Full version: Pelargon och Chili
MirMaja
Hej!

Finns en del att läsa om övervintring av särskilt pelargoner och jag har insett att jag inte har de bästa förhållandena...

Alternativen är: Rumstemperatur, ljust (söderfönster med lysrör) eller mörkt uteförråd med stor risk för minusgrader? Jag vet, de lär väl dö av båda alternativen, men jag kan inte ge upp om dem redan wink.gif

//Miranda
aldo
Varför skulle de dö i rumstemperatur, ljust (söderfönster med lysrör) ?

Vattna dem så ska de väl överleva 000.gif
Peztis
Om du inte kan ha en frostvakt i uteförrådet så är inomhus det bättre alternativet.
Bassam
Hej

Ofta när vi vill veta hur vi övervintra växter , vi ska fråga varifrån kommer dem från början, Eftersom växer där naturliga ute på vinter sen vi kan vet hur mycket de behöver sol temperatur och fukt , Och paprika till exempel den ursprungliga hemmet Här är tropikerna och vi vet alla att Temperaturen är inte mindre än 14 plus på vinter med tillräckligt ljus och fuktighet ,

Men Pelargon kommer från så vi kan övervintra de sval +10 med lite ljus .

H.Bassam
Blomstertanten
I ett ljust fönster kan du nog få både pelargonerna och chillin att klara sig! Det som händer när ljuset är sämre är att de gärna blir långa och rangliga av ljusbristen, men det är bara att klippa ner dom i vår.Chilli ska jag försöka övervintra inne för första gången, så där vet jag inte riktigt om man kan klippa ner dom också.
Anja Danmark
Du kan godt klippe i chilierne også. Mange klipper dem helt ned, så der kun er omkring 10 cm tilbage af planten, og planter dem i en lille krukke, og til foråret flyttes de i en større krukke igen.

Der er talt meget om overvintring af chilier i andre tråde her, så det blev lige den korte version nu - for der er mange måder at gøre det på.

MirMaja
Har jag förstått det rätt nu, jag försöker få dem att överleva inomhus över vintern med så mycket ljus jag kan ge dem, de kommer antagligen att växa sig lite skrangliga men jag klipper ned dem på våren?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon