Verona Grönjord
Hej!

Jag har köpt frön till olika sorters Klematis respektive Kaprifoler. Eftersom jag tycker att trädgårdsarbete är synonymt med tålamod, så har jag inga bekymmer med tidsaspekterna.
Har Ni några odlingstips, så tar jag tacksamt emot, råd om hur jag skall bete mig för att lyckas allra bäst!

Hälsar Verona
octachoron
Vilken typ av klematisfrön är det?
Olika grupper av klematis har helt olika sorts grotid vilket medför olika behandling.
Verona Grönjord
Hej igen!

Tyvärr kan jag inte säga på rak arm vilka sorter....vilket kanske låter lite konstigt! Men fröerna är på väg till mig just nu via posten. En Tradera-affär. Flera olika...

Men om Du vill, har lust och orkar - får du JätteGärna berätta lite om de olika tillvägagångssätten vid olika grobarhetstider ändå! :-)

Jag kan meddela inom det närmaste helt specifikt vilka sorter det rör sig om.....

/ Verona
octachoron
Ett snabbt svar: Snabbgroende klematisfröer sår jag på tidiga vårkanten, början av februari. De låter jag sedan växa under extrabelysning till solen blir tillräckligt stark för dem att klara sig i fönster och sedan i skyddat läge utomhus. Det blir successiva omplanteringar till större krukor under denna tid.

Frön från klematis som tar längre tid att gro kräver ofta en tids kyla. Då kan det vara en idé att så dem under hösten och låta dem få en kylbehandling under vintern. Sedan kan man ta in dem i värme och extrabelysning eller vänta på våren och låta dem gro ute. Jag har haft bättre tur med innesådd än utomhus.

En sida med många klematistips, speciellt om storblommiga hybrider, är
http://www.bcollingwood.com/index1.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon