Full version: "vildvuxet vin"
Brittan
Planterade två vinplantor i växthuset för ett par år sedan. I sommar så har allt trädgårdsarbete fått stå tillbaka på grund av sjukdom. Detta har inneburit att vinet har tagit över växthuset så man nästan inte kan komma in. Har beskurit plantorna på vintern tidigare. Min fråga nu är, vad händer om jag klipper bort en del av grenarna redan nu ? Har hört att vinet "blöder" innebär det att växten kommer att dö, eller skall jag vänta med att gallra till i vinter ?
Brittan
RibesRubusVitis
Du kan lugnt klippa nu; de kommer inte att förblöda. Allt som har vuxit fram i sommar kan riskfritt tas bort, det hör till den normala sommarbeskärningen som alla vinodlare bedriver.
Det man ibland varnar för är att kapa förvedade kvistar från förra året eller äldre just under våren då saven stiger som mest. Då kan mycket unga vinrankor utan utvecklat rotsystem förlora mer vätska än vad rötterna förmår suga upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon