Eva i Skåne
Varmt och skönt, solen skiner och balkongdörren står vidöppen och i lägenheten surrar nu flera getingar blink.gif
Det var ju inte det jag ville.
Jag försöker sjasa ut dom genom fönstren så får dom leva några soliga dagar till
Huggorm
Här har inte synts till en geting sedan i maj, de regnade bort de också
Eva i Skåne
Ja, ovanligt få har det varit hela sommaren hos oss också, men det finns några seglivade kvar
Gossen Ruda
Till för två veckor sen fanns det ett jordgetingbo i närheten i full fart. Förra helgen hade jag en geting krypande på golvet. Troligen hade den försökt övervintra sittande på en vedpinne som jag sen tagit. Väl inne i värmen hade den väckts.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 22-10-2011, 18:56) *
Till för två veckor sen fanns det ett jordgetingbo i närheten i full fart. Förra helgen hade jag en geting krypande på golvet. Troligen hade den försökt övervintra sittande på en vedpinne som jag sen tagit. Väl inne i värmen hade den väckts.

Måste vara en drottning då väll, för de är väll bara de som övervintrar?
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 22-10-2011, 22:09) *
Måste vara en drottning då väll, för de är väll bara de som övervintrar?

Jo, så var det. En Vespula vulgaris fö eftersom jag bestämde den.
Myosotis
Vi hade också en besvärlig närgången geting i ladan igår. Tyckte den såg liten ut men det var kanske en drottning.
Gossen Ruda
Alla övervintrande drottningar borde ha sökt upp ett bra ställe för att sitta på nu. Det är bara om man värmer upp dem som de vaknar. Däremot kan det säkert finnas arbetare som flyger omkring fortfarande, de dör inte förrän det blir ordentligt kallt.
Myosotis
Var sover arbetarna? Det har varit några nätter med omkring -6, klarar de det?
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 23-10-2011, 17:51) *
Var sover arbetarna? Det har varit några nätter med omkring -6, klarar de det?

Jag är inte bombsäker men troligen klarar de inte minusgrader. Oftast räcker det med att de söker lite skydd så är det plusgrader, en jordhåla eller mellan några bräder exempelvis. Att drottningarna överlever många minusgrader beror på att anpassar sig. Det finns olika sätt, frostskyddsmedel i cellerna eller att helt enkelt sänka vattenhalten. Vet inte riktigt hur just getingar gör. De måste dock förbereda sig en tid, tar man en nykläckt drtottning på hösten och lägger i frysen dör den direkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon