Tazetter är kanske inte direkt en krukväxt, men passade liksom inte i nåt annat forum...
Sökte i alla fall efter hur långt innan jul jag bör sätta tazetter (4-6 veckor) och hittade denna intressanta sida där det står att man får upp till 50 % kortare stjälkar, och därmed mindre problem med stjälkar som viker som, om man blandar alkohol i vattnet!
http://www.tradgardsamatorerna.nu/tazetter.phpNån som testat???
Verkar även funka för amaryllis:
http://www.amaryllisbulbs.org/2008/12/alco...llis-bulbs.html
Kryddan03
22-10-2011, 18:14
Det måste man ju testa! Brukade ha tazetter förut men slutade med dem av just den anledningen.
Hittade förresten "ursprungsartikeln" på Cornell Universitys blogg efter att ha läst din tråd:
http://blogs.cornell.edu/hort/2009/11/10/p...ur-paperwhites/ Där finns lite bilder från experimentet också som kan vara kul att se, bl a denna där man verkligen ser hur alkoholen påverkat tillväxten:

Då kanske jag till jul äntligen kan få fina tazetter som inte ligger horisontellt.
Ska också testa det!
Fräckt!
Hur mycket sprit ska de ha? Kan detta funka på alla lökväxter tro?
Kryddan03
25-10-2011, 20:20
CITAT (Woodii @ 25-10-2011, 17:39)

Fräckt!
Hur mycket sprit ska de ha? Kan detta funka på alla lökväxter tro?
Hur mycket sprit de skall ha beror på vilken effekt du vill uppnå och står i artiklarna, men en 5% lösning verkar vara det bästa för ett "lagom" resultat.
Från texten: "Alkoholhalten i vanliga spritdrycker brukar variera mellan 30 och 45%. Spädningen blir då en del sprit och 6 till 7 delar vatten. Den exakta mängden alkohol är inte kritisk så länge den inte överstiger 10%."
Om man istället använder 70% lab-sprit får man späda med 10-11 delar vatten istället.
OBS också att artiklarna rekommenderar att man börjar med vanligt vatten, när stjälkarna kommit upp några cm häller man av ev. fritt vatten och börjar vattna med alkohol-lösning.
Puffar upp denna tråd igen lagom till för-jul-säsongen!
Jag testade förra året och tycker det verkligen funkade bra med tazetter!
Däremot tycker jag inte det blev nån större skillnad med amaryllisarna.
Hej
Idag har människor inte ekonomiska möjligheter att köpa alkohol för sig själva
H.Bassam
Trampendal
04-11-2012, 03:18
CITAT (Bassam @ 04-11-2012, 00:42)

Hej
Idag har människor inte ekonomiska möjligheter att köpa alkohol för sig själva
H.Bassam
Hur menar du nu då?
Jag tycker nog det verkar som att människor har råd med mer alkohol än de behöver, faktiskt.
Hej
Det menar jag att den ekonomiska situationen är svår nu, så att folk börjar tänka köpa mindre alkohol än förut, så varför ska de köpa alkohol till växter.
Obs
Detta är bara min åsikt.
H.Bassam
Det går säkert lika bra med T-sprit. Jag kan inte tänka mig att köpa en spritflaska bara för detta ändamål :-) Har aldrig sånt hemma annars. Vin finns det däremot för det mesta
Vin eller öl funkar INTE!
T-sprit vet jag faktiskt inte, men på den amerikanska sidan med originalartikeln skriver de att man kan använda "rubbing alcohol" som jag inte helt säkert vet vad det är, så det kanske är värt att prova?
Annars har ju de flesta nån äcklig sprit i skåpet som man fått som present eller köpt på nån resa som ingen dricker, och den kan man ju likagärna späda och ge tazetterna...
Det går ju annars inga jättemängder sprit och det är ju knappast nån jättekostnad jämfört med mycket annat folk lägger pengar på till jul...
Jag tyckte i alla fall det var värdefullt att få mycket kortare stjälkar, mina tazetter blev mycket finare!
Hej
Min fråga är varför detta händer, varför denna effekt uppstår om blanda alkohol med vatten.
H.Bassam
CITAT (Bassam @ 05-11-2012, 20:31)

Hej
Min fråga är varför detta händer, varför denna effekt uppstår om blanda alkohol med vatten.
H.Bassam
I originalstudien (http://blogs.cornell.edu/hort/2009/11/10/pickling-your-paperwhites/) står det så här:
Why does this happen? We are currently working on this, but we feel it is simply “water stress,” where the alcohol makes it more difficult for the plant to absorb water. The plant suffers a slight lack of water, enough to reduce leaf and stem growth, but not enough to affect flower size or flower longevity.
Då kan man lika gärna inte vattna bara?
josohl
Hej
Tack för ditt svar, eftersom vi lär oss nya saker varje dag.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.