Full version: hjälp med stickling
neubeck
[attachment=65775:stickling.jpg]Hej!

Jag fick en fantastisk liten stickling med oerhört annorlunda och vackra blommor, se bild. Men jag undrar, hur ska jag göra för att denna ska ta sig? Nu har jag den i vatten, men kanske ska jag sätta den i jord? Eller kanske funkar det inte med sticklingar alls? Någon som vet.
Tack på förhand.
Mvh
/Anna
Kryddan03
Det är en fallskärmsranka - Ceropegia sandersonii (hoppas att det vetenskapliga namnet fortfarande gäller då det inte går att kolla med SKUD längre). Här bl a hittar du lite skötselråd: http://www.odla.nu/vaxtlexikon/krukvaxter/fallskarmsranka
neubeck
Tack!
Vad bra, då har jag satt sticlingarna i jord istället.

Tack och bock!
smile.gif

/A
Kryddan03
CITAT (neubeck @ 27-10-2011, 13:24) *
Tack!
Vad bra, då har jag satt sticlingarna i jord istället.

Tack och bock!
smile.gif

/A

Ingen orsak. smile.gif
jaj-51
Hej.
Jag tror du behöver lite extra ljus till din stickling.
Inte för nära så den får "värmeslag".
Har du ingen så köp det senaste "lysdiod"
Ex Clase olsson har billiga armaturer (49kr) och lapor.

Jag brukar sätta en plastpåse med lufthål över krukan.

Lycka till tummenupp.gif
neubeck
Hej.
Tack för tipset. Tar mig genast iväg till Claes Ohlson!

smile.gif

/A
Sainty
Nejdå, den behöver inte extraljus. Den mår ganska bra i helskuggan. Hos mig hänger de från en bokhylla som står 1 meter från fönstret - och bakom ett citronträd så att de får knappt någon sol egentligen.

De förökas jättelätt genom att bara köra ner stjälken i jorden.

På ett halvår kan din stickning ge 6 till 8 meter växt wink.gif
varghem
Jag tyckte min växte så dåligt och började dra lite i skottet för det hade krökt sig bakom fönsterbrädan, då upptäckte jag att den växt ner bakom elementet och att den där blommade för fullt.
neubeck
Wow! Vad himla roligt! Jag har delat upp den i tre stycken sticklingar, så hoppas att någon tar sig. Vad kul att den verkar vara så enormt tålig. Jag bara älskar blommorna, de ser helt galna ut.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon