Hej! Jag undrar om ni har några tips på orange blommor som trivs i syd-sydväst-läge. Ska planteras i stora "urnor". Tagetes är big no no, men den höjden vore rätt lämplig. Gärna perenner.
Ös på med massor med tips!
ingrids
21-10-2011, 13:54
Fingerört eller nejlikrot kanske? Min saffransfingerört är en riktig långblommare, men den är ganska lågvuxen.
Nu är ju dessa inte perenna men ringblommor, dahlior, penséer och pelargoner finns ju som orangea.
Vad man kan ändra åsikt genom åren! Orangea har varit mitt hatobjekt i mååånga år, men nu har jag plötsligt köpt både orange liljor, judekörs och orange solhatt 'Art's Pride'! Kan det vara något för dig? Gaillardia, solbrud och dagliljor finns också i orange.
Fjortispower
21-10-2011, 17:04
Folket behöver mer orange sa den rosa fjortisen!
Nej, men skämt åt sido. Orange är jättefint och i min trädgård har jag en Daglilja 'Mauna Loa' i syd-västläge som jag varmt kan rekommendera när det gäller den orangea fronten. Blommar länge och lyser upp.
Skulle bli fint i urna skulle jag tänka mig!
Och jag kan inte förstå varför just gult och orange skulle vara värre än någon annan färg! Som alltid är det ju på "rätt plats" som gäller!
Nejlikroten är väl fin och blommar rätt länge.
[attachment=65674:056__Large_.JPG]
/Anki
Tänk om!
Hur kan man förkasta tagetes?
Jag har lyckats övertyga flera inbitna tageteshatare med mina kryddtagetes. Jättesöta små blommor som finns i olika orangea kulörer.
Håller med er andra. Fram för mer gult och orange i våra täppor.
Sen kan man ju alltid sätta krassefröer som sen väller över urnans kant. Krasse är en av mina favoriter.
Alexander-VG-zon3
21-10-2011, 23:00
Fackellilja, Solvänder skulle nog funka.
Krolliljan
22-10-2011, 06:52
Tigerlilja, Montbretia, Daglilja "Frans Hals", kejsarkrona, brandlilja.
merlin68
22-10-2011, 15:37
Orangea pelagoner till sommaren eller krukodlade rosor tex sorten westerland eller troika.
Tack för era tips! Har fortfarande inte riktigt hittat vad jag söker så fortsätt gärna ösa in förslag. "Hetast" just nu är penséer eller dalior.
Liljorna tycker jag ju är fantastiskt vackra, men jag tror dom blir för höga. "Urnorna" står fritt så det finns ingen vägg som kan fånga dom i vinden...
ingrids
23-10-2011, 15:41
Om det är det du väljer mellan skulle jag välja penséer, mina har blommat sen slutet av april och de är inte tagna av frosten än. Finns ju både mer upprättväxande och de som liksom väller över sidorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.