Full version: Mögliga lökar
Hans_o_Ingrid
Vad beror det på att den gula och röda löken möglar från blasten och ner i löken? Hur gör man för att undvika detta?

Har odlat löken under väv för att inte lökflugorna ska komma åt den, men det har inte hjälpt.
Eva i Västerås
Det finns i jorden eller i sättlök. Mycket oftare än du råkar ut för mögliga lökar.
Byt växtplats varje år, och tillsätt mycket organiskt material, typ kompost osv.
Vattna när lökarna börjar tjockna men låt dom torka ordentligt helst både före och efter skörd. Riktigt luftigt ska det vara för den skördade löken, och gärna rumstemperatur.
Jag har något år råkat ut för att massor av lök möglat. Då har jag skördat vid fuktigt väder och löken har torkat dåligt efter skörden.
Numer har jag har såna blå svamplådor att torka löken i, och dessa ställer jag i köket om det är för svalt o fuktigt i uthuset.
Bassam
Hej

Mögel kommer ofta om vatten stannad på jorden , vi kallar den övervattning , och det beror på dåliga jor eller dåliga vattning .

Ffjärilar kommer från ägg somm ligger på marken från före året så väv hjälper inte dig så mycket , men du ska jobba bra efter slut av Säsongen. och byta 10cm översta ytan från jord på skadad området eller du kan döda Ffjärilar före de lägger sina ägg.

H.Bassam

kerstinbern
Lökflugan tillhör ordningen Diptera, medan fjärilar tillhör ordningen Lepidoptera. Det kan ju vara bra att till att börja med lära sig att skilja mellan de olika insektsordningarna.
Bassam
Hej
Det är inte viktigt att vet vilka Fjärilar som attackera mina växter för att vi kan bekämpa alla insekter på samma metod men det är bra om vi ska vet när dem ska övervintra sig och hur de övervintra sig .

HY.Bassa
Hans_o_Ingrid
Tack för all goda råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon