk litteratur är något begränsat kan man nog säga om man vill fördjupa sig inom något växtområde och då återstår oftast - litteratur på engelska där det är helt nödvändigt att kunna botaniska namn.

De vetenskapliga namnen berättar ofta - inte alltid - en hel del om växten. Köper jag en växt med namnsort `Nana´ så vet jag att det är en dvärgväxande sort vilket hjälper mig med placeringen.

Jag skulle t.ex. aldrig köpa en växt som är märkt `Saxifraga´ och inget mer. Det finns över 2.000 saxifragor med olika odlingskrav och vet jag inte det korrekta namnet så kan det bli fel.

Vi använder ju i dagligt tal en hel del botaniska namn utan att tänka på det - Digitalis, Rudbeckia, Fuchsia osv. ....de är inte svårare att lära sig än de svenska namnen.

Ordet amatör i föreningens namn är taget från franskan och betyder i dethär sammanhanget ...vi som älskar trädgård...och har inget att göra med om man är nybörjare eller inte.

Oj, det blev långt men det finns så mycket missuppfattningar så jag kände mig manad att försvara föreningen Trädgårdsamatörerna som, för mig har betytt väldigt mycket i mitt trädgårdsliv.
malarmaster
det var ett bra svar,Gunilla T.
vill bara tillägga,detta praktiserade vi i min krets,södra småland, att var du novis på trädgård så brukade vi rekommendera att börja i en trädgårdsförening istället för att få grunderna.sedan om trädgårdsintresset blir övermäktigt komma till oss för att få det lilla extra. det fanns de som ändå var så pass bitna så de började hos oss direkt men då gäller det att plugga lite för att kunna hänga med på föredragen,där är nästan uteslutande vetenskapliga namn o för många helt okända varianter av kända släkten.
trädgårdsamatörerna är också till stor del helt inriktade på prydnadsväxter,träd o buskar,helst exotiska o ovanliga sorter. Ulf
Eva i Skåne
Lokalförening till svenskt trädgård är jag med i. Det brukar bli 2-3 besök om året på deras arrangemang.
kerstin z5-6
Skriver under på Gunillas inlägg! tråkigt att du upplevde det så! Gäller lyckligtvis ett fåtal inom STa, de flesta har stor kunskap och är väldigt fina kunskapkällor,utan att vara von oben aktiga...
Överbölingen
Jag håller helt med Kerstin. Och jag skäms inte ett dugg för alla korkade frågor jag ställde runt sekelskiftet. Nu vet jag inte bättre, men jag vet mer.

Ursäkta om jag relaterar till betygskriterierna bl a på gymnasiet. MVG = Visat sig förstå innebörden och kan använda det i sitt eget arbete (OBS! fritt ur minnet). Hur i h-e skall en elev nå dit utan att ställa kompletterande frågor? Den lärare finns inte som löser hela mystiken vid lektionen. Alltså: Elev som ställer frågor är vetgirig och positiv. Att inte nappa på det är tjänstefel av en lärare. Att nobba, schikanera, läs mobba, är kränkande särbhandling och är ett lagbrott.
smuleborg
Är medlem i STA sedan några år tillbaka, såsom passiv medlem.

Hattstugan, jag har liknande erfarenhet på trädgårdsmässan förr förra året, men lät det bero. Jag tycker om tidningen "Trädgårds Amatören" (bra kunskapskälla, läser den och Natur och Trädgård). Jag tror vidare att årsavgiften går till något bra. Det kanske handlar om att aktivera sig i föreningen, vilket jag inte har gjort.
mamamaggan
Gick med i Trädgårdsamatörerna ( var det väl ?) för ett par år sedan men det blev bara ett år.

Man kunde välja att inte vara med i den lokala föreningen , det valde jag av olika orsaker , men lik f-bannat anmäldes jag dit och registrerades hos dem . Stod med på deras listor och fick mail, brev mm mm från dem och fanns med på listor som skickades ut .

Så numera är jag inte med i någon trädgårdsförening.
malarmaster
CITAT (mamamaggan @ 24-10-2011, 20:53) *
Gick med i Trädgårdsamatörerna ( var det väl ?) för ett par år sedan men det blev bara ett år.

Man kunde välja att inte vara med i den lokala föreningen , det valde jag av olika orsaker , men lik f-bannat anmäldes jag dit och registrerades hos dem . Stod med på deras listor och fick mail, brev mm mm från dem och fanns med på listor som skickades ut .

Så numera är jag inte med i någon trädgårdsförening.

lokalföreningen tar ju sin årsavgift så du måste väl ha märkt att den sammanlagda årsavgiften blev högre än för bara direktanslutning.det finns givetvis medlemmar i sta som bara vill vara med i riksföreningen men de är inte många.verksamheten ligger ju ute i kretsarna,riksföreningen står för tidningen o lite reseverksamhet.man har också tillgång till frölistan,vilket lockar en del. säkert att det var sta o ingen annan förening? Ulf
Owe J
Man blir inte anmäld av någon till STA, utan bestämmer själv vid betalningen om man vill vara med i en eller flera kretsar. Betalar man bara för Riksföreningen så blir det ingen diskussion om kretstillhörighet. Om man inte meddelat kretsen att man inte önskar vara med kan förstås kretsen fortsätta att skicka ut program ett tag i hopp om att personen glömt att betala in avgiften.
Krolliljan
Det kan vara svårt att ta sig in i en befintlig förening. g.gif Kanske bättre att starta en liten förening själv med några trädgårdsintresserade kompisar.
Ugglemormor
Har ramlat på en del föreningar under min sökning av växter, men har inte känt mig mogen att ansluta mig än i någon.
För min del skulle nog passa pelargonföreningen och har kollat lite på det, annars finns det ett annat bra växtforum där jag är med och får mina frågor besvarade så fort någon uppmärksammar det. Här har det blivit lite segt av någon anledning, men får dock svar även här.
Har letat efter ett rosumforum och träffat på flera, men har inte tagit tag i det...... confused.gif
Sylvia
Jag är med i STA - Sällskapet Trädgårdsamatörerna och vi, min man och jag, är mycket aktiva. Senaste mötet hos TAG (Gbg) höll vi ett föredrag om trädgårdar i Normandie.
hattstugan

Kanske ska ge STA en ny chans nästa år!!

Har läst igenom vad ni andra skrivit om dom så! Men jag vill ändå ha där det finns svenska namn utsatt!

Gillar inte att försöka leta på nätet med 1000tals träffar och försöka komma på om /vad det är för växter!

Men tidningen har annars ett bra upplägg!
Piccante
ingen som är med i FOBO??? är lite nyfiken på dom.
renate
CITAT (Peztis @ 19-10-2011, 21:52) *
ST?

Riksförbundet Svensk trädgård=ST.
renate
CITAT (Markus_H @ 29-10-2011, 21:15) *
ingen som är med i FOBO??? är lite nyfiken på dom.

FOBO?????
mamamaggan
CITAT (malarmaster @ 25-10-2011, 07:14) *
lokalföreningen tar ju sin årsavgift så du måste väl ha märkt att den sammanlagda årsavgiften blev högre än för bara direktanslutning.det finns givetvis medlemmar i sta som bara vill vara med i riksföreningen men de är inte många.verksamheten ligger ju ute i kretsarna,riksföreningen står för tidningen o lite reseverksamhet.man har också tillgång till frölistan,vilket lockar en del. säkert att det var sta o ingen annan förening? Ulf

Tänkte aldrig på hur stor avgiften var. Blev bara så f-bannad att man inte kan repsektera att jag inte ville vara med i lokalföreningen.

Varför ställa frågan och sedan strunta i mitt svar ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon