bizzen
Hej

Jag har ett relativt stort citronträd (ca 2 m högt och 1 meter "brett" i kronan.
Det står i ett inglasat uterum och verkar trivas finfint.
Har haft det sedan i våras då det kom på pall från Spanien, och det har fått många citroner
varav en håller på att bli gul nu.

Uterummet är fullisolerat och används även vintertid, varvid temperaturen antagligen är för hög
i fårhållande till antalet dagsljustimmar per dygn för att det ska må riktigt bra och bära frukt.

Därför funderar jag på att köpa en LED-växtlampa och "hjälpa till" under
några morgon och kvällstimmar för att få längre dagsljustid.

Tyvärr har jag ingen bra plats att montera lampan ovanför trädet, men att ha en armatur
i krukan och belysa underifrån är inget problem.

Är det möjligt?
Spelar det någon roll om ljuset kommer ovanifrån eller underifrån?

Finns det någon som kan rekommendera en bra växtlampa för detta ändamål?

Jag har tittat på:
http://www.ledshopen.se/led-e27-par-30-vax...-112-smd-7w.php
som är en ganska dyr lampa, och på

http://www.autemashop.com/category_LED_Vaxt3W.htm
som är betydligt billigare (här skulle man ju kunna sätta ett par stycken i krukan)

Tacksam för svar.

Mvh

Bizzen

[attachment=65774:247063_1...076121_n.jpg]
HOL
Om Gud hade menat att solen skulle lysa underifrån hade alla växtet stått med roten i vädret. Skämt åsido. Jag tror inte det är någon god idé. Bladen är så konstruerade att ljuset skall falla uppifrån. Som det är ett stort och ståtligt träd skulle jag nog inte exprimentera. Har någon erfrenhet med ljus underifrån?
RB9310
Får man fråga hur mycket ett citronträd i den storleken kostar. Skulle gärna vilja ha ett smile.gif
Alexander-VG-zon3
Fotosyntes sker i övredelen av bladet, därför blad vänder sig så dom har ovansidan mot solen/ljuset. Sätter du underifrån är risken för bladfall och konstigt vridna blad och skott (neråt mot ljuset). Och ljust citrus tappar lätt blad när det är varmt och mörkt, varmt och extraljus är inga problem.
evaisa
När jag ser bilden på det ståtliga trädet tänker jag: Takfönster!

Inte den lättaste lösningen förstås.......

Sainty
Du skulle ju faktiskt kunna sätta fast en armatur på själva trädet. Fast inte med skruvar utan en sådan med klämmor. Annars så kör ljus du från sidan.
bizzen
CITAT (RB9310 @ 27-10-2011, 16:54) *
Får man fråga hur mycket ett citronträd i den storleken kostar. Skulle gärna vilja ha ett smile.gif

Tack för alla goda råd. Trädet kostade 5 000:- och krukan köpte jag direkt från importör för 1 000 kr.

Jag tror att alternativ att fästa en pinne försiktigt i stammen, kanske med gummiband, för belysning ovanifrån verkar vara ett bra alternativ.

Annars får jag se om jag på något sätt kan fästa en anordning i taket.

kerstin z5-6
[attachment=65860:1662_p22428.jpg]
Du behöver varken ledlampa eller speciellt växtljus.En vanlig lysrörsarmatur som förstås kan vara monterad på en "arm" tänd 14 -16 tim / dygn November till februari duger utmärkt
Woodii
CITAT (flaxss @ 27-10-2011, 18:40) *
Fotosyntes sker i övredelen av bladet, därför blad vänder sig så dom har ovansidan mot solen/ljuset. Sätter du underifrån är risken för bladfall och konstigt vridna blad och skott (neråt mot ljuset).

Ja, jag undrar hur växter påverkas av att växa i en sådan här kruka? För då kommer ju också ljuset från fel håll... förutom gravitationen då. Klängväxter och epifyter kan jag tänka mig inte är så kinkiga men vanliga "markväxter"?
http://www.boskke.com/products/skyplanter/
Rätt cool annars.
kerstin z5-6
ljuset bör komma ovanifrån så klart
Anna-Karin Lundberg
Varför inte fästa armaturer på väggen ovanför fönstret men under taket? Eller i taket, men det beror väl på vad taket är gjort i för material.
Som extraljus för växten skulle jag ha stark belysning uppefrån, som myspys på kvällen skulle jag ha en mindre spot i krukan som lyser upp i växten. Det skulle bli svagt ljus några timmar, så det får inte bladen att vrida sig. Det är en ståtlig planta, njut av den så mycket du bara kan! (Se den även i mörker på kvällen, menar jag med det.)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Woodii @ 31-10-2011, 22:19) *
Ja, jag undrar hur växter påverkas av att växa i en sådan här kruka? För då kommer ju också ljuset från fel håll... förutom gravitationen då. Klängväxter och epifyter kan jag tänka mig inte är så kinkiga men vanliga "markväxter"?
http://www.boskke.com/products/skyplanter/
Rätt cool annars.

Skotten och bladen kommer dra sig uppåt, vända sig mot ljuset. Ett exempel som dessa lånade tomat-bilder från nätet.

http://www.howdididoit.com/wp-content/uplo...wn-tomatoes.jpg

http://quezi.com/wp-content/uploads/2010/0...mato-plants.jpg
bizzen
Det fick bli såhär!
Ett 6 mm armeringsjärn tillböjt som en krok i ena ändan.
Lampkabeln strippad med elstrips ner till krukan.
En E27 lamphållare hängandes från kroken.
Hela anordningen svagt nertryckt i krukan och löst fastsatt med elstrips i stammen.

Nu ska Citronita få 4 timmar extra "sol" på förmiddagen, och 5 timmar extra på kvällen.

[attachment=65889:382977_1...937564_n.jpg]
Anna-Karin Lundberg
Smart lösning!
Östh
Gillar din lösning. Nu har jag flyttat min belysning, hade den lite från sidan, men efter att ha följt tråden så är den nu flyttad och är placerad rakt över. tummenupp.gif
evaisa
Fräckt!
Iren
Snyggt! Enkelt dessutom, du får kanske ta patent;-D
Sainty
Kul att du fick min idé att funka för dig!

Du behöver dock inte vara alltför försiktig när du knyter band mot stammen. En stam klarar av en del våldsamheter. Du kan göra som man gör med bonsai: knyt virat papper runt där du ska binda, eller använd gummitejp - eller eltejp. Och då kan du binda rätt hårt och ha det så i 4 månader innan trädet börjat växa in i bandet, koppartråden eller vad du nu använder.

Nu tycker jag att du borde fundera på att skärma av ljuset så att du får mer ljus på växten och inte i taket och på väggen. Använder du LED så kan du ju göra en lampskärm utav papp eller plats och klä det med aluminiumfolie för bättre reflektion.

Lycka till!
bizzen
CITAT (Sainty @ 03-11-2011, 22:06) *
Kul att du fick min idé att funka för dig!

Du behöver dock inte vara alltför försiktig när du knyter band mot stammen. En stam klarar av en del våldsamheter. Du kan göra som man gör med bonsai: knyt virat papper runt där du ska binda, eller använd gummitejp - eller eltejp. Och då kan du binda rätt hårt och ha det så i 4 månader innan trädet börjat växa in i bandet, koppartråden eller vad du nu använder.

Nu tycker jag att du borde fundera på att skärma av ljuset så att du får mer ljus på växten och inte i taket och på väggen. Använder du LED så kan du ju göra en lampskärm utav papp eller plats och klä det med aluminiumfolie för bättre reflektion.

Lycka till!

Hej igen
Det är antagligen blixten på kameran som gör att det ser ut som om det lyser i taket.
Lampan är skärmad med reflektor nedåt och har en spridningsvinkel på 120 grader.
Ljusbilden täcker precis bladkronan. Tyvärr bli det ju mest ljus på de övre löven.
De grenar som sitter längst in eller längst ner får ju inte så mycket.

De får ju i och för sig ganska mycket ljus dagtid ändå.

Mvh

Bizzen
bizzen
Hej

Efter att ha haft mitt citronträd i inglasat uterum (rakt söderläge) med en LED växtlampa ca 8 timma om dagen (4 timmar morgon & 4 timmar kväll) kan jag nu konstatera att jag har 7-10 citroner på gång och ett 20-tal blommor som blommar. Det växer även väldigt fort och det kommer nya skott hela tiden. Verkar ju trivas ganska bra med mycket ljus och självvattnande kruka om jag får säga det själv.
Micke32
Gud vilket fint citronträd du har.

Kan tipsa om citrus gruppen på facebook.
bizzen
Hej
Det har nu gått ungefär ett och ett halvt år sedan jag köpte mitt citronträd. Första säsongen fick jag "bara" de citroner som följde med växten när jag köpte den.
Sedan dess har det hänt mycket. Jag köpte bland annat den jättestora krukan med ett 30-40 liters vattenmagasin, vilket innebär att jag vattnar var tredje till var fjärde vecka. Dessutom kompletterade jag det minskade solljuset från söderhavet med en LED-växtlampa som ger några extra timmar ljus på morgon och kväll de mörkare perioderna. Trädet växer så det knakar och jag har fått beskära flera gånger. I år har jag 22 citroner som snart är mogna, och jag har precis haft ett stort antal blommor som jag hoppas kommer att ge en ny skörd till våren/sommaren (årstider verkar vara något som trädet inte bryr sig särskilt mycket om). Bilden visar trädet när jag nyss beskurit det. Jag tänker låta toppskottet växa sig upp utmed taket, och när det fått lite kraftigare stam tänker jag knipsa av det precis under taknivå och låta sidoskott göra trädet lite högre. Vi får hoppas att det funkar.

[attachment=72985:IMAG0588.jpg]
kerstinbern
Vad jag förstår så måste citrusväxter som odlas inne handpollineras?
bizzen
CITAT (kerstinbern @ 24-10-2012, 13:29) *
Vad jag förstår så måste citrusväxter som odlas inne handpollineras?

Jag har inte haft några problem med det, men mitt träd står iofs i ett inglasat uterum där det under sommaren kan komma in en och annan insekt.
Nu under hösten har det kommit ett flertal blommor, och så vitt jag kan se så finns det små embryon till citroner på de som ramlat av.
Hursomhelst så luktar de i alla fall väldigt gott happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon