CITAT (hattstugan @ 20-10-2011, 09:47)

Är inte med i någon förening längre! Var med i STA 1 år men efter otrevligt bemötande på Trädgårdsmässan så klev jag av! Gillade inte deras tidning heller då det nästan uteslutande ska skrivas de latinska namnen på växter! Det är för mig inte på amatörnivå!
Det är verkligen tråkigt att höra - representanter för föreningar skall vara tillmötesgående och trevliga i kontakter med allmänhet, oavsett om det är en medlem eller en potentiell medlem.
Det finns ju ett antal föreningar att välja på beroende på intresse och vad man vill med sin trädgård. Själv har jag varit medlem i STA i ganska många år och för mig har det varit ett lyft som gett en större djupkunskap om växter men framförallt om vilket utbud det finns när man tröttnat på de stora och dominerande kedjornas ensidiga utbud.
Nu vet jag inte hur det ser ut i alla kretsar i landet men den kretsen jag tillhör är oerhört aktiv och bjuder varje säsong på mycket professionella föreläsare med djupkunskap inom olika växtområden. För att nämna några, Bengt Karlsson och Holger Hachmann om Rhododendron, Jan Lindmark om Clematis, Lehel Kosa om Hosta, Svanta Malmgren Lidaforsgården om orkidéer .....
Det finns absolut ett stort behov att möta den ensidighet som blir mer och mer dominerande i trädgårdsvärlden. Om man tröttnat på att odla mossflox i fyra olika färger eller rudbeckior eller Rhododendron `Cunningham´s white´ för 99,90 kr på Plantagen så fyller Trädgårdsamatörerna en stor funktion.
De vetenskapliga namnen har man mycket praktisk nytta av. Om avsikten är att "snobba" kan man lika gärna lägga av för snobberi hör inte hemma någonstans och det är verkligen inte därför många använder de botaniska namnen. Vi lever i en global värld numera och har man inte det botaniska namnet är det omöjligt att beställa växter från utlandet. Många växter saknar också svenska namn eller så har de fått populära, säljande namn som är helt felaktiga. Jag har t.ex. sett namnet praktmagnolia på ett antal olika magnolior som defintivt inte varit en praktmagnolia.
Kan du det vetenskapliga namnet är det lätt att söka information om växten. Utbudet inom svensk litteratur är något begränsat kan man nog säga om man vill fördjupa sig inom något växtområde och då återstår oftast - litteratur på engelska där det är helt nödvändigt att kunna botaniska namn.
De vetenskapliga namnen berättar ofta - inte alltid - en hel del om växten. Köper jag en växt med namnsort `Nana´ så vet jag att det är en dvärgväxande sort vilket hjälper mig med placeringen.
Jag skulle t.ex. aldrig köpa en växt som är märkt `Saxifraga´ och inget mer. Det finns över 2.000 saxifragor med olika odlingskrav och vet jag inte det korrekta namnet så kan det bli fel.
Vi använder ju i dagligt tal en hel del botaniska namn utan att tänka på det - Digitalis, Rudbeckia, Fuchsia osv. ....de är inte svårare att lära sig än de svenska namnen.
Ordet amatör i föreningens namn är taget från franskan och betyder i dethär sammanhanget ...vi som älskar trädgård...och har inget att göra med om man är nybörjare eller inte.
Oj, det blev långt men det finns så mycket missuppfattningar så jag kände mig manad att försvara föreningen Trädgårdsamatörerna som, för mig har betytt väldigt mycket i mitt trädgårdsliv.