Full version: Hortensia
Belinda
Haloj!
Jag undrar om någon vet vad det kan komma sig att min Hortensia aldrig blommar!!?
Nu vet jag tyvär inte namnet på denna hortensia...men den blir ca 1 m hög o lite till..
Bladverket blir grönt o friskt o det bildar en fin rund buske..men aldrig några blommor snyft!
Den har växt på samma plats ca 6 år..ska jag flytta den tro?
Tacksam för alla svar!!' smiley_small_hug.gif
fvd
Det är lite svårt att svara på den här frågan utan att veta hur du har skött den. Jag har tre fyra sorters hortensior och jag klipper bort blommorna på våren och ger dem lite hönsgödsel sedan blommar de rikligt. Från början är de planterade i ogödslad torv.
KRT
För mycket kväve?
Fryser de ner på vintern?
Belinda
CITAT (fvd @ 25-10-2011, 20:42) *
Det är lite svårt att svara på den här frågan utan att veta hur du har skött den. Jag har tre fyra sorters hortensior och jag klipper bort blommorna på våren och ger dem lite hönsgödsel sedan blommar de rikligt. Från början är de planterade i ogödslad torv.

Hejsan
Ja jo..Jag har inte gjort så mycket med den annat än att jag fyller alltid på i mina rabatter med ny jord + kompost jord på våren o hösten.Vattnat vid behov ,knoppar har jag inte kunnat klippa bort för jag har inte sett röken av en endaste knopp!. crying.gif

CITAT (KRT @ 25-10-2011, 20:53) *
För mycket kväve?
Fryser de ner på vintern?

Hej
Ja den vissnar ner direkt vid första frosten som kommer..men kan det vara så att den är så känslig på våren om det kommer en frost natt att eventuella knopp anlag" fryser sönder?
KRT
Att den tappar bladen behöver inte betyda tt den inte är härdig, men om det inte kommer nya blad på gammal ved då är det säkert så att den är på gränsen till att frysa bort varje vinter och det är därför den inte orkar blomma.

Funderar på mina hortensior och deras blad vissnar inte med minsta frost, och de är härdiga och brukar blomma.

Du kanske ska prova att täcka den i vinter och se om den blir mer blomvillig till våren?
Sylvia
Annars kanske du kan kolla mina artiklar om hortensia i allmänhet och Endless Summer i synnerhet! Hortensior
Alexander-VG-zon3
Alla vanliga hortensior här (även endless summer) frös nu vid första frostnatt så pass mycket att skotten som var gröna frös bort.

Det kan nog vara ett problem att dom inte alltid hinner med att invintra och att dom i kallare zoner inte alltid hinner med+ ev att känsliga fryser ner. I mildare zoner med längre höst tror jag att dom hinner invintra och redan där klarar vintern bättre, än som här blivit chokade redan på hösten. Hösthortensior funkar bättre här i zon 3-4 än vanliga. Blommar alla år och fryser inte.
Belinda
Tack Tack för alla kloka svar!Ja jag ska prova det med att täcka den över vintern hoppas att det kan funka!
Hoppas att det inte redan är försent!Annars får jag väl nöja mig med en grön buske nästa år me..men hoppas varje år på iallafall en liten blomma...kanske... unsure.gif Jag ska läsa lite mer om Hortensia som det gavs tips om")
renate
Mina hortensior bor i krukor och övervintras kallt men frostfritt.Jag hade bara en förra året och den blommade överdådigt i sommar.Nu har jag tre och de har jag redan ställt i förrådet,de blommar ännu.Jag borde ha de ute nu när det är så mild.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon