Anma
Som sagt, har du anmält din vilja till organdonationsregistret? Om inte, gör det!
http://www.donationsradet.se/

gnon49
Gjorde man inte det för en herrans massa år sedan? Hur man ville ha det alltså. Har för mig jag skickade in något formulär om just detta.
Anma
CITAT (gnon49 @ 19-10-2011, 23:39) *
Gjorde man inte det för en herrans massa år sedan? Hur man ville ha det alltså. Har för mig jag skickade in något formulär om just detta.

Förhoppningsvis tar alla som inte var stora nog ställning nu när de vuxit upp och alla som inte gjorde det då och alla de som ändrat sig på vägen och så vidare. Det är det senaste inlämnade som gäller.
Meriona
Jag är anmäld sen många år. smile.gif Dock har jag valt att inte donera till forskning.
Anma
Jag tycker att det viktigaste är att man anmäler, om det så är att man inte vill donera (fast helst tycker jag så klart att alla ska donera, men det är min personliga åsikt). Det är inte lätt som anhörig att behöva fundera på det. När min morbror 26 år gammal blev hjärndöd efter en hjärnblödning vet jag att det blev svårt för anhöriga att bestämma åt honom. Ingen visste vad han ville.
KRT
Antar att det är som med testamenten - många drar sig för det eftersom man då erkänner att man är dödlig smile.gif

Självklart finns jag i registret och självklart säger jag JA! Hur skulle jag annars kunna förvänta mig att få om det skulle behövas?
Huggorm
Man kanske skulle skapa ett eget donationsregister i stället, där folk kan anmäla sig och få en tusenlapp för besväret. Den som sedan behöver en ny lever kan få det, mot en ordentlig ersättning. Här anar jag en affärsidé naughty.gif

Jag anmälde mig i det befintliga registret och fick inget alls. Till och med när man donerar blod får man ju en smörgås
Suz
Är också anmäld sen många år!
Tycker det är en självklarhet att hjälpa någon så som man själv (antagligen/förmodligen) vill bli hjälpt!!
solbrud
Det är lätt att skjuta upp men ett alternativ är ju att informera sitt val till flera nära anhöriga.

Jag har i mitt tidigare arbete sett människors lycka och rädsla när de kommit med flyg från annan del av landet,undersökts, tagit ytterligare prover och väntar på det sista svaret, om just det organ som finns kommer att passa dem eller inte. Då har det ändå funnits organ som ev. kunde passa.

Jag har sett människor som fått nya organ och får ett värdigt liv igen som frisk, att ha fått orken och livsglädjen tillbaka.

Jag har också träffat patienter som inte alls varit "gamla" - dö i väntan på organ som det är stor brist på.

För mig är det självklart, vem vill inte fortsätta leva.
Tänk om det vore du själv som akut behöver ett nytt organ.

Tack för att du startade tråden, det behövs som påminnelse.

Gita
Självklart har jag registrerat mig. Lika självklart skulle jag ta emot organ om det skulle behövas och då måste man väl också kunna tänka sig ge, speciellt som det gäller något man inte behöver längre.
Gita
Biggan_
Jag anmälde mej för många år sedan. Min sambo hade en transplanterad njure.
Jag tycker att om man är beredd att ev. ta emot ett organ, så skall man vara villig att donera också.
Jag tycker att det skulle vara så att alla över 18 år automatiskt är med i transplantationsregistret. Har man då något emot detta så kan man tacka nej. Det finns nog många som inte bryr sej, eller kanske bryr sej men inte kommer till skott att anmäla sej.
Eva i Skåne
Jag är också anmäld sedan ganska många år.
Anki på Öland
Samma här!
Klint
Jag o sambon anmälde oss för några år sen,bra att du skriver Anma!
omk
CITAT (Biggan_ @ 20-10-2011, 20:03) *
Jag tycker att det skulle vara så att alla över 18 år automatiskt är med i transplantationsregistret. Har man då något emot detta så kan man tacka nej. Det finns nog många som inte bryr sej, eller kanske bryr sej men inte kommer till skott att anmäla sej.

PRECIS !

Hörde nånstans om ett förslag att anhöriga skulle få begravningsavgiften betald (av vem är oklart), mot att de (OM inte den döde sagt nåt annat, naturligtvis !) skulle tillåta donation av den dödes organ.

Men, Biggans förslag är MYCKET bättre !

Kanske en kombination ? Eller både och ?

Precis som många av er redan skrivit; kan man tänka sig att ta emot organ, så måste man även vara beredd att donera. Självklart !!

Edit; jag anmälde mig för många år sen ...
hattstugan

Är också anmäld sen många år till baka!! Har även försökt att påverka barnen att anmäla sig! Tror att mina flickor är anmälda för det är ju inte bara vi medelålders typer som ska finnas där!
Har även tidigare informerat barnen om vad jag vill!
KRT
CITAT (omk @ 20-10-2011, 21:12) *
Hörde nånstans om ett förslag att anhöriga skulle få begravningsavgiften betald (av vem är oklart), mot att de (OM inte den döde sagt nåt annat, naturligtvis !) skulle tillåta donation av den dödes organ.

Har för mig att lagen ändradesför ett antal år sedan - tidigare förutsatte man att den döda INTE ville donera om man inte visste något annat (via register, kort el anhöriga), men numera anses man VILJA donera om man inte meddelat annat. Fast, hur stor killnad det gjort vet jag inte...... Fortfarande för få organ och för många på väntelistorna sad.gif

Får jag flagga för något relaterat? Den 1-2 november ordnas något som heter Forskningens dag i Malmö (1/11) och Lund (2/11) och i år heter det Livets andetag och handlar om lungorna och andningen från det första till det sista andetaget, eller en ny start om man transplanteras.... Populärvetenskapligt av/med forskare och läkare, för allmänheten och helt kostnadsfritt.

Mer info här; http://www.med.lu.se/forskning/forskningens_dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon