Full version: Bidrag och ombildning
herkules
fötter i kakburk?
BILLSTRÖM gör typ samma som Juholt fast värre?
*Stintan*
Snacka om mygel om det stämmer! ohmy.gif
Red Top
Måste nog kallas värre än att inte ha gjort något fel alls.

Märkligt att kalla lägenheten för övenattningslägenhet, när hela familjen, utom mannen, är skriven där. Att korpa åt sig 6 700,00/månad, fast han rimligtvis borde kunna övernatta gratis hos sin fru.

Att han sedan håller på med diverse skumma bostadsombildningar är väl symptomatiskt för moderater, även om de flesta är kloka nog att sköta det snyggare. naughty.gif

Skryter om att inte betala TV-licensen och får sitta kvar i regeringen, när hans kvinnliga kolleger får avgå för samma brott.

Det säger en del om inställningen till jämlikhet hos moderaterna. (Som påstår sig kämpa för den samma, biggrin.gif )
dahla
Det står ju dessvärre ingenting om vad hyreskostnaden är. Om han nu kvitterar ut 2345 kronor i hyresbidrag så lär det väl innebära att hans fru står för en del också.

Ersättning för dubbelt boende är det ju många som har (även jag) och det är ju helt enligt reglerna så summan på 4400 kronor är ju inget som har med hans fru eller familj att göra.

Att saker inte registreras på rätt sätt hos bolagsverket är vi många som har erfarit. Jag var registrerad felaktigt i 7 år innan man fick arslet ur vagnen och kontaktade mig i ärendet... då hade pappret legat hos en och samma människa i de aktuella 7 åren. Pappret kom fram när personen slutade på bolagsverket.
Red Top
Läs rätt.

"Ministern får varje månad 6 700 kronor i ersättning för dubbel bosättning eftersom han fortfarande är skriven i Malmö. Men hans fru och barn är skrivna i familjens bostad i Stockholm."
*Stintan*
CITAT (dahla @ 28-10-2011, 10:07) *
Det står ju dessvärre ingenting om vad hyreskostnaden är. Om han nu kvitterar ut 2345 kronor i hyresbidrag så lär det väl innebära att hans fru står för en del också.

Ersättning för dubbelt boende är det ju många som har (även jag) och det är ju helt enligt reglerna så summan på 4400 kronor är ju inget som har med hans fru eller familj att göra.

Att saker inte registreras på rätt sätt hos bolagsverket är vi många som har erfarit. Jag var registrerad felaktigt i 7 år innan man fick arslet ur vagnen och kontaktade mig i ärendet... då hade pappret legat hos en och samma människa i de aktuella 7 åren. Pappret kom fram när personen slutade på bolagsverket.

Det står ju att han får 6.700 varje månad! För en bostad han bor i tillsammans med fru och barn. Då skulle han ha en hyra på 13.000 för sin bostadsrätt! Låter det rimligt?
Gossen Ruda
Klaga inte, de gör säkert rätt. Det är bara S-politiker som gör fel och bluffar och ljuger. Det har jag läst på ett forum nära dig. (sk satir)
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 28-10-2011, 10:21) *
Klaga inte, de gör säkert rätt. Det är bara S-politiker som gör fel och bluffar och ljuger. Det har jag läst på ett forum nära dig. (sk satir)

rotfl.gif
gnon49
Är käpprätt åt h-lvete att politiker kan ha regler som kan utnyttjas. Får Billström hela hyran så gör han ju fel enligt dom tydligare regler som kommit.
Undra att politikerföraktet sprider sig. Här verkar dom alla lika, från vänster till höger. Har han agerat som Juholt hoppas jag han får avgå. Men det är väl att hoppas på för mycket.
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 28-10-2011, 11:52) *
Är käpprätt åt h-lvete att politiker kan ha regler som kan utnyttjas. Får Billström hela hyran så gör han ju fel enligt dom tydligare regler som kommit.
Undra att politikerföraktet sprider sig. Här verkar dom alla lika, från vänster till höger. Har han agerat som Juholt hoppas jag han får avgå. Men det är väl att hoppas på för mycket.

Jag tycker ingen skall avgå, det är bra att ha varnande exempel och så slipper vi amerikansk smutskastning när det finns tveksamma affärer på båda sidor. Skit kan studsa. Bara jag slipper se alla hätska angrepp på Juholt och S i fortsättningen är jag nöjd. Nu har vi 1 från S, 1 från C och 5 från M som medvetet eller omedvetet utnyttjat luddiga regler och obefintlig kontroll. Man kan möjligen av detta dra slutsatser om var fusket är mest utbrett man jag säger inget.
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 28-10-2011, 12:54) *
Jag tycker ingen skall avgå, det är bra att ha varnande exempel och så slipper vi amerikansk smutskastning när det finns tveksamma affärer på båda sidor. Skit kan studsa. Bara jag slipper se alla hätska angrepp på Juholt och S i fortsättningen är jag nöjd. Nu har vi 1 från S, 1 från C och 5 från M som medvetet eller omedvetet utnyttjat luddiga regler och obefintlig kontroll. Man kan möjligen av detta dra slutsatser om var fusket är mest utbrett man jag säger inget.

Det slipper du inte, jag lovar. naughty.gif Juholt bjuder faktiskt in till det.
dahla
Man måste skilja på hyresbidrag och ersättning för dubbelt boende... så där är det för alla som jobbar på annan ort än den man bor på så det är inget konstigt. Nån har klumpat ihop summorna och lyckats få det att se ut som nånting det inte är.
Red Top
CITAT (dahla @ 28-10-2011, 13:36) *
Man måste skilja på hyresbidrag och ersättning för dubbelt boende... så där är det för alla som jobbar på annan ort än den man bor på så det är inget konstigt. Nån har klumpat ihop summorna och lyckats få det att se ut som nånting det inte är.

Snicketisnack! Det var exakt det man anklagade Juholt för. Att ta emot hela hyresbidraget, fast att han delade lägenhet.
Blomstertanten
CITAT (dahla @ 28-10-2011, 13:36) *

Men alla andra är inte skrivna på sin "hemort" medans resten av familjen är skrivna i "övernattningslägenheten"!!!! Du kan inte vara skriven på hemorten medans din familj är skriven i din övernattningslägenhet!
Ja, jag vet att riksdagsledamöter och statsråd har rätt att behålla bostadsadressen i sin hemort, även om de inte vistas där särskilt ofta! Så rent formelt har han inte brutit mot nån regel men det gjorde inte Juholt heller flirting.gif
Men att göra miljonklipp på att ombilda "övernattningslägenheten" till bostadsrätt är rent moraliskt INTE okej! Speciellt inte om man är minister!
Jag tycker överhuvudtaget inte att det är okej att göra miljonvinster på att ombilda allmännyttans lägenheter!
dahla
Det är en sak att få bidrag för hela lägenheten när sambo/fru ska stå för ena halvan och en annan att enbart få bidrag för halva.
*Stintan*
Det finns ingen bostadsrätt i Hammarby sjöstad som har en avgift på 13.000/mån. Hälften kanske men då är det ingen liten övernattningslägenhet utan en stor.
dahla
Han har dubbelt boende... ingen övernattningslägenhet då... dessutom är HYRESBIDRAGET endast på 2345 kronor... resten är för DUBBELT boende... vad är det ni inte fattar?
Anma
CITAT (dahla @ 28-10-2011, 20:08) *
Han har dubbelt boende... ingen övernattningslägenhet då... dessutom är HYRESBIDRAGET endast på 2345 kronor... resten är för DUBBELT boende... vad är det ni inte fattar?

Juholt har också DUBBELT boende. Vad är det du inte fattar?
*Stintan*
Trams, han kvitterar ut 6.700/månad för sitt dubbla boende. Det täcker säkert avgiften för hela bostaden i Hammarby sjöstad.
Huggorm
Men varför får de bidrag för dubbelt boende, räcker det inte med det vanliga skatteavdraget?
Gita
CITAT (dahla @ 28-10-2011, 20:08) *

Javisst är det så, och det var väl ingen som ifrågasatte Juholts ersättning för dubbelt boede. Det som ifrågessattes var väl ändå att han tog ut hyresbidrag för kul/sambons del av hyran för deras gemensamma lägenhet
Gita
dahla
CITAT (Anma @ 28-10-2011, 20:14) *
Juholt har också DUBBELT boende. Vad är det du inte fattar?

Juholt fick hyresbirdag för HELA hyran... hans kulbo betalade ingenting.

CITAT (Huggorm @ 28-10-2011, 20:19) *
Men varför får de bidrag för dubbelt boende, räcker det inte med det vanliga skatteavdraget?

Dubbelt boende kan vem som helst göra avdrag för om man har flera boenden på grund av arbetet.
gnon49
Visst, Juholt får ersättning för dubbelt boende han också och det har aldrig kritiserats eller ifrågasatts. Det är hyresbidraget som drog i gång drevet.
Får Billström hela hyran betald eller inte? Det är frågan. Juholt fick det och tvingades återbetala. Har Billström bara fått en del av hyran ersatt så rinner allt ut i sanden. Annars får han dela pottkant med Juholt.
Huggorm
CITAT (dahla @ 28-10-2011, 20:24) *
Dubbelt boende kan vem som helst göra avdrag för om man har flera boenden på grund av arbetet.

Precis, räcker inte det för politikerna, varför behöver de ett speciellt bidrag i stället? Det roligaste vore ju om de granskade politikernas gamla deklarationer och såg att någon både gjorde avdrag och uppbar bidrag för samma lägenhet w00t.gif
*Stintan*
Läste om en annan riksdagsman från skåne som inte får någon ersättning alls för sitt dubbla boende eftersom familjen flyttade med honom till Sthlm. Är det olika regler för olika riksdagsmän tro.

"En som absolut inte riskerar att hamna i samma sits som Håkan Juholt är centerledamoten Johan Linander från Sjöbo, som suttit i riksdagen sedan 2005. Han får ingen ersättning alls, eftersom hans familj bor i Stockholm.

– Vi valde det direkt eftersom vår son precis fötts när jag kom in riksdagen. Då fick jag också besked om att jag inte kunde få någon hyresersättning, säger han och konstaterar att det på sätt och vis är skönt.

– Jag kan ju inte ha gjort något fel eftersom jag inte får några pengar.

För huset i Sjöbo kommun, där han är folkbokförd, kan han istället göra vissa avdrag i deklarationen.

– Det handlar om småutgifter jag har på grund av dubbelt boende, konstaterar han.

klipp ur:http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article1560407/Skanberg-erhaller-ingen-hyresersattning.html
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 28-10-2011, 20:41) *
Läste om en annan riksdagsman från skåne som inte får någon ersättning alls för sitt dubbla boende eftersom familjen flyttade med honom till Sthlm. Är det olika regler för olika riksdagsmän tro.

"En som absolut inte riskerar att hamna i samma sits som Håkan Juholt är centerledamoten Johan Linander från Sjöbo, som suttit i riksdagen sedan 2005. Han får ingen ersättning alls, eftersom hans familj bor i Stockholm.

– Vi valde det direkt eftersom vår son precis fötts när jag kom in riksdagen. Då fick jag också besked om att jag inte kunde få någon hyresersättning, säger han och konstaterar att det på sätt och vis är skönt.

– Jag kan ju inte ha gjort något fel eftersom jag inte får några pengar.

För huset i Sjöbo kommun, där han är folkbokförd, kan han istället göra vissa avdrag i deklarationen.

– Det handlar om småutgifter jag har på grund av dubbelt boende, konstaterar han.

klipp ur:http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article1560407/Skanberg-erhaller-ingen-hyresersattning.html

Det är nog en som lättat pustar ut nu. En del andra tuggar nog fortfarande på naglarna och väntar på att bli avslöjade.

För övrigt börjar de bli väldigt mycket politiktrådar nu...
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 28-10-2011, 20:28) *
Visst, Juholt får ersättning för dubbelt boende han också och det har aldrig kritiserats eller ifrågasatts. Det är hyresbidraget som drog i gång drevet.
Får Billström hela hyran betald eller inte? Det är frågan. Juholt fick det och tvingades återbetala. Har Billström bara fått en del av hyran ersatt så rinner allt ut i sanden. Annars får han dela pottkant med Juholt.

Det har ju aldrig ens pratats om något hyresbidrag utan enbart om Juholts ersättning för hans dubbla boende! Det där är en efterhandskonstruktion.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 28-10-2011, 20:47) *
Det har ju aldrig ens pratats om något hyresbidrag utan enbart om Juholts ersättning för hans dubbla boende! Det där är en efterhandskonstruktion.

Men att Juholt fick c:a 60.000 för dubbelt boende har väl aldrig kritiserats?
Anma
CITAT (Gita @ 28-10-2011, 20:20) *
Javisst är det så, och det var väl ingen som ifrågasatte Juholts ersättning för dubbelt boede. Det som ifrågessattes var väl ändå att han tog ut hyresbidrag för kul/sambons del av hyran för deras gemensamma lägenhet
Gita

Jag vet vad som har hänt. Du behöver inte förtydliga det för mig. jag lovar.

Det jag reagerar på är att det kallas ersättning för DUBBELT boende när man pratar om en moderat politiker men BIDRAG när det pratas som en sosse. Det är trots allt SAMMA slags ersättning det gäller. Eller?
Gita
CITAT (*Stintan* @ 28-10-2011, 20:47) *

Men nu har du faktiskt helt fel, ersättning för dubbelt boende har väl knappast diskuterats utan den ersättning han tagit ut, hyresbidraget för den lägenhet han delar med sin kul/sambo har ifrågasatts eftersom det ter sig ganska orimligt att skattebetalarna skall betala även hans sambos hyra. F. ö är det ju också detta han betalat tillbaka.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 28-10-2011, 21:03) *
Men nu har du faktiskt helt fel, ersättning för dubbelt boende har väl knappast diskuterats utan den ersättning han tagit ut, hyresbidraget för den lägenhet han delar med sin kul/sambo har ifrågasatts eftersom det ter sig ganska orimligt att skattebetalarna skall betala även hans sambos hyra. F. ö är det ju också detta han betalat tillbaka.
Gita

Det är samma ersättning i båda fallen. Ersättning för dubbelt boende, eller kalla det för bidrag eller vad du vill som både Juholt och Billström fått. Vad som var fel i Juholts fall vet alla.
I Billströms fall har hela familjen flyttat till Stockholm men han har valt att fortsätta att ta emot bidraget. I Juholts fall bor hans barn kvar i hemstaden och hans kulbo/sambo eller vad det nu var bodde i Stockholm redan från början.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 28-10-2011, 20:56) *
Men att Juholt fick c:a 60.000 för dubbelt boende har väl aldrig kritiserats?

Han fick kritik för att han fick hela hyran betald istället för halva.
Som ersättning för dubbelt boende får riksdagmän hela hyran för egen "övernattningslägenhet" betald upp till ett visst belopp om de bor där ensamma. Bor de ihop med någon ska dom bara få ersättning för halva hyran.

Nu när Billgren ifrågasätts börjar Dahla prata om hyresbidrag som om det vore något annat. Förklara gärna för jag förstår inte skillnaden.
Jag tycker att det är samma sak.
dahla
CITAT (*Stintan* @ 28-10-2011, 21:23) *
Som ersättning för dubbelt boende får riksdagmän hela hyran för egen "övernattningslägenhet" betald upp till ett visst belopp om de bor där ensamma. Bor de ihop med någon ska dom bara få ersättning för halva hyran.

Nu när Billgren ifrågasätts börjar Dahla prata om hyresbidrag som om det vore något annat. Förklara gärna för jag förstår inte skillnaden.

Märkligt att jag ska behöva förklara det för dig. Jag orkar faktiskt inte det nu. Ögonen går i kors, hunden måste ut och sängen väntar.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 28-10-2011, 21:23) *

Hur snårigt som helst är det. Vad jag tror är att hyresbidrag för lägenhet och bidrag för dubbelt boende är två olika bidrag skilda från varann. Helt säker är jag dock inte.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 28-10-2011, 21:29) *
Märkligt att jag ska behöva förklara det för dig. Jag orkar faktiskt inte det nu. Ögonen går i kors, hunden måste ut och sängen väntar.

Jag har inte bett dig att förklara och så tycker jag att du ska sluta vara så spydig! Och så använd inte mina ord som dina tack!

För övrigt tror jag inte att du kan förklara skillnaden. Du vill bara förminska Billgrens eventuella klavertramp.
Anma
CITAT (gnon49 @ 28-10-2011, 21:31) *
Hur snårigt som helst är det. Vad jag tror är att hyresbidrag för lägenhet och bidrag för dubbelt boende är två olika bidrag skilda från varann. Helt säker är jag dock inte.

Riksdagsmän och några andra i riksdagen har rätt till ersättning för dubbelt boende. De har rätt att fortsätta vara skrivna i sin hemkommun och få sin bostad (sin del av bostaden) i huvudstaden betald av riksdagen upp till 8000 kr i månaden. Det är detta bidrag/ersättning det handlar om i både Billströms och i Juholts fall.

Svårare än så är det inte.

Jag upprepar.
I Billströms fall har hela familjen flyttat till Stockholm men han har valt att fortsätta att ta emot bidraget. I Juholts fall bor hans barn kvar i hemstaden och hans kulbo/sambo eller vad det nu var bodde i Stockholm redan från början.
Red Top
Även om ordet bidrag är moderaternas favoritord, oavsett vad det gäller, så är den ersättning riksdagsledamöter, som inte är mantalsskrivna i Stockholm, en hyresersättning med max 8 000,00/månad.

Det Billström har begärt och fått, är ersättning för månadskostnaden för lägenheten i Malmö, där han fortfarande är mantalsskriven, även om han ytterst sällan är där.

Hans fru och barn är mantalsskrivna i en bostadsrätt i Stockholm, där Billström övernattar, eller snarare bor.

Varken Juholt eller de andra politikerna, som fått för mkt hyresersättning gjorde något fel, eftersom reglerna var väldigt oklara.

Reglerna är skärpta nu, men Billström framhärdar i att begära ersättning. wacko.gif
Gossen Ruda
Det som jag tycker är viktigast att peka på är inte om Billström tjänar på dribblet med bostäderna utan att han skapar en massa extrakostnader för skattebetalarna. Något som var ett av skälen till varför M-falangen hackade på Juholt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon