smalandstos
Hej på er!

Jag har funderingar på hur jag bäst ska övervintra min hortensia som just nu är planterad i en stor kruka. Ska jag beskära den, näring, ha den inom- eller utomhus över vintern etc.?

Jag har dessutom två stycken persikoträd (eller träd och träd). De var rotskott som vi fick i somras och som har tagit sig bra. De är planterade i varsin kruka än så länge. Hur ska jag göra för att dessa ska må bra hela vintern? Beskärning? Utplantering eller fortsatt växande i krukan? Ta in krukorna inomhus, stå kvar utomhus eller ha i förrådet? Näring?

Tacksam för svar! smile.gif
Bassam
Hej 

Hortensia kan man övervintra inne svalt men om man har inte plats så man kan öve
rvintra den 
ute genom att nergrävde kruka i marken , du kan beskära den före övervintra.

persikoträd ska dem övervintra ute i isolera krukor , 
de ska ha dränering jord för att sina rötter ska inte  skada under frost tid.

H.Bassam
RibesRubusVitis
Jag köpte mitt lilla persikoträd lite för sent på säsongen för att plantera, så det fick stå i ett mycket litet växthus med väldiga temperatursvängningar. För att mildra dessa ställde jag krukan i en mycket stor lövkorg med vissna löv som isolering. Ingen näring inför vintern, och bara lite underhållsbevattning tills bladen började spricka ut. (Egentligen blommorna, som kom före bladen.)
Det klarade sig fint, trots minus 16 som värst och plus 30 vid starkt solsken. Om det är bottenfruset när bladen vill slå ut bör trädet skuggas.

Tänk på att rotskott från persikan kanske inte är persika. Mitt träd är som de flesta ympat på ett underlag som är något slags plommon eller krikon. Jag har låtit en liten gren växa fram nedanför ympstället, och dess blad ser helt annorlunda ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon