theresen
26-10-2011, 20:04
[attachment=65763:orkideknopp_002....JPG]hej.
har 3st mini phalaenopsisar och den ena har fått blomknoppar i bladrosetten. så jag undrar ju naturligtvis vad det är som försegår.
när jag köpte den hade den blommor på stänglar som de ska men blommorna vissanade så jag klippte ner stänglarna en bit för att se om det kom nya blommor och det gör det ju med på fel ställe.
de nya bladen sitter också lite konstigt inte rätt ut över de äldre utan mer runt i mitten.
Jag är osäker på vad det kallas men jag har sett något liknande på en phalenopsis (normalstor). Jag kopplade det till att den fått för lite vatten och inte mådde så bra. Vet inte om det är fallet med din, men om det kan vara så så prova att hålla den lite fuktigare, duscha någon gång per vecka och ge lite näring då och då.....
Min clivia gjorde också så en gångm alla blommorna kom i baldvecket och var helt inklämda! Det var säkert för min rätt taskiga behandling... Nästa gång blommade de länge och fint som de skulle.
Hej
Det beror på att de står några veckor på 5-6 grader natt och under 29grader dag.
Obs
så det kommer naturliga att hjälpa växter, , man ska försöka följa skötsel informationen så bra .
H:Bassam
theresen
03-11-2011, 20:17
krt: jag har tre stycken minisar och de står i mossa och jag låter mossan torka ut ordentligt innan de får vatten igen och då får dom stå och suga åt sig en bra stund och sen kramar jag ur överflödet så gott det går.
eftersom de står i mossa så vågar jag inte vattna innan de har torkat upp ordentligt för jag är rädd att det fortfarande är fuktigt i mitten och då kanske det blir för mycket.
näring har den bara fått nån enstaka gång, har bara vanlig näring som jag blanda ut ganska mycket. jag är ganska snål med näring till alla mina växter men tänkte att den är ju i vila.
peztis: jag köpte den i juli i år så jag blev lite förvånad att det kom blomma redan nu och där.
har två till men dom verkar må bra, de blommar inte än för de blommade när jag köpte dom tidigare i år.
men denna på kortet har ju väldigt mörka blad medans de andra två har vanliga ljusa så jag tror det är olika sorter också.
svårt när man inte vet namnen på dom
bassam: jag köpte den i juli i år så dom har haft som lägst 20 grader på natten och naturligtvis har de stått med en dags temperatur på under 29 grader.
kom tyvärr igen skötsel information med den men jag har redan två sen tidigare i år och dom beter sig inte så.
Theresen, phalenopsisar (och andra som saknar bulber) har ingen egentlig viloperiod.... Jag har faktiskt aldrig haft en Phalenopsis i mossa, föredrar vanlig kompost så jag är osäker på vad som gäller vattning i sådana fall, men testa ett tag att ge lite mer vatten alt duscha då och då.
Det kan absolut vara så att du har olika hybrider, jag har några vars blad är rödaktiga och spetsiga och andra är rundade och ljusgröna

köper man i annat än specialaffärer vet man i stort sett aldrig vad det är för hybridnamn på den!
theresen
10-11-2011, 19:49
krt: den står nog i mossa för den är liten och för man ska slippa vattna så ofta, tror jag.
jag låter ju den torka ut ordentligt för jag är rädd det blir för fuktigt i mitten...fast å andra sidan så är ju rötterna på utsidan, virad runt mossan.
dom har fått rejält med vatten nu men tänkte också prova att vattna lite oftare och se vad som händer.
phalaenopsis brukar väl "vila" i ca 9mån efter blommning?
Blomstertanten
10-11-2011, 19:58
CITAT (theresen @ 10-11-2011, 19:49)

krt: den står nog i mossa för den är liten och för man ska slippa vattna så ofta, tror jag.
jag låter ju den torka ut ordentligt för jag är rädd det blir för fuktigt i mitten...fast å andra sidan så är ju rötterna på utsidan, virad runt mossan.
dom har fått rejält med vatten nu men tänkte också prova att vattna lite oftare och se vad som händer.
phalaenopsis brukar väl "vila" i ca 9mån efter blommning?
Mina vilar då rakt inte i 9 månader!
Har några som sätter nya knoppar "stup i kvarten" och andra som inte alls verkar vilja blomma om. Har märkt att ibland kan det räcka att byta fönster till de som tjurar lite så sätter de nya knoppar, men det funkar inte alltid.
Mina sitter i orkidékompost och får i princip nästan aldrig näring.
theresen
10-11-2011, 20:56
så här ser de ut efter att varit utslagna ett tag. uppochner och så fattas det lite på dom
Blomstertanten
10-11-2011, 21:03
Snygg tycker jag!
CITAT (Blomstertanten @ 10-11-2011, 21:03)

Snygg tycker jag!

Håller med! Det blir ju lite annat format på dem när det inte sticker upp några långa spröt med blommor, lite behändigare liksom, även om just minisar är ganska behändiga oavsett. Kan det förresten ha med det att göra, att de är dvärgväxta? Sådant kan ju ibland hänga ihop med missbildningar hos andra arter.
Har tre miniphalaenopsis som också stod i mossa i äggkoppsstora innerkrukor, planterade om dem i somras och gav dem lite större plats. Tyckte mossan funkade väldigt bra, vattnade när jag inte såg kondens i krukan längre. Eller ja, första tiden vattnade jag dem som vanliga växter ungefär. Förut var phallisar "engångsväxter" för mig, numera har jag skaffat lite bättre koll. Minisarna är nog de orkidéer som varit mest lättskötta och de första som jag klarade så de fick nya stänglar och blommade om. Tror att mossan och de pyttiga krukorna kanske gjorde dem mindre känsliga för mina oregelbundna dränkningsförsök...
Nej, Enligt litteraturen jag har på ämnet vilar inte orkidéer utan bulber ordentligt. Kan vara att de behöver samla kraft inför nästablomning och därför inte skjuter skott, men det är en annan sak.
Funderar på om plantam på något sätt kan ha störts i sin tillväxt när den bildade blomstjälken, men sedan fick det bättre när blomman utvecklades? Det skulle kunna förklara den korta stjälken men fina blomman......
theresen
11-11-2011, 18:38
alltså visst det är ok om den är så här men jag undrar ju lite om det är nåt fel på den för när jag köpte den hade den ju två vanliga stänglar och normala blommor.
först kom nya små, upprättstående blad som inte ser ut som de andra bladen och sen kom knopparna så nåt har ju hänt fast jag har behandlat den likadant som de andra två.
har ju bara haft just denna sen i juli så den har ju inte hunnit blomma om på "vanligt" vis. det har iofs inte de andra två heller för jag köpte dom i feb tror jag men dom växer bra både bladen och rötterna.
denna blomman har knappt fått några nya rötter heller, dom var inte så fina när jag köpte den.
jag undrar ju mest om den dör eller vad den sysslar med.
funderar också på att ställa den i kompost ist men undrar om det inte blir för stora bitar i den lilla krukan eller det går kanske att dela bitarna, tänkte att då blir vattningen jämnare tror jag.
även om jag väntar tills mossan är torr så tycker jag det är svårt att se på växten när den behöver vatten, kan väl tycka mig se att den ser piggare ut efter vattning men eftersom jag ser den varje dag så har jag inte lärt mig de små tecknen än.
detta är ju mitt andra och lite mer seriösa försök med okidéer, dom är ju dyra så jag vill ju hålla dom vid liv så länge som möjligt.
Blomstertanten
11-11-2011, 20:23
Det bästa är nog att ha brudorkideer i genomskinnliga plastkrukor och med orkidekompost. Då kan man lätt se när det är dags att ge den vatten.
Så här gör jag: När rötterna är så gott som vita så spolar jag igenom krukan direkt under kranen, då ser man att rötterna ändrar färg och blir gröna. Sen får krukan stå på diskbänken en stund och rinna av, sen kollar jag så det inte är en massa vatten kvar i botten och om det är det så lutar jag på krukan och försöker få det att rinna bort. Kvarstående vatten kan göra så att rötterna ruttnar, det är ju även risken med att ha den planterad i mossa.
Men om rötterna är ruttna eller har dött av torka så kan man få nya rötter att utvecklas genom att sätta den i vitmossa ett tag.
Det är en sorts tillfälligt (oftast) handikapp helt enkelt. Kan hända på flera olika växter och är alltså att blomningen saknar blomstjälk. Orsak - ingen aning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.