Hej!
Jag har en Areca-palm som drabbats av skadedjursangrepp.
Vad man kan se med bara ögat är växten nästan helt täckt utav en vit puderliknande massa vid de nedre tjocka stammarna och även ganska täckt på nyare skott som har dött innan dom kan växa till sig.
På de medelstora bladen hittar jag även millimeterstora områden som är täckta på ytan av bladen, men det tycks vara så att angreppen föredrar att sätta sig där bladen möter stammarna.
"Pudret" är relativt lätt att avlägsna och under mikroskop ser jag massor döda torkade pyttesmå kryp med vingar och två svarta ögon, samt larv/äggliknande föremål som påminner i utseendet om kaffebönor, med en skåra i mitten fast vita, torra och genomskinliga.
Merparten av det vita mjölet består av ansamlingar av dessa döda larver/ägg och döda djur.
Djuren påminner i utseende om mjöllössen på denna bild http://www.gardenguides.com/img-old/articleimg/whitefly.jpg men såvitt jag kan läsa ska mjöllössen vara mycket större - upp till 2mm - medan i detta fallet är samtliga utav djuren så små att de inte går att se med blotta ögat.
Jag lyckas inte hitta en endaste levande varelse på plantan, likväl sprider detta sig sakta men säkert och håller på att ta livet av växten.
Inga andra växter på mitt lilla kontor tycks påverkas.
Några förslag?