Full version: grankåda
polecat
Skall försöka mig på att göra salva med grankåda och tänkte höra om någon här har erfarenhet av det ?
När på året är det lämpligt att plocka grankåda?
Min fundering är om det går att plocka nu jag antar att den är hård och då kanske den inte kan "smältas"

//Maria
Fenja
Grankåda är bäst att ta riktigt varma sommardagar, minst 25 grader. Då är den lättflytande och lättappad. Annars kan du ta förhårdnad kåda och lösa, smälta i olivolja, sila av eventuellt boss och använd som salvbas.
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Jag har testat att skrapa stelnad kåda, det funkar. Smält den i vattenbad i en ren konservburk eller liknande, för det är svårt att få bort all kåda sen.
polecat
Tackar för tipsen bara att gå ut i skogen.......
Gossen Ruda
CITAT (polecat @ 25-10-2011, 06:34) *
Tackar för tipsen bara att gå ut i skogen.......

Berörd markägare kan nog ha synpunkter på kådtappningen... Dvs från levande träd, stelnad kåda är nog ok. Jag föredrar dock att inhandla hudprodukter på apoteket.
polecat
Tänkte inte göra åverkan på levande träd, stelnad kåda räcker bra för mig...... (ska bara ha en tesked kåda)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon