Full version: Val av druva
rosita
Jag har haft en vinstock i ca 5-6 år. Jag köpte den på rea och vet inte vad det var för sort, men den gav blå druvor. Den fick mjöldagg varje år, många druvklasar, men alla fick kasseras. ranting.gif I sommar har jag tagit bort hela stocken, eftersom jag blev så trött på att varje år bli snuvad på frukten.

Nu har jag läst på lite om druvor och funderar på Zilga eller Himrod. Jag tänker ha den/dem på friland. Någon som vet om dessa är motståndskraftiga mot mjöldagg? Jag vill ju inte råka ut för samma problem igen rtfm.gif Är dessa druvor kärnfria? Vågar jag plantera nästa druva på samma plats, eller finns mjöldaggen kvar i jorden?
Iren
Kan bara säga att Zilga har då kärnor o i somras fick den mjöldagg men jag har den i växthuset (lite dumt men den var tänkt som solskydd). Får se hur jag gör med den...

Sen har du ju en bra zon så du har väl en del att välja på... Lycka till!
rosita
Jaha, Zilga har kärnor... Då blir det nog inte den... g.gif

Någon som vet vilka druvor som är kärnfria?
Eva i Västerås
Sukribe rekommenderar jag.
Kärnor har dom, men inte så mycket.
Men goda, så himla goda. Som muscatelldruvor.
Ljusa, nästan vita. Lite, lite känsliga här i Mälardalen, men för dig borde det gå alldeles utmärkt.
Ranunculus
Himrod ska vara kärnfri. Dock fick jag sätta tre plantor innan jag fick rätt. Det finns väldigt många felnamnade växter i våra plantskolor.
Första plantan jag satte fick gröna ganska stora och sura druvor, nummer två fick blå druvor, men sen fick jag rätt Himrod, den är kärnfri söt och god, ger ganska bra skörd.
Påminner något om Cyperndruvor i smak.
rosita
Okej, tack för era svar!

Jag läste just om en röd, kärnfri druva som heter Vanessa. Någon som provat denna? Den ska visst bara gå i zon 1-2, men kanske lönt att prova för mig?
RibesRubusVitis
Jag har haft flera Himrod i minst tio år utomhus i zon 1, men ännu aldrig fått några druvor. Försöker nu sätta en i mitt lilla växthus, nergrävd i golvet vid norrgaveln.
Som dessertdruva har jag förra året i stället skaffat just Vanessa och hoppas mycket på denna. Inga druvor i år, men två grenar på vardera tre meter, som borde ge många sticklingar.
Alexander-VG-zon3
Mormor har en druva, som vi glömt namnet på jag trodde det var en zilga eller nordica först men dom är ju inte gröna druvor.

Den är jätte god och söt mognar tidigt och får mycket nästan helt kärnfria gulgröna druvor, aldrig vinter skador och har utvecklas snabbt och väl (Broby). Någon som vet vad det kan vara för sort ? kan det vara sukribe eller supaga ?

Ska ta sticklingar och sätta här,hoppas dom vill trivas här (i östläge).

Om någon vet vad det är för sort så kan jag varmt rekommendera den sorten.
rosita
CITAT (flaxss @ 21-10-2011, 19:48) *
Mormor har en druva, som vi glömt namnet på jag trodde det var en zilga eller nordica först men dom är ju inte gröna druvor.

Den är jätte god och söt mognar tidigt och får mycket nästan helt kärnfria gulgröna druvor, aldrig vinter skador och har utvecklas snabbt och väl (Broby). Någon som vet vad det kan vara för sort ? kan det vara sukribe eller supaga ?

Ska ta sticklingar och sätta här,hoppas dom vill trivas här (i östläge).

Om någon vet vad det är för sort så kan jag varmt rekommendera den sorten.

Det låter som den som en av mina släktingar har. Jag har fått sticklingar av den, men de tog sig inte no.gif
Alexander-VG-zon3
Synd att dom inte tog sig vet du vilken sort dom har?, jag ska prova att ta vintersticklingar som jag sätter direkt ute.
rosita
CITAT (flaxss @ 22-10-2011, 00:02) *
Synd att dom inte tog sig vet du vilken sort dom har?, jag ska prova att ta vintersticklingar som jag sätter direkt ute.

Tyvärr vet hon inte vilken sort det är dunno.gif Jag tror jag ska försöka få några sticklingar igen vid beskärningen i december. De förra satte jag på slutet av sommaren. Tror du att det går att sätta sticklingarna ute direkt? Jag sätter nog mina inne och sedan planterar jag ut dem till våren.
irhen
CITAT (rosita @ 22-10-2011, 08:05) *
Tyvärr vet hon inte vilken sort det är dunno.gif Jag tror jag ska försöka få några sticklingar igen vid beskärningen i december. De förra satte jag på slutet av sommaren. Tror du att det går att sätta sticklingarna ute direkt? Jag sätter nog mina inne och sedan planterar jag ut dem till våren.

Den vin stock jag har, gammal sort, blå druvor med relativt många kärnor- men jättegoda, tog jag skott från på vintern. Dessa satte jag i krukor inomhus. P våren fick de flytta ut, och så småningom grävas ner i jorden. Två dog pga tappade verktyg på de späda plantorna. En finns kvar, och ger nu, 10 år senare, massor med druvor. minns inte när den började ge frukt.

Detta hände i zon 3. Sanningsenligt trodde jag aldrig det skulle bli nåt av de torra kvistar jag stoppade ner i krukor. Sätta direkt ute har jag ingen erfarenhet av.

Irhen
Alexander-VG-zon3
Dom rotar sig inte om man sätter dom ute nu direkt, däremot förvaras dom bra ute och rotar sig till våren-försommaren. Man kan också förvara vintersticklingar i kylskåpet och sätta till våren i krukor eller i marken. Eller rota inne under vintern i extraljus funkar också.
Jan Lindgren
Hej!
Vanessa är riktigt god men jag tvivlar på att den är särskilt bra på friland. Sätt den i växthuset istället.
MVH
Jan Lindgren
rosita
CITAT (Jan Lindgren @ 06-11-2011, 17:05) *
Hej!
Vanessa är riktigt god men jag tvivlar på att den är särskilt bra på friland. Sätt den i växthuset istället.
MVH
Jan Lindgren

Nej, i växthuset får den inte plats! Jag tror att jag provar på friland ändå! Den kommer att stå i lä mot en vägg och få solljus minst 7-8 timmar/dygn. Jag får hoppas på det bästa!
Peztis
Blir ju lite nervös när jag om och om igen läser om folk som planterat Himrod men up kommer något annat...
Jag köpte nämligen en i våras som nu frodas i växthuset. Förhoppningsvis blir det något nästa år.

Blir dock väldigt ledsen om det är något annat eftersom Himrod ska vara så bra.
LottaJo
Jag känner som dig Peztis; har fått en "ny" Himrod efter att ha reklamerat den förra å så liten och ynklig som den är kommer jag förmodligen att få gå omkring och oroa mig flera säsonger innan jag får druvor och ser om det blev rätt den här gången... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon