Helena;)
Någon som har något bra tips på vad jag ska täcka mina Hortensior med. De fryser ner varje år så det hinner aldrig bli några blommor. Bor i zon 2. Köper nya varje år för jag kan inte låta bli, men året efter blir det bara en grön tråkig buske. De senaste jag köpte var så fina, blommorna skiftade i olika rosa, grönt och vitt. När jag planterade dem hemma blev de knallrosa!!! Vet att det har med ph-värdet att göra, men jag blev så besviken.
Krolliljan
Fryser allt ner?
Ugglemormor
Min hortensia byter också färg efter ett tag när jag har planterat om den.
De är så vackra när de är vackert blå ..... wub.gif men jag har fått köpa en ny igen i våras och den är planterad i en jättekruka och den finns nu i garaget.
Jag plastade/skyddade hela krukan till förra vintern, men det hjälpte inte för det blev för kallt i mitt växthus så nu tänkte jag att den får åka till garaget.... g.gif .. om detta lyckas, så då vet jag bättre till nästa år....

Det finns en liten flaska färgämnen/spec. näring för att de ska behålla sin blåa färg, men har inte provat på det, men planterar och gördslar den med spec. jord o näring ........ tummenupp.gif
RitRat
Sorry Helena, om jag 'kapar' din tråd....

Och jag i min tur undrar hur man kan vinterförvara hortensia i zon 5?? Jag har haft den på en glasveranda, och där har temperaturen varit nära noll flera gånger under kalla höstnätter. Alla sommarblad har fallit, men det finns jättestora gröna bladknoppar som väntar på värme.
Jag tror inte att hortensia överlever vinter ute i zon 5. Vad är bästa stället? Som pelargonior?
KRT
Mina hortensior har överlevt de senaste två årens vintrar i Skåne, dvs ner mot minus 15 både med och utan snötäcke. Men visst tog det tid innan de tog sig i våras och visst var det en del grenar som inte överlevt. Summa summarum, de är nog tåligare än man tror.......
RitRat
KRT - Trevligt om de överlevde utomhus! Har du dem i rabatt? Som bekant så överlever växter i kruka sämre än nedplanterade.

Skånevinter är nog helt annat än Västerbottensvinter. Det kan vara 20-25 minusgrader och mer i flera veckor här, och snötäcket är kvar i 5-6 månader.
Ulla i Blekinge
Jag skall göra ett försök med täckning i år. Fungerar det inte kommer jag att intala mig att de är snygga som gröna buskar också! Jag tänker sätta ett nät rumtom, fylla med löv och sedan trä en jutesäck över.
Alexander-VG-zon3
Här finns på en södersida av kommunhuset (zon 3-4 västsveriges inland) i dålig men luckerjord, både vanliga och endless summer. Efter de två senaste vintrarna så är det bara dom nya som hinner blomma, resten blir som stora bulliga gröna buskar då dom har frusit ner helt. Vet inte hur kallt dom fick det där, men på vår odlingslott i ett öppet läge var det neråt -27c i sämre delar.

I kruka har jag övervintrat med gott resultat i ett svalt fönster med extraljus, där fick den blomknoppar redan i jan. sedan efter avhärdning mot sol och kyla så fortsatte den att växa ute i kruka och sen inne igen som krukväxt. Inte jätte kallt men svalare än vanlig rumstemp. Extraljus är viktigt varmare den står annar har den stått ute under hösten tål dom att övervintras varmt.

Annars kallt men frostfritt och mörkt och lite torrare, fungerar för hortensia.

Ute skulle jag tro ett rejält lager med täckbark nedtill och sedan över massor av löv och så bubbelplastöver och sen skotta över snö gör att dom klarar sig bättre. Och vid nyplantering om man bor kallt så djupplantering som rosor.
KRT
CITAT (RitRat @ 23-10-2011, 17:15) *
KRT - Trevligt om de överlevde utomhus! Har du dem i rabatt? Som bekant så överlever växter i kruka sämre än nedplanterade.

Skånevinter är nog helt annat än Västerbottensvinter. Det kan vara 20-25 minusgrader och mer i flera veckor här, och snötäcket är kvar i 5-6 månader.

Jo, de står i rabatt dock en "dålig" med praktisk taget ingen dränering och på skuggsidan av huset. Men visst är det skillnad på klimatet i zon 1och 5 smile.gif det jag menade var att de inte är SÅ känsliga som det ibland beskrivs. Det är ju inga medelhavsväxter. Även om en krukad planta klarar mindre, borde den ändå klara ett antal minusgrader, speciellt om den är planterad i mycket genomsläpplig jord och isolerad med tex en frigolitlåda runt krukan.
Har förresten för mig att Kerstin en gång skrev att hon alltid planterar i grus (i rabatten) om det är känsliga växter på gränsen till härdiga (undrar om det inte var just hortensia hon skrev om? Kolla det!)
Ugglemormor
Jag har endast en hortensia (Endless summer) som passar bra i min jättekruka. Förra vintern var ju hemsk och jag hade satt den i växthuset med bubbelplast och isolerat krukan runt om och under, men jag kom inte åt o vattna på den under minst 2 mån. pga att snön hade yrt upp till nästan i takknocken av mitt växthus.... crying.gif
Därför finns den nyinköpta, samma sort i garaget, där man kan hålla reda på den ..... whist.gif Det är ju sämre att man kan inte ha dem igrävda i marken, men dock är den fin under sommaren på sin speciella plats.
Jag hoppas på det bästa och har fått extraljus till mina växter i garaget .... detta garage används inte under vintern, utan har ställt min andra bil dit ....... flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon