Full version: Pelargon
Suz
Hej!
Jag har av gubbens kollega fått en spaljepelargon.
Eller skott från den.
Jag har ingen aning om hur jag ska lyckas med dessa skott nu.
Mårbacka och andra kan jag hyfsat.
Jag rotar de i vatten och sätter sen i jord men dessa var för det första tagna helt fel så jag skar om dem och nu har de suttit i vatten dryga tre dygn och ser bara mer och mer eländig ut för varje dag.
Hur ska jag göra??
Suz
Puttar upp denna!
Skotten ser bara sämre och sämre ut...
rosita
Jag sätter alltid pelargonsticklingar i jord direkt. De har kanske svårt att utveckla rötter i vatten?

Prova att sätta skottet i liten kruka och nära krukkanten.
Eva i Skåne
Jag har inga bra råd att komma med. Gissar att det är därför ingen annan heller svarat på ditt inlägg.

Jag har rotat hundratals pelargonsticklingar, men börjar dom se hängiga ut vet jag inga mirakelkurer. Jag tror tyvärr inte dom kommer klara sig. Det är sent på säsongen att ta sticklingar. det kan vara en förklaring.
Jag hade tagit bort dom från vattnet och tagit bort allt fult från sticklingarna och sen stuckit dom i jord (gärna såjord) i kanten av små krukor, bara lätt vattning, normal rumstemperatur och bra ljus
.... så kanske det finns hopp, men jag är tveksam

Håller tummarna att du lyckas, annars är det säkert en pelargon som kommer finnas till försäljning nästa säsong också.
Suz
Tack för era svar!

Jag provar att sätta dem i jord i stället och håller tummarna!
Dock brukar jag aldrig lyckas rota vanliga pellisar i jord men jag ska prova med denna!
merlin68
Prova att vattna sticklingen med ljummet vatten där du låtit dra en bit vide i ett dygn. Viden innehåller något ämne som främjer rotningen. Annars kan du testa rotningsmedel, finns i trädgårshandeln eller på Impecta. Övervattna inte sticklingen...Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon