HelenaLJ
20-10-2011, 14:43
I år sådde jag pumpor (sådana orange man har till Halloween). De växte bra och blommade, men i stället för att bli små pumpor efter blomningen trillade blomman av utan att det hände något mer. Vad är det som gått fel?
Förmodligen blev de inte pollinerade. Hade du både han- och honblommor?
ingrid fuxwall
20-10-2011, 19:14
Skyller på allt regn
Ja det var dålig utdelning i år, både sena fruktämnen o få...
skogstroll
21-10-2011, 14:19
jag fick en LITEN jättepumpa
Vill du se min eländiga....[attachment=65671:blommor_2011_280.jpg]
Den sprack eller snarare exploderade ser det väl ut som
Men den ser god ut, hoppas du lagar något smarrigt av den?
Tack! Ja den kom i en gryta, helt ok smak...
Hej
Det kommer inte frukt ofta på grund av :
1 Dåliga vädret som gör att inskter röra sig dåligt eller dog när blommor behöver dem .
2 om jorden innehåller mycket kväv och växter satsa på grönskar .
2 Sjukdomar som attackera blommor .
H.Bassam
HelenaLJ
23-10-2011, 15:45
Många saker som kan gå fel tydligen. Jag får prova nästa år igen;). Nu har jag i stället köpt en pumpa på Konsum att ha till halloween och ska även göra en lykta av en sockerbeta jag hämtar hos en bonde jag känner. Tack för alla svar!
Antar att du bor i södra Sverige? Vädret har varit OK för pumpor, jag har fått tre st på två plantor. Varav en som tom var "köpepumpa-stor"........
Däremot var det flera blomanlag som föll av även hos mig, men det gjorde de under hela somaren, oavsett om det var varmt, kallt, blött eller torrt

så jag tror inte det beror så mycket på vädret
Alexander-VG-zon3
23-10-2011, 16:30
På jobbet fick vi detta (och här är bara en del av skörden som vi tog in). Över 100st med alla inräknade. Från självsådda plantor från sopor som växte på norrsidan i lerjord.
[attachment=65714:IMG_0697.JPG]
Antar att det grott båda könen ?
Är överraskad, ska odla pumpa nästa år riktiga roliga växter.
Det var inte illa flaxss!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.