Full version: Julros
Monica J
Hej!
Tittade i Rockdalas frökatalog och såg bilder på underbara julrosor, enkla, dubbla, olika färger...
Hur svårt är det att få julrosfrö att gro och bli plantor? Hur många år tar det innan de blommar?

Eller är det bättre att köpa färdiga plantor? (de är ju ofta väldigt dyra)
Tacksam för alla tips!
Mvh Monica
Lotta Zon III
Jag har provat, totalt utan framgång kan jag säga. Om det betyder att det är svårt vet jag inte, men jag körde hela statifieringsprogrammet etc. utan att ett enda spår av liv kunde märkas..................
kerstin z5-6
Det är inte svårt , men det tar tid.
Fröna ska vara färska, sås så fort du får dem , tar ett år innan de gror .
Sen tar det ytterligare något år innen de blommar
Jag har både köpt och sått smile.gif
De köpta fröar av sig och sköter nyproducerandet själva sas:)
Almdalen
Jag har försökt att så i två år men inget kommer upp så i höstas köpte jag istället tre i olika färg och den vita har blommat under vintern. Tyvärr så såg Rådjuren det och tyckte nog att den såg läcker ut, för nu är det bara några små stjäklrester kvar. De andra har jag gömt under granris så de ser ännu fina ut.
/Ingegerd
Monica J
Hej igen!
Kerstin, du skriver att det tar ett år innan de gror. Har du dem i krukor ett år då? Ställer du ut krukorna när det blivit varmare? Eller sår du dem direkt ute?

Jag köpte två plantor förra året, en Niger och en Orientalis men ingen av dem har fått några knoppar denna vinter. Men de har varit gröna och fina så de verkar trivas skapligt i alla fall. Får hoppas på blommor nästa år :-)
Mvh Monica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon