Orkidétjuven
På förfrågan så lägger jag upp denna växt från Nya zeeland, men som dock inte hör hemma på där. Är det ngn som känner igen ellr har ngt förslag på vad det ev skulle kunna röra sig om, eller har ett förslag i en ordning eller släkte man skulle kunna börja leta i?

Hittades vid en väg vid en plats som kallas Bridge to Nowhere. Har antagligen kommit dit med frö i ex skosula eller via växtmatrial i fordon.
Sylvia
Har du en närmare bild på blommorna eller vad det nu är du håller i handen?
Ser inte...
Orkidétjuven
fick bilden skickad till mig, men det ska vara blomställningar.
Azur
Utan att kunna se blommorna blir det svårt... Jag vet inte riktigt varför, men jag får lite iris-vibbar av blomställningen, skulle det kunna vara en Libertia? I så fall kan det vara en inföding.
Orkidétjuven
JO, Vet att det liknar en Libertia, men killen som skickade det till mig är min mentor och lärt mig allt Nz växter. Om han själv inte kan se vad det är så måste han ha slagit i huvudet eller ngt.
Dock ser inte blomställnigen så där slapp ut hos libertia, som på bilden riktigt. hmmm
Orkidétjuven
Har kommit fram till att det antagligen är Aristea ecklonii. MEn vet inget fören den får blommor. Inget som hör hemma där utan i sydafrika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon