CillaM
Inhandlade en liten nätsäck med äkta kastanj, Castanea sativa, för att så/sätta i jord. Men är det nån idé överhuvudtaget att göra sig det omaket? Bor i zon 3-4, där mycket klarar sig med hjälp av microzoner men....? Och kommer de att gro alls? Har hört att de är behandlade med nåt medel men det kanske var skitsnack?
Huggorm
De skall gro, jag vet andra som har lyckats få igång ätkastanjer. Zon 3-4 är väll på gränsen, men är det en varm ostkustzon så kanske det går, kastanj vill ju ha mycket värme. Jag har äkta kastanj här i en kall och regnig zon 3 på västkusten, och den har klarat båda de föregående extrema vintrarna. Men då har jag bästa möjliga proviniens på plantorna också, medan ätkastanjer kan ha vilken proviniens som helst. De är förmodligen odlade i Spanien eller motsvarande, och kanske inte alls trivs i nordeuropa. Men man vet aldrig, de kanske klarar sig bra.

Planterar du i kruka och ställer ute över vintern för att stratifiera, så glöm inte att skydda mot gnagare. Det gjorde inte jag, och när våren kom var de flesta borta...
CillaM
CITAT (Huggorm @ 22-10-2011, 22:03) *
De skall gro, jag vet andra som har lyckats få igång ätkastanjer. Zon 3-4 är väll på gränsen, men är det en varm ostkustzon så kanske det går, kastanj vill ju ha mycket värme. Jag har äkta kastanj här i en kall och regnig zon 3 på västkusten, och den har klarat båda de föregående extrema vintrarna. Men då har jag bästa möjliga proviniens på plantorna också, medan ätkastanjer kan ha vilken proviniens som helst. De är förmodligen odlade i Spanien eller motsvarande, och kanske inte alls trivs i nordeuropa. Men man vet aldrig, de kanske klarar sig bra.

Planterar du i kruka och ställer ute över vintern för att stratifiera, så glöm inte att skydda mot gnagare. Det gjorde inte jag, och när våren kom var de flesta borta...

Bor västkusten här också, fast det kanske är lite relativt uttryckt med Lerum. Kastanjerna är odlade i Italien så jag får väl hoppas att de kommer klara sig när de väl grott. Än så länge har jag inte märkt av att gnagarna gett sig på det som stått i krukorna utomhus, ställer alltid de sådder jag har i rabatterna för en moderlig behandling. Tack Huggis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon