Full version: träsk till damm
Norrskedika
hej

Jag håller på att anlägga en trädgård på vår tomt mitt i skogen. Tyvärr har vi rätt mycket mygg och fästingar runt oss. detta beror till stor del på att det ligger träskmark precis vid huset ca 30X50 m.

Jag skulle därför tycka att det vore önskvärt om det i stället blev en öppen vattenyta där, som en stor naturlig damm, där vi kanske kan ha fisk eller andra insektsätande djur.

Finns någon med kunskap om detta ute på nätet?
Hur gå till väga?

Lisa
Cilla
Att locka insektsätande djur (som småfåglar och grodor) mot myggen tror jag kan påverka en del, men annars är min erfarenhet att mygglarver och -ägg lever gott också i öppna, stillastående vatten. Det ställe på tomten hos mig som största myggsamlingen kommer ifrån är mina regnvattentunnor, och det ställe där flest mygglarver syns på ön är en liten insjö/damm med bräckt vatten. Mygglarver finns också i ett bräckt dike på ön. Det verkar som de kan föröka sig både i mer öppet vatten och i träskmarker.
Här liten snutt om stickmyggan http://www.vattenriket.kristianstad.se/sma...yp/mygglarv.htm

Fästingar sägs ju vilja leva i fuktiga marker, men numera tycker jag att man finner dem överallt, i alla dess fyra levnadsstadier. Även på öppna gräsmattor kan man få ett gäng fästingnymfer uppklättrande på fötterna. En sak lärde jag mig genom läsning av en studie som beställdes av regeringen för några år sedan - fästingarna lever på liten yta. Ser man att ett gäng klättra upp på en på ett ställe kan man närapå vara säker på att fler finns där. Antingen sjappar man eller står kvar och plockar deras systrar när de kryper upp på tårna...

Hur man gör damm av ett träsk finns andra som vet mer om här.
Gossen Ruda
Jag har funderat på frågeställningen ett par dagar men inte kommit på något riktigt bra svar. Det är få djur som lever på myggor eller mygglarver. Nån har gjort en undersökning om vad som skulle hända om stickmyggorna försvann och det visade sig att inga större negativa effekter kunde påvisas. Jag kan inte komma på några direkta storpredatorer, möjligen då fisk. Grodor och paddor har lämnat vattnet när mygglarverna dyker upp, dessutom tror jag inte att dom äter under vattentiden.

Jag ser bara 2 lösningar, antingen dika ut kärret och andra vattensamlingar eller fördjupa det och plantera in fisk. Framför allt till det senare förslaget krävs nog en grävmaskin. Vet inte var du bor och därmed isläget men det måste finnas tillräckligt djupt vatten för övervintring.

Beträffande fästingarna håller jag med Cilla. Stora fästingbestånd brukar betyda stora djurmängder, främst gnagare. Från sorkar upp till harar.
Cilla
Om en liten avstickare tillåts: Det här med konsekvenser om stickmyggorna försvann är en intressant tanke och leder frågan vidare till hur stor del av det flygande insektsbeståndet som stickmyggor utgör - lokalt och över landet. Jag har ingen aning, kan inte ens gissa.

Men visst är det så att vissa fåglar (och fladdermöss) är starkt beroende av flygfän, och att de också stickmyggfriska sommarkvällar flyger med näbbarna öppna?

Här en sajt som tar upp myggens fiender och som motsäger min egen erfarenhet om att skillnaden på myggmängden i ett träsk och i en grund damm inte är så stor: http://www.matniklas.se/mygg_och_vatmarker.htm. Kanske kan myggmängden minskas vid dammdjup på 50 cm!
Gossen Ruda
Myggen är ofta många men inte särskilt matiga, utom när honorna har sugit blod. Tack för länken Cilla. Det jag nämde tidigare stod också där nämligen att det finns inga specialicerade myggjagare. Men flyger det en mygga framför näbben på en fågel blir den mat.

Det där med vattendjupet kan nog ha sin betydelse. Mygglarverna söker sin föda på botten och växter där dom betar olika småorganismer. Men dom måste hela tiden upp till ytan för att snorkla luft. Sen ner igen. Några goda simmare är dom inte så dom simmar genom att slingra med kroppen. Kanske blir det för jobbigt i längden om vattendjupet är stort?
Blomstersmurfen
Angående fästingar... Värsta fästingspridaren verkar rådjuret vara, åtminstone här där jag bor.

Sedan jag inhängnade min tomt med viltstängsel tog det 2 år och idag har jag inga fästingar alls, trots att jag har 3 hundar som skulle kunnat underhålla beståndet. Däremot har grannen, som saknar stängsel, lika mycket fästingar på sin tomt som tidigare.

Staketet köptes in för att skydda växterna mot rådjur, och jag kunde då aldrig ana att det skulle få denna positiva sidoeffekt! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon