Full version: krympta tulpanlökar
buffy
Jag satte för några år sedan lite olika tulpanlökar som jag nu i går grävde upp för att flytta, buskarna de stod vid har blivit stora. Jag hittade tulpanlökarna, men de hade krympt väsentligt. Kan buskarnas rötter ha stulit näring från dem? De blommade inte våras, jag trodde att det berodde på att de stod för mörkt in under buskarna (spirea).

Kan man få dessa krympta lökar att piggna till och bli blombara igen? De är inte skrumpna utan ser helt ok ut förutom att de är bara 1/4 så stora som tulpanlökar man köper är. Kan man sätta dem i krukor och liksom göda upp dem?
malarmaster
tulpaner funkar så att de blommar bara en gång,sedan sätter de sidolök som ska blomma nästa år.de lökar du grävt upp är alltså inte de lökar du planterade föe några år sedan utan avkommor till dem.
det är vanligt att blommningen minskar efter någre år och orsaken är att sidolökarna inte haft näring nog för att sätta blomanlag.huruvida du kan få lökarna du grävt upp att blomma och sätta ny sidolök beror på näringstillförseln. blomanlaget är redan bildat i löken,den kommer inte att bli större men även om den inte blommar kan den sätta sidolök o komma tillbaks nästkommande år.
är det ingen ovanlig sort skulle jag nog hellre satsa på nytt,själv behandlar jag vanliga köpetulpaner som ettåringar.
det finns gamla sorter som är pålitligare o inte kräver så mycket föe att sätta ny lök likaså är vildformerna o de botaniska varianterna bättre. ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon