KOTKA
Såg just en video på YouTube (det finns även skrivet på Wikipedia) att vitmossa kan vara farligt att hantera?
Jag planterade just om mina sticklingar i ny vitmossa (behandlad och torkad) och undrar om det gäller alla typer av vitmossa. Rent logiskt sett borde ju bara obehandlad vara farlig och innehålla de oönskade sporerna. Vet någon något om detta?

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Sphagnum#Health_dangers
Azur
Gjorde en sökning, och tydligen är det 1) mossa som fått ligga och mögla och sen 2) folk som packat den kring rötterna på barrträd (och haft småsår på händerna).

Mögliga sändningar av vitmossa har gett utbrott 1965, 1970 och 1988, med några tiotal drabbade varje gång.

Jag tippar det är som med de där fallen när folk dör av att ha rört om i sin kompost: det händer, och man ska nog ha lite respekt för ruttnande växtmaterial, men är inte nåt man egentligen behöver oroa sig för.

EDIT: Vad menar du med "behandlad" vitmossa?
KOTKA
Med behandlad så menar jag riktigt torr mossa som säljs i fyrkantiga block på affärerna där den främst används för att rädda uttorkade orkidéer. Den är med andra ord inte plockad ur naturen och ska vara helt "renad" från bakterier och skadedjur. Självklart undrar jag om detta rimligtvis kan appliceras på sporer.

Framöver kommer jag garanterat använda plasthandskar!
Konstigt att det gäller möglande mossa då vitmossa ju inte är direkt känt för att vara ett substrat som möglar...
Piccante
vitmossa är svagt antiseptisk i sig själv o användes förr som sårkompress så någon akut risk för förgiftning verkar knappt troligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon