Vi har bestämt oss för att göra något åt vår framsida till våren/sommaren och ledorden blir lättskött och praktiskt men intressant.
Idag har vi rabatter m lite stenläggning - men vi hinner aldrig luka och hålla ordning så det är ganska vildvuxet. Vi vill ha det lättskött (kommer bli en del stenläggning) och praktiskt (hårda fogar, täckning av jordytan för att minska ogärsväxt), men vill inte skapa en stenöken så växtvalet är viktigt - vill att detta ska vara intressant, gärna en smula ovanligt/udda och harmoniera m huset (70-tals hus i rött tegel, med mycket gråa och vita partier).
Halva framsidan ligger så att huset skuggar fram till eftermiddag, jorden är fuktig för det mesta (utom mycket torra somrar) och i dagsläget trivs buxbom, hortensior och vintergröna utmärkt.
Halva framsidan har sol från lunchtid, men huset och ett plank skuggar de delar som är närmast huset någon timme till. I denna rabatt trivs höstanemoner, lavendel och div barrväxter bra. Jorden är betydligt torrare eftersom solen torkar ut jorden.
Just nu skulle jag vilja ha tips på växter till en rabatt precis vid husväggen på den torrare och soligare sidan. Jag vet att det brukar bli torrt här, men vi har inge takutsprång så jag tror det skulle gå att odla torktåliga växter. Vill inte ha för höga växter (max 30-40 cm) och inte "frodiga". Har funderat på kärleksört, taklök och fetknoppar, men dessa känns lite för vanliga, kanske finns det ovanligare sorter som ni kan tipsa om? Jag vill inte ha gulblommande växter, hade tänkt mig en färgskala i vitt, silver, ljuslila, ljusblått osv.
Kan också tänka mig gräs eller andra spännande perenner/buskar med vackert bladverk - blommor är inget krav. Däremot vill jag gärna ha tips på växter somär spännande att se på även på vintern, dock inte nödvändigtvis vintergröna.