vildvittra
22-10-2011, 09:43
lillebror har flyttat in i ett klassiskt atriumhus (första boendet) han har tidigare klagat om en klätterväxt som ivrigt försöker ta sig in i huset. Döm om min förvåning när det visar sig att det är någon sorts vindruva, säkert många år bakom sig då stammen på vissa ställen är runt 15-20 cm. sort har jag ingen aning om men den får gröna goda druvor.... plantan verkar ha klarat sig riktigt bra, växer mot en södervägg.
nu till min fråga, eftersom plantan är mycket mycket äldre än de jag hittat forumsvar om
tycker jag det är svårare, i regel pratas det om beskärning av en eller två stammar. här har vi en slingrig drös
jag undrar hur man bäst beskär denna, i november efter lövfällning har jag förstått. men vad ska jag koncentrera mig på? hur mycket kan jag ta? eftersom den försöker komma in i huset tänker jag kapa en del men vill inte förstöra för mycket
Tacksam för hjälp då detta övergår mitt kunnande:D
/Nina
merlin68
22-10-2011, 15:08
Beror på vad det är för sorts vinranka. Baltiska staketdruvor behöver man inte klippa ner om man inte önskar det. De kan dock ta mycket plats utan nedskärning. En tumregel för alla vinstockar är att spara exempelvis tre huvudgrenar och tar bort alla andra. De sidogrenar som utgår från de tre huvudgrenarna kortar du in till 2 eller 3 "ögon". Är det en omängd sidogrenar kan du ta bort några så det blir lite luft mellan grenarna. Klart

!!! Det är på sidogrenarna vindruvsklasarna kommer att växa. På sommaren brukar jag ta bort blad som skymmer vindruvsklasarna så de får så mycket sol som möjligt.
RibesRubusVitis
22-10-2011, 19:51
Kom igen med en ny bild framåt jul eller nyår. Då ser vi hur stam och grenar går och kan lättare ge råd. Om stammen blivit så tjock som du säger borde vinstocken vara äldre än de (rätt nya) baltiska staketdruvorna, och givetvis ha beskurits många gånger tidigare, vilket sätter spår på stam och grenar.
På en så gammal vinstock kan man med fördel vänta mycket längre in på våren med beskärning och se var knoppanlagen bildats.
Det som försöker ta sig in i huset är nytillväxt som kan tas bort när som helst. Och på vintern kan du i princip kapa allt. Vinstocken överlever säkerligen ändå.
Som en ledtråd kanske brodern vet när huset är byggt; vinet är garanterat yngre. Och druvorna, har de kärnor eller ej?
Huggorm
22-10-2011, 21:06
CITAT (RibesRubusVitis @ 22-10-2011, 20:51)

Och på vintern kan du i princip kapa allt. Vinstocken överlever säkerligen ändå.
Men att kapa i grov ved kan väll inte vara bra?
Vad du är ute efter är alltså en föryngringsbeskärning av vinstocken.
Som jag har läst mig till så kan vinrankor beskäras mycket hårt. På vintern kan man skära ned så att endast tre-fyra huvudstammar på ca en meter återstår.
När så nya skott kommer så ska de svagaste kapas och de starkare bindas upp.
På detta sätt blir det en föryngring och med en mindre vildvuxen ranka. Dock kommer ju skörden att bli mindre i alla fall det första året men kommande år får man en bättre kvalitet på druvorna.
RibesRubusVitis
22-10-2011, 22:48
Även om man gör en stubbe av alltihop, så finns i regel latenta knoppanlag som normalt aldrig syns. I naturen kan dessa ta vid efter en skogsbrand eller liknande. Så drastiskt behöver det nog inte göras här, men när vinstocken ser ut som en barrad julgran ska den tuktas rejält. Förslagsvis till ett mycket grovt skelett som slutar ett par decimeter nedanför taket och en meter från stuprännan. Finns en lämplig tillväxtpunkt i fönstrets överkant kan en arm ledas över karmen och en annan till stuprörets krökning. Ännu framgår inte hur grov stammen är så högt upp.
RibesRubusVitis
22-10-2011, 23:03
Hej
PÅ Vinter beskärning kan Korta grenar till två eller sex knoppar .
H:Bassam
vildvittra
23-10-2011, 07:09
tack för era svar!jag ska ta en till bild när jag är där nästa gång

vindrvorna hade kärnor
huset är byggt -76 vad jag kan minnas
RibesRubusVitis
23-10-2011, 11:55
Det utesluter t ex den kärnfria Himrod som iofs kom 1952 men knappast nådde hit förrän långt senare.
En vanlig äldre vit druva (från 1840-talet) är Précoce de Malingre, som i Sverige ibland kallas Dr. Schmidtmanns sockerdruva. De flikiga bladen påminner faktiskt om broderns vinstock:
http://lescepages.free.fr/prec_malingre.htmlhttp://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...va-vitis-sp--3/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.