KRT
Vi har bestämt oss för att göra något åt vår framsida till våren/sommaren och ledorden blir lättskött och praktiskt men intressant.
Idag har vi rabatter m lite stenläggning - men vi hinner aldrig luka och hålla ordning så det är ganska vildvuxet. Vi vill ha det lättskött (kommer bli en del stenläggning) och praktiskt (hårda fogar, täckning av jordytan för att minska ogärsväxt), men vill inte skapa en stenöken så växtvalet är viktigt - vill att detta ska vara intressant, gärna en smula ovanligt/udda och harmoniera m huset (70-tals hus i rött tegel, med mycket gråa och vita partier).
Halva framsidan ligger så att huset skuggar fram till eftermiddag, jorden är fuktig för det mesta (utom mycket torra somrar) och i dagsläget trivs buxbom, hortensior och vintergröna utmärkt.
Halva framsidan har sol från lunchtid, men huset och ett plank skuggar de delar som är närmast huset någon timme till. I denna rabatt trivs höstanemoner, lavendel och div barrväxter bra. Jorden är betydligt torrare eftersom solen torkar ut jorden.

Just nu skulle jag vilja ha tips på växter till en rabatt precis vid husväggen på den torrare och soligare sidan. Jag vet att det brukar bli torrt här, men vi har inge takutsprång så jag tror det skulle gå att odla torktåliga växter. Vill inte ha för höga växter (max 30-40 cm) och inte "frodiga". Har funderat på kärleksört, taklök och fetknoppar, men dessa känns lite för vanliga, kanske finns det ovanligare sorter som ni kan tipsa om? Jag vill inte ha gulblommande växter, hade tänkt mig en färgskala i vitt, silver, ljuslila, ljusblått osv.
Kan också tänka mig gräs eller andra spännande perenner/buskar med vackert bladverk - blommor är inget krav. Däremot vill jag gärna ha tips på växter somär spännande att se på även på vintern, dock inte nödvändigtvis vintergröna.
Gunilla T
Är du öppen för att tänka ì andra former och växtval än det traditionella?
KRT
CITAT (Gunilla T @ 22-10-2011, 10:35) *
Är du öppen för att tänka ì andra former och växtval än det traditionella?

Ja, så länge helhetsintrycket blir bra och jag inte behöver tänka på att vintertäcka eller gräva upp inför vintern.....
Gunilla T
Du bor ju i en bra zon så inte skall du behöva gräva upp eller täcka.

Om jag utgår från "lättskött" och att ni vill göra stenläggning så skulle jag börja med att inte anlägga någon rabatt vid hussidan. Huset mår inte bra av det och det är väldigt traditionellt.

Ta bort alla växter du har där, inklusive vintergrönan och börja om från början.

Jag tänker mig en stor stenlagd yta som behöver bli spännande och stilren och lättskött. Vackert är att köra dit några stoora stenbumlingar och framför dem plantera ett Miscanthus sinensis gräs. Ingen jordyta skall synas utan täcks med grus - inga markerade kanter till rabatter utan framhäv några enstaka växter. Det behövs några utropstecken på höjden för att lyfta det hela så inte allt ser platt ut. Här finns ju en uppsjö av stiliga och skulpturala barrväxter att välja på, t.ex. Thuja occidentalis `Brobecks Tower´ . Många enar med pelarformade växtsätt finns det men undvik kinesiska enar.

Ett vacker pelarformat träd som ger än mer höjd utan att bli yvigt är Fagus sylvatica `Rohan obelisk´

Ett litet upphöjt grusparti (inte avgränsat eller radat i kanterna) osymmetriskt och naturligt wink.gif där du kunde plantera lite ljungväxter t.ex. Finns massor att välja på, både höstblommande och vårblommande bland Erica och Calluna sorterna. Städsegrönt och kräver nästan ingenting utom lite klippning ibland för att hålla dem täta.

En Azorella trifurcata kanske kan få bre ut sig över eller mellan några stenar - kräver ingen skötsel alls, långsamväxande och städesgrön.
Någon liten trevlig buske i stenläggningen kanske? Cornus sanguinea `Compressa´skulle vara snygg, obs! ingen rabatt och ingen jord skall synas. Täck med grus runt busken.

Ett spännande inslag bland stenarna kunde vara liten vatten, enkelt att göra om det finns el. i närheten bara. En rådjursskrämma som pumpar vatten genom ett bamburör...

Känns ytan för stor så avgränsa med t.ex. med en spalje målad i någon passande färg som kanske kan gå ut rakt från husväggen och rumsindela det hela..

Det finns hur mycket trevliga växter som helst att välja på men det viktiga är att du inte gör rabatter och kanter utan håller en strikt stil i det hela och absolut inte överplantering av massor av olika växter.

Mera lättskött än så här kan det inte bli (och snyggt är det )

Oj, glömde en sak...japanska lönnar, åtminstone en sådan bör finnas någonstans bland stenläggningen, gärna också markerad med en stor sten.
KRT
Wow, tack för det genomarbetade förslaget!!! Jag har faktskt funderat lite i de banorna med sten etc själv och jag ÄLSKAR japanska lönnar! Nu måst jag bara googla de latinska namnen och kolla bilder, innan jag fortsätte skissandet smile.gif
Tack än en gång!
josohl
Ett trevligt gräs som låter som det skulle passa är lampborstgräs, Pennisetum alopecuroides 'Hameln'. Vackra plymer på hösten, inte så högt (blad 30-40 cm, vippor 10-15 cm över).

En låg grå som jag också gillar är japansk malört (Artemisia japonica).
KRT
CITAT (josohl @ 22-10-2011, 14:07) *
Ett trevligt gräs som låter som det skulle passa är lampborstgräs, Pennisetum alopecuroides 'Hameln'. Vackra plymer på hösten, inte så högt (blad 30-40 cm, vippor 10-15 cm över).

Tack för tipsen - ska absolut kolla arterna!
josohl
CITAT (josohl @ 22-10-2011, 14:07) *

Hoppsan, det latinska namnet blev fel, Artemisia schmidtiana 'Nana', skall det vara!
KRT
CITAT (josohl @ 22-10-2011, 15:42) *
Hoppsan, det latinska namnet blev fel, Artemisia schmidtiana 'Nana', skall det vara!

Vaxker! Tack för tipset, jag funderar vidare.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon