sparvuggla
att få skjuta sen när dom är mätta alltså..........

http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1.139792...n-i-lisjoskogen

(om man är jägare)
*Stintan*
CITAT (sparvuggla @ 20-10-2011, 15:44) *

(om man är jägare)

Hur står det till egentligen? wacko.gif
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 20-10-2011, 17:37) *
Hur står det till egentligen? wacko.gif

Rabiata djurrättsaktivister går ej att förstå sig på. Strunta i struntet.
Huggorm
Är det normalt med björn nästan ända nere i Västerås? Jag trodde sydgränsen gick i Dalarna någonstans
Iren
CITAT (sparvuggla @ 20-10-2011, 15:44) *

(om man är jägare)

Nice, tar gärna en stek tummenupp.gif
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 20-10-2011, 18:31) *
Är det normalt med björn nästan ända nere i Västerås? Jag trodde sydgränsen gick i Dalarna någonstans

Det finns nog några enstaka, men när jägare matar vildsvin lockas ju björn och annat också.
Helt onaturligt.

Vill vi verkligen att vildsvin ska matas och locka till sig björn, varg mm?
Kryddan03
CITAT (sparvuggla @ 20-10-2011, 18:35) *
Det finns nog några enstaka, men när jägare matar vildsvin lockas ju björn och annat också.
Helt onaturligt.

Björn är ganska gott det med.
Huggorm
CITAT (Kryddan03 @ 20-10-2011, 19:13) *
Björn är ganska gott det med.

Fullt av trikiner. Fast det är ju vindsvin också. Bara att koka köttet till de slutar sprattla.
Margith
CITAT (sparvuggla @ 20-10-2011, 18:35) *
Helt onaturligt.

Vill vi verkligen ha vildsvin i Sverige?
Hur onaturligt är inte det?

Kryddan03
CITAT (Huggorm @ 20-10-2011, 19:14) *
Fullt av trikiner. Fast det är ju vindsvin också. Bara att koka köttet till de slutar sprattla.

Ja, så blodtörstig att jag hugger in på det rått är jag faktiskt inte... om det inte gäller en riktigt mör biff, förstås. Då får blodet gärna flöda! Råbiff med rå äggula icke att förglömma. *drool*
Lokan
CITAT (Huggorm @ 20-10-2011, 18:31) *

Finns faktiskt björn i Edsbroskogarna, mellan Norrtälje och Uppsala....
Azur
CITAT (Lokan @ 20-10-2011, 19:32) *
Finns faktiskt björn i Edsbroskogarna, mellan Norrtälje och Uppsala....
Japp. Björn, varg, lo, räv och havsörn. Bara järven saknas.
CITAT (Margith)
Vill vi verkligen ha vildsvin i Sverige?
Hur onaturligt är inte det?

1) Visst, jättefint vilt.
2) Inte alls. De fanns naturligt i Sverige, men jagades till utrotning under vikingatid. Personligen skulle jag gärna se visent i svensk natur också (utrotades samtidigt som vildsvinet), vore väl nåt för jägarförbundet att pusha för?
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 20-10-2011, 22:10) *
2) Inte alls. De fanns naturligt i Sverige, men jagades till utrotning under vikingatid. Personligen skulle jag gärna se visent i svensk natur också (utrotades samtidigt som vildsvinet), vore väl nåt för jägarförbundet att pusha för?

Nja, stämmer det? Min källa säger att de fanns under stenåldern men utrotades innan historisk tid, vad man nu menar med det. Fanns några på Öland 1500-1600-talet men utrotades. Sen inplanterades tyska svin på 1700-talet som sen snart utrotades. Lite märkligt att det gick att utrota dem på den tiden min inte nu. För många djurrättsaktivister i farten?
Överbölingen
För att ansluta till Azurs inlägg.
Jag har påtalat vicenternas lämpligare återtåg som stilla förhoppning för något år sedan.
Det är ett matnyttigt djur men förmodligen farligare än varg och björn. De skulle gå hårt åt ängsmark mm men å andra sidan så läggs ju mer och mer jordbruk ner. Skulle bibehålla det öppna landskapet.

Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2011, 22:16) *
Nja, stämmer det?
Pja, jag vet faktiskt inte. Jag har hört "tusentalet", men inte sett vad det baserar sig på. Det är förmodligen svårt att skilja ben av den tidens tamsvin från små vildsvin också.
CITAT
Lite märkligt att det gick att utrota dem på den tiden min inte nu.
Haha jag tänkte precis samma sak. Vet inte hur det kommer sig, svårt att tro älg skulle vara motståndskraftigare än vildsvin.
CITAT (Överbölingen @ 21-10-2011, 00:30) *

För att ansluta till Azurs inlägg.
Jag har påtalat vicenternas lämpligare återtåg som stilla förhoppning för något år sedan.
Det är ett matnyttigt djur men förmodligen farligare än varg och björn. De skulle gå hårt åt ängsmark mm men å andra sidan så läggs ju mer och mer jordbruk ner. Skulle bibehålla det öppna landskapet.

Grundproblemet är förmodligen smittspridning till tamboskap. Den är mycket nära släkt med ko, och mottaglig för samma sjukdomar. Jag vet att det har varit diskussion om det i USA.
Hur farlig den är vet jag inte.
kerstinbern
CITAT (Huggorm @ 20-10-2011, 18:14) *

Nu brukar ju inte trikinernas cystor precis "sprattla", och förekomsten av trikenr både i björn och vildsvin är ca 0.01% av djuren

http://www.sva.se/Djurhalsa1/Gris1/Gris/Trikiner/

CITAT (Azur @ 20-10-2011, 23:54) *
.....

Grundproblemet är förmodligen smittspridning till tamboskap. Den är mycket nära släkt med ko, och mottaglig för samma sjukdomar. Jag vet att det har varit diskussion om det i USA.
Hur farlig den är vet jag inte.

'
Smittspridning till tamboskap är ett mycket stort problem. När väl svinpesten etableras i den svenska vildsvinsstammen så kommer ingen att få ha tamgrisar utomhus längre.
Jan af Lisö
CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2011, 22:16) *
Nja, stämmer det? Min källa säger att de fanns under stenåldern men utrotades innan historisk tid, vad man nu menar med det. Fanns några på Öland 1500-1600-talet men utrotades. Sen inplanterades tyska svin på 1700-talet som sen snart utrotades. Lite märkligt att det gick att utrota dem på den tiden min inte nu. För många djurrättsaktivister i farten?

Jag tror att det är några skillnader mellan då och nu.
- Förr i tiden var inte Sverige lika skogsbevuxet som nu, tittar man på bilder från fotografins barndom så är kalt nästan överallt. Inte så mycket skog att gömma sig i mao
- På den tiden bodde nästan hela befolkningen ute på landsbyggden och alla jagade, vilt var ju viktigt tillskott i köket. Andra jaktmetoder, nät och gropar var inte förbjudna då
- På den tiden var nog varje odlad kvadratmeter av ett stort värde så bönderna vaktade sina åkrar. Idag kan vildsvin kalasa på åkrar och i trädgårdarna nästan obehindrat.
dahla
Klippt från jägareförbundets sida.

CITAT
Arten har en lång historia i Sverige som började för mer än 8 000 år sedan. Vildsvinet utrotades och uppgick i tamsvinsstammen i slutet på 1600-talet.

Vildsvinen kom alltså hit efter senaste istiden och fanns kvar fram till 1600-tal. Att det inte fanns lika mycket skog då som nu stämmer... bristen på skog och ved är kanske som bekant orsaken till att man uppfann rörspis och kakelugnar för att få en effektivare uppvärmning med den ved som det var ont om.

Om man kikar på målningar och kopparstick från 1600 och framåt så ser man att det är väldigt få träd eller större skogsdungar. Mycket av marken användes till bete för djuren på gårdarna som höll efter sly ganska bra.

Man planterade inte träd av samma orsak då som nu... på den tiden planterades ek för kungens krigsflotta...

Utan större skogspartier så är vildsvinen väldigt enkla att jaga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon