Någon frågade om sorter som är motståndskraftiga mot knäpplarver.
För egen del fick jag brunröta på nästan allt, så den dög inget till.
Förutom de som jag odlade av sorten Orla. Det blev fina potatisar, men inte särskilt goda.
Är det någon som har tips?
Det var nog en svår potatissommar på många håll i landet i år, mkt regn o fukt vid fel tillfällen.
När man får bladmögel på plasten gäller det att ta av blasten snabbt, annars går sjukdomen ner i potatisarna och blir brunröta.
Jag tror inte man brukar ange att några sorter skulle vara mer resistenta/tåliga än andra när det gälelr just bladmögel/brunröta, men jag kan ha fel där.
Henrik_
24-10-2011, 19:09
Hej på er, till skillnad från knäpparlarverna så är det dokumenterat hur det står till med brunröta och bladmögel när det gäller många sorter som odlas.
Skillnaden kan vara jättestor mellan olika sorter.
Därför har jag börjat fundera om det inte borde gälla larverna också.
Men jag får kanske göra egna försök., det har som sagt inte varit något större problem.
http://www.slu.se/Documents/externwebben/o...97/Tr.97-05.pdfÄr ett exempel.
Piccante
24-10-2011, 22:38
vet inte om den är 100% motståndskraftig men jag har iaf aldrig drabbats av någon svår potatisbladmögel/ brunröta på Asparges under 2 år. Asparges är en dansk sort som kallas sparrispotatis på svenska men är inte den äkta sparrispotatisen (finns en sådan med).
vet inte om den är 100% motståndskraftig men jag har iaf aldrig drabbats av någon svår potatisbladmögel/ brunröta på Asparges under 2 år. Asparges är en dansk sort som kallas sparrispotatis på svenska men är inte den äkta sparrispotatisen (finns en sådan med).
Henrik_
26-10-2011, 18:12
Hej!
Om man ska vara noggrann så är det så att motståndskraftig bara betyder just motståndskraftig.
Om en sort inte alls kan få en sjukdom är den resistent.
Asparages däremot är tyvärr mottaglig för de vanligaste sjukdomarna.
Hej
Det finns inte resistent sort som den kan inte skada men de kan bli skada men dina skador blir lite på grund av de har vaccin .
H.Bassam
Henrik_
27-10-2011, 19:26
Tack Bassam, det är riktigt.
Rent teknisk blir det ju smittade, men får inga symtom, eller väldigt lite.
Ungefär..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.