Att locka insektsätande djur (som småfåglar och grodor) mot myggen tror jag kan påverka en del, men annars är min erfarenhet att mygglarver och -ägg lever gott också i öppna, stillastående vatten. Det ställe på tomten hos mig som största myggsamlingen kommer ifrån är mina regnvattentunnor, och det ställe där flest mygglarver syns på ön är en liten insjö/damm med bräckt vatten. Mygglarver finns också i ett bräckt dike på ön. Det verkar som de kan föröka sig både i mer öppet vatten och i träskmarker.
Här liten snutt om stickmyggan
http://www.vattenriket.kristianstad.se/sma...yp/mygglarv.htmFästingar sägs ju vilja leva i fuktiga marker, men numera tycker jag att man finner dem överallt, i alla dess fyra levnadsstadier. Även på öppna gräsmattor kan man få ett gäng fästingnymfer uppklättrande på fötterna. En sak lärde jag mig genom läsning av en studie som beställdes av regeringen för några år sedan - fästingarna lever på liten yta. Ser man att ett gäng klättra upp på en på ett ställe kan man närapå vara säker på att fler finns där. Antingen sjappar man eller står kvar och plockar deras systrar när de kryper upp på tårna...
Hur man gör damm av ett träsk finns andra som vet mer om här.