Angeline
Har en orkidé som hade jätte fina blad, trots att rötterna inte mådde så bra, så jag planterade denna i vitmossa och rötterna tog sig bra, men efter att jag plantera den i orkidékompost (Hasselfors) så har bladen bara blivit rynkigare och rynkigare, dock har det kommit två blomsterstänger som växer så det knakar. 12 timmar/dag har jag denna orkidé under en lampa på 6500K (lampan är egentligen avsedd för min mango och mina citronplantor) men eftersom jag har dåligt med plats i mina fönster har jag orkidén under detta ljus. Kan det vara att ljuset är för starkt/att den står i ljuset för länge eller att jag vattnat för mycket/för lite som är boven? Har inte vattnat orkidén på några veckor eftersom den var så himla fuktig i rötterna efter moss-behandlingen och annars brukar jag vattna när det inte finns någon kondens i den genomskinliga krukan.
Angeline
Kollade nu rötterna på orkidén och såg att alla nya rötter dött, var nog för snabb med att plantera om den i orkidékomposten men det blev mögel på rötterna av vitmossan oavsett hur jag gjorde, hur många hål jag klippte i påsen och hur lite eller mycket mossa jag hade. Vad är knepet? Hur får jag det att inte mögla? Hur fuktigt ska det vara??
josohl
Jag är ingen expert, men jag låter alltid mina phalenopsis torka ut innan jag vattnar igen och jag har inte haft problem med rynkiga blad. Min mor, som gärna övervattnar allt, har ofta problem med rynkiga blad och rötterna brukar då vara helt ruttna. Jag har försökt rädda några genom att plantera om och skära av döda rötter, men lyckas bara 50-50.
KRT
Vad är det för orkidé? Och hur menar du med "rynkiga"?
Jag har lite problem med att nya blad ibland verkar "fastna" och då blir skrynkliga, men detta händer bara tunnbladiga sorter som cambria och oncidium. Detta beror på att blomman står för torrt, men det är svårt att göra något åt det under vinterhalvåret innomhus smile.gif

Hur du ska göra med vitmossan vet jag inte eftersom jag aldrig använt den metoden, tyvärr.
Azur
CITAT (KRT @ 26-10-2011, 18:35) *
blad ibland verkar "fastna" och då blir skrynkliga, men detta händer bara tunnbladiga sorter som cambria och oncidium. Detta beror på att blomman står för torrt

Jag har samma problem med Cambria, Oncidium och Odontoglossum, och har också kommit till slutsatsen att det beror på torka under bladens tidiga tillväxtstadier. En Oncidium av papilio-typ som stod i självvattnande kruka fick aldrig "dragspelsblad", annars får alla det (mer eller mindre, förr eller senare) för mig.
KRT
CITAT (Azur @ 26-10-2011, 19:45) *
Jag har samma problem med Cambria, Oncidium och Odontoglossum, och har också kommit till slutsatsen att det beror på torka under bladens tidiga tillväxtstadier. En Oncidium av papilio-typ som stod i självvattnande kruka fick aldrig "dragspelsblad", annars får alla det (mer eller mindre, förr eller senare) för mig.

Mot slutet av innesäsongen (typ mars april) är det alltis några som har dragspelsblad hos mig - en sommar ute brukar fixa det wink.gif. Jag hänger ut dem i Maj och tar in dem i aug-sept. Rekommenderas varmt! De mår toppen av det och blir jättefina, många blommar även under sommaren ute smile.gif

Hurdan självvattnande kruka har du som fungerar för orkidéer? Det hade verkligen varit toppen med en sådan till vissa av de mer torkkänsliga varianterna.......
Azur
CITAT (KRT @ 26-10-2011, 20:05) *
Hurdan självvattnande kruka har du som fungerar för orkidéer? Det hade verkligen varit toppen med en sådan till vissa av de mer torkkänsliga varianterna.......

Haha jag var rädd nån skulle fråga... Den stod inte egentligen i en självvattnande, den stod bredvid en Azalea som står i en skål med ett par centimeter djupt vatten, och den skickade ned mängder med rötter i azaleans skål. Ja, det var en illa skött växt, den hade varit klen i åratal så jag tröttnade på den, men så började den snylta av azalean.

Jag försökte kolla om jag hade nån bild, men jag har bara bilder på blommorna. På den här bilden kan man ana hur luftrötter drar iväg åt höger, där står azalean.

[attachment=65761:Oncidium.jpg]
KRT
Aha, vilken smart idé, man kanske kan göra något liknande, men mer med avsikt så att säga *funderar*...... Tack för tipset!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon