Full version: Björk
Pillan
Jag har två vilda björkar som är väl tuktade av vinden. Nu har den ena en död gren som jag tänkte ta bort. Vet inte hur jag ska göra det bäst för jag vill så gärna ha kvar min vindpinade björk. Problemet är att grenen är c:a halva stammens tjocklek och den hade gröna blad första åre vi bodde i huset men förra kom inga blad.

Ska man behandla den yta som blir efter grenen med något särskilt och när kan man ta bort grenen? Nu?
KURT
För att undvika alltför mycket savning så är det bättre att vänta till Juli. Kapa snett så att vatten rinner bort, täck inte med något träden läker bättre själva.
Cilla
Jag brukar med björk vänta till augusti för att jag i zon 3 har erfarenhet av att de savar mindre då.

Björken försvarar sig bäst själv om en gren dör, dvs ju senare man kan gå in och ta bort den intill frisk ved, desto bättre. Man kan beskära en lång död gren med "tapp", dvs endast såga bort helt död ved och lämna en stump. Sedan väntar man ett par år med att ta den en bit utanför grenkragen, som då aktiverats och är mer förberedd att försvara friska veden varifrån den döda grenen kommer.

Björkar är mycket känsligare för att bli beskuren i frisk ved än många andra trädslag.
Zanna
När ni diskuterar björkar måste jag passa på och fråga om man kan kapa en björk på höjden? Jag har nämligen några björkar utanför huset som är väldigt höga och tar bort en del sol så jag funderar på om man helt enkelt kan kapa dem ca 3 m upp? Ett hus i området har gjort så (säkert för väldigt länge sedan) och det har kommit nya grenar och bildar som en krona på trädet.
Cilla
Man kan kapa hur som helst, men toppkapning av björk resulterar aldrig i något som jag kallar bra. Dels uppstår snabb och kraftig röta i stort sett alltid, och björkens röta är en som inte syns eftersom barken/nävern håller ihop trädet länge. Dels får trädet alltid en vanskapt form, toppkapningen syns för alltid som en stympning och blir det som trädet kämpar mest med hela livet.

Alternativet till att toppkapa är att stamma upp, dvs ta bort grenarna längst ned som växer från stammen så att solen faller in under trädet. Detta görs på sensommaren för att björken inte ska förblöda, och är grenarna grövre än 5 cm i diameter är det ingen god idé. Alla trädslag tål långt bättre att bli av med sina lägst sittande grenar än att få kronans yttre eller topp omformad.

En annan möjlighet är att låta en trädutbildad göra en kronglesning.
Gossen Ruda
Det är väl så att ju yngre en björk är desto bättre klarar den en toppkapning. Framför allt är det nog bäst att det finns många grenar nedanför kapstället? Björken har vad jag sett svårt att skjuta nya skott på en äldre stam, men jag har ju inte sett allt här i världen. tongue.gif
Cilla
Jo det är helt rätt, man kan formklippa en björk om man börjar alldeles från början när den är liten och man sedan fortsätter med juli/augustiklippning av årsskott varje år. Då kan man få en björk att likna en mycket tät, oval boll. Men på ett träd som vuxit upp svarar den inte så här. Nya toppskott och grenar kan bildas, men de växer på mycket röta och bli instabila och borta är björkens sorttypiska gracila och lite glesa växtsätt.

Toppkapade björkar

Obeskuren björk
Pillan
Tack för alla svar! Det blir kapning i augusti.
Ingen toppkapning för vår del sad.gif , jag tyckte inte det var vackert. Våra kommer väl aldrig att bli speciellt stora eftersom de står näst intill på ett berg. Men de är vackert vindpinade (kustnära).
Zanna
Vilka avskräckande bilder Cilla! Så vill jag inte att träden ska se ut. Grannarna kanske har kapat sina när de var små för de ser inte ut som på bilderna. Jag låter björkarna vara kvar, om de skuggar för mycket får jag kapa dem helt och hållet framöver.

Tack för alla svar!
Cilla
Jag har ännu värre bilder... men jag hittar dem inte! Björkar som beskärs i sen ålder har en förmåga att bli så vanskapta att man (iallafall jag) ryser.
Vi har också en mängd ekar i närheten som toppkapats och stympats på allehanda sätt, men de rysarna lägger jag här en annan gång...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon