|
Anders Borg är belånad upp över skorstenen. Anders Borg, 43, finansminister (M) Inkomst: 1,37 miljoner kr. Rut/rotavdrag: 29 197 kr. Fastigheter: Villa i Katrineholm, 368 kvm. Värd 3,22 miljoner kr. Lån 3,65 miljoner kr. (Andel 50 %.) Värdepapper: 193 125 kr. Fordon: – Tillgångar totalt: -20 125 kronor Källa
Den tiden verkar förbi när politikerna levde som dom lärde. Men så länge Borg gör ett bra jobb och inte blandar ihop sin ekonomi med statens eller hamnar hos kronkalle så är det nog ganska ointressant för väljarna. Men det gäller att se upp. Förtroendet för politiker är ju inte hugget i sten. Det visar ju senaste tidens händelser.
Huggorm
24-10-2011, 14:34
CITAT (Anma @ 24-10-2011, 13:42)  Fastigheter: Villa i Katrineholm, 368 kvm. Värd 3,22 miljoner kr. Lån 3,65 miljoner kr. (Andel 50 %.) Det där låter märkligt. Hur är värderingen gjord, är det vad de betalade eller har huset sjunkit kraftigt i pris? En bättre förklaring skulle inte skada. Angående att ha 50% andel i ett lån på 3,65 miljoner när man har en årsinkomst på 1,37 miljoner är inte så illa. Som om en vanlig knegare med 300 000kr i lön har ett lån på 400 000kr på en bostad värd 350 000. Inte speciellt uppseendeväckande om man exempelvis gjort renoveringar men ännu inte taxerat upp eftersom det inte är färdigt. Men det hänger ju fortfarande på hur den där "värderingen" är gjord. Edit: Värderingen är ju Aftonbladets egen uppskattning, den ger jag inte vatten för. Hela "nyheten" saknar ju helt substans.
Gossen Ruda
24-10-2011, 14:44
CITAT (Huggorm @ 24-10-2011, 15:34)  Det där låter märkligt. Hur är värderingen gjord, är det vad de betalade eller har huset sjunkit kraftigt i pris? En bättre förklaring skulle inte skada.
Angående att ha 50% andel i ett lån på 3,65 miljoner när man har en årsinkomst på 1,37 miljoner är inte så illa. Som om en vanlig knegare med 300 000kr i lön har ett lån på 400 000kr på en bostad värd 350 000. Inte speciellt uppseendeväckande om man exempelvis gjort renoveringar men ännu inte taxerat upp eftersom det inte är färdigt. Men det hänger ju fortfarande på hur den där "värderingen" är gjord.
Edit: Värderingen är ju Aftonbladets egen uppskattning, den ger jag inte vatten för. Hela "nyheten" saknar ju helt substans. Det sista har vi sett mer av från AB den senaste tiden.  Skitblaska. Det är väl ett försök att rätta till misstaget med Juholt.
Huggorm
24-10-2011, 14:51
CITAT (Gossen Ruda @ 24-10-2011, 15:44)  Det sista har vi sett mer av från AB den senaste tiden.  Skitblaska. Det är väl ett försök att rätta till misstaget med Juholt. Ja, det känns ungefär som om man försöker hitta på något på alliansen i stället nu, som kompensation
*Stintan*
24-10-2011, 15:10
Varför är värderingen märklig? Det kanske är taxeringsvärdet.
Såg nu att hans hus är taxerat till 2 miljoner. Man kan ju undra varför han så sent som i maj i år ökade sitt bolån med en halv miljon när han har en årsinkomst på 1,37 milj. Sen gnäller han alltid på bankerna för att bolånen är för dyra. Observera att huspriserna i Katrineholm ligger långt under riksgenomsnittet! Han måste ligga bra till hos sin bank iallafall.
CITAT (Huggorm @ 24-10-2011, 15:34)  Det där låter märkligt. Hur är värderingen gjord, är det vad de betalade eller har huset sjunkit kraftigt i pris? En bättre förklaring skulle inte skada.
Angående att ha 50% andel i ett lån på 3,65 miljoner när man har en årsinkomst på 1,37 miljoner är inte så illa. Som om en vanlig knegare med 300 000kr i lön har ett lån på 400 000kr på en bostad värd 350 000. Inte speciellt uppseendeväckande om man exempelvis gjort renoveringar men ännu inte taxerat upp eftersom det inte är färdigt. Men det hänger ju fortfarande på hur den där "värderingen" är gjord.
Edit: Värderingen är ju Aftonbladets egen uppskattning, den ger jag inte vatten för. Hela "nyheten" saknar ju helt substans. Tror inte Aftonbladet kan skilja mellan taxeringsvärde och marknadsvärde. Borgs belåningsgrad är ju inte ovanlig på något sätt utan snarare regel för unga barnfamiljer i nybygda hus. Han har säkerligen inga som helst svårigheter att klara sina åtagande Och så vitt jag vet sköter han väl sin ekonomi, inga inkassokrav eller obetalda räkningar m.m. som får gå till kronofogden eller liknande. (jmf. en av de tidigare partiledarna, vem behöver jag nog inte säga) Gita
Överbölingen
24-10-2011, 15:15
Någontans har jag läst en ekonomisk filosofi som säger att lånen inte bör överskrida ens årslön+värdet av fasta tillgångar i form av hus, mark osv. Värdet av kapital bör inte inräknas. (Se bara på senaste årens vikande värdepappershandel).
Huggorm
24-10-2011, 15:20
CITAT (*Stintan* @ 24-10-2011, 16:10)  Varför är värderingen märklig? Det kanske är taxeringsvärdet. Aftonbladet har gjort en egen uppskattning baserad på taxeringsvärdet och områdets övriga fastigheter. Katrineholm är en relativt billig del av landet, så det går helt enkelt inte att jämföra finansministerns specialbygge med medelsvenssons egnahem. Framför allt kan man inte skriva en kontroversiell artikel baserad på denna värdering.
CITAT (*Stintan* @ 24-10-2011, 16:10)  Såg nu att hans hus är taxerat till 2 miljoner. Man kan ju undra varför han så sent som i maj i år ökade sitt bolån med en halv miljon när han har en årsinkomst på 1,37 milj. Tja, när vi renoverade tog vi både av sparpengarna och ett lån på banken, kanske är det så enkelt? Förstår inte riktigt vad ett extralån har med hans inkomst att göra? Visst är det en bra årslön men hur många kan lägga upp 40% av sin årsinkomst på bordet "bara så där"? Så länge han sköter sina inbetalningar, inte bluffar till sig en massa ersättningar så kan jag inte bry mig mindre om hans huslån. Snacka om att leta fel med ljus och lykta..... Pinsamt AB!!!
Ja det är ju inte precis ovanligt att man köper hus eller redan äger ett och heller inte ovanligt att de kostar 2-3 millioner !heller inte ovanligt att folk har huslån på föregående summa !vet 30 åringar som byggt nytt för 4 mille som är arbetstagare med vanliga yrken .Vi fick 2 millioner för vårt hus som byggdes 77 inget konstigt alls.Och varför skulle Anders Borg vara skuldfri ?för att han är finansminister då .
*Stintan*
29-10-2011, 23:46
CITAT (KRT @ 24-10-2011, 17:39)  Tja, när vi renoverade tog vi både av sparpengarna och ett lån på banken, kanske är det så enkelt? Förstår inte riktigt vad ett extralån har med hans inkomst att göra? Visst är det en bra årslön men hur många kan lägga upp 40% av sin årsinkomst på bordet "bara så där"?
Så länge han sköter sina inbetalningar, inte bluffar till sig en massa ersättningar så kan jag inte bry mig mindre om hans huslån. Snacka om att leta fel med ljus och lykta..... Pinsamt AB!!! Hans hus är belånat långt över skorstenen och det var inte första gången han lånade på det. Grejen är ju att han gnäller på att bankerna är för frikostiga med att ge bostadslån. Men det kanske bara är andra som ska få svårare att få bostadslån. Med den månadslön han har borde han väl kunnat lägga undan en husbuffert. Det vet man väl när man har hus att dom behöver renoveras emellanåt. Det kommer väl inte som någon överraskning. Men han lider väl av storhetsvansinne precis som många andra moderater.
Huggorm
30-10-2011, 08:08
CITAT (*Stintan* @ 29-10-2011, 23:46)  Hans hus är belånat långt över skorstenen och det var inte första gången han lånade på det. Grejen är ju att han gnäller på att bankerna är för frikostiga med att ge bostadslån. Men det kanske bara är andra som ska få svårare att få bostadslån. Med den månadslön han har borde han väl kunnat lägga undan en husbuffert. Det vet man väl när man har hus att dom behöver renoveras emellanåt. Det kommer väl inte som någon överraskning. Men han lider väl av storhetsvansinne precis som många andra moderater. Fast nu renoverar han ju inte, han bygger helt nytt. Inte ens finansministern kan spara undan flera miljoner så lätt, särskilt inte när det inte finns anledning.
*Stintan*
30-10-2011, 10:16
CITAT (Huggorm @ 30-10-2011, 08:08)  Fast nu renoverar han ju inte, han bygger helt nytt. Inte ens finansministern kan spara undan flera miljoner så lätt, särskilt inte när det inte finns anledning. Har du specialupplysningar? Vad jag vet bor han och har bott flera år i ett hus på 368 kvadrat som han byggt själv i en inte särskilt attraktiv byhåla en mil norr om Katrineholm Han behövde byta värmesystem för att familjen enligt hans egen utsago frös. På 2 månader lånade han drygt 700.00 så det måste ha varit ett dyrt värmesystem.
Intresserar man sig för Borgs värmesystem så handlar det ju inte längre om politik. Då är det nyfikenheten som styr.
*Stintan*
30-10-2011, 14:23
CITAT (gnon49 @ 30-10-2011, 11:41)  Intresserar man sig för Borgs värmesystem så handlar det ju inte längre om politik. Då är det nyfikenheten som styr. Svarade bara på Huggorms lögn och intresserar mig inte det minsta för Borgs värmesystem men rätt ska vara rätt.
andersen
30-10-2011, 14:30
CITAT (gnon49 @ 30-10-2011, 12:41)  Intresserar man sig för Borgs värmesystem så handlar det ju inte längre om politik. Då är det nyfikenheten som styr. Men var det inte vattensystemet som det handlade om? Jordstrålningscentrum
*Stintan*
30-10-2011, 14:36
Länken fungerar inte! Det var Borg själv som sa värmesystemet pga att dom frös.
andersen
30-10-2011, 14:48
CITAT (*Stintan* @ 30-10-2011, 15:36)  Länken fungerar inte! Det var Borg själv som sa värmesystemet pga att dom frös. Jo det gör den nu.
Farbror Blå
30-10-2011, 14:54
Spontant bryr jag mej inte om hur politikerna lever. det får någon annan sköta. Här i kommunen hade vi en pappskalle som löpte sex i stockholm, med det sköter ju polisen, eller hur?
Jag anser att politikerna inte ska begå brott. NU
Men det är fel att kräva av politiker att dom måste ha varit felfria förut! Dom kan få ha begått brott, skattebrott m m om dom bara har tagit straffet klart.
Att skapa en elitregering och-riksdag av helt fläckfria personer kan också komma ett betala sej, då färre och färre kommer att kunna identifiera sej med dom. Sänder dessutom fel signaler. Man FÅR fortsätta leva efter att man gjort dumma saker!
*Stintan*
30-10-2011, 15:23
CITAT (andersen @ 30-10-2011, 14:48)  Jo det gör den nu. Och vad hade det med Borg att göra?
andersen
30-10-2011, 15:37
CITAT (*Stintan* @ 30-10-2011, 16:23)  Och vad hade det med Borg att göra? Han lär ha köpt ett sådant system. Och då kan det ju vara dit pengarna som han belånade på huset har gott till. Är det något annat du undrar över?
*Stintan*
30-10-2011, 15:39
Isåfall ljuger han ju.
andersen
30-10-2011, 15:42
CITAT (*Stintan* @ 30-10-2011, 16:39)  Isåfall ljuger han ju. Varför då, han gör vad han vill med pengarna som han har lånat till huset, eller skall han fråga om lov först?
*Stintan*
30-10-2011, 16:33
CITAT (andersen @ 30-10-2011, 15:42)  Varför då, han gör vad han vill med pengarna som han har lånat till huset, eller skall han fråga om lov först? Självklart får han göra vad han ill men varför skulle han säga att han bytt värmesystem om han inte gjort det. Huggorm påstod att han bygger nytt hus och det var bara det jag reagerade emot eftersom det inte är sant. Och han lever inte som han lär vilket tråden handlar om. Era försök att skyla över det är väldigt dåliga.
Huggorm
30-10-2011, 16:50
CITAT (*Stintan* @ 30-10-2011, 16:33)  Självklart får han göra vad han ill men varför skulle han säga att han bytt värmesystem om han inte gjort det.
Huggorm påstod att han bygger nytt hus och det var bara det jag reagerade emot eftersom det inte är sant. Och han lever inte som han lär vilket tråden handlar om. Era försök att skyla över det är väldigt dåliga. Så här står det i länken i trådstarten: "Det handlar om ett hus han själv har låtit bygga i Katrineholm – en kommun med priser långt under riksgenomsnittet."
*Stintan*
30-10-2011, 17:10
Men det är inte nybyggt! Han har bott i det i flera år! Dessutom är det inte i Katrineholm utan i en byhåla 1 mil utanför även om det är i kommunen. Att jag vet det beror på att jag själv råkar bo i Katrineholm.
Då ställer sig genast frågan. Har Borg rätt sorts brevlåda? Är den placerad rätt? Har han klippt gräsmattan? Viktiga saker som väljarna måste veta.
*Stintan*
30-10-2011, 17:39
Det kan dom som röstar på moderaterna ta reda på själva om det nu är sånt som har betydelse för hur dom ska välja. Jag bryr mig inte ett skvatt.
Kul att ni ha ett sådant leksinne  det gillar vi Moderatet
*Stintan*
05-11-2011, 10:15
CITAT (Motti @ 05-11-2011, 00:59)  Kul att ni ha ett sådant leksinne  det gillar vi Moderatet  Ja det märks lång väg att ni moderater fortfarande går kvar på lekis!
Vilken otroligt fånig tråd, det finns väl ingen som på allvar tror att Borg inte klarar av att sköta sin ganska måttligas belåning med goda marginaler Gita
CITAT (Gita @ 06-11-2011, 16:29)  Vilken otroligt fånig tråd, det finns väl ingen som på allvar tror att Borg inte klarar av att sköta sin ganska måttligas belåning med goda marginaler Gita Nej, det är det inte heller, det är inte heller det som är meningen. Men jag förmodar att du inte klarar av att tänka tillräckligt långt för att se vad som är knasigt i hans agerande med sin privatekonomi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|