Zoftnezz
28-10-2011, 11:56
Hello alla duktiga jordmänniskor...
Jag skulle behöva lite hjälp, råd o tips inför höstsäsongen nu.
Vi har nyligen övertagit ett äldre hus med en köksträdgård. Där finns det lite allt möjligt som växer. Kan inte säga exakt vad som finns, då jag inte har kollat ordentligt än. Sen är jag inte så duktig med namn och så. Undrar nu vad det främsta jag behöver göra nu är?? Jag vill ju använda det som köksträdgård i vår, men behöver jag plantera nåt redan nu? Ska det täckas över i landet? Ska man klippa ner perenna växter nu? Rosor? Jag håller på och renoverar huset lite nu och känner att jag inte kan prioritera landet. Vad är viktigast för mig att göra nu? Tackar på förhand för all hjälp.
Om kökslandet:
Det första du ska göra är att kolla vilken jord du har. Ta lite i handen och rulla det mellan handflatorna. Blir det som en mask, dvs att jorden håller ihop, så ska (eller ska och ska, du bör) du höstgräva landet, dvs ta en grep och vänd jorden ett spadtag djupt. Blanda gärna ned nedfallna löv när du ändå vänder jorden så blir det en bättre och mer lättarbetad jord till våren.
Om det inte blir en "mask" så kan du vänta med att gräva om till våren. Men du kan gärna kratta in löv till maskarna i kökslandet. Hinner och orkar du så kan du vända jorden lite lätt, ta bort ogräs osv.
Vill du kan du nu så t ex persilja så kommer den igång tidigt i vår. Ta ett hörn i kökslandet och markera att du har sått där (och så klart vad) så att du inte börjar gräva om där sedan i vår eller så.
Om perennerna:
Huruvida du ska klippa ned nu eller i vår tvistas det om en del. Själv föredrar jag att göra det på våren, det är rätt vackert med snö och frost på blomställningarna och många fåglar hittar frön i dem. En del perenner gillar inte alls att bli klippta på hösten då det sägs att vatten kan rinna ned och frysa sönder rötterna.
Om rosorna:
Rosor ska man inte beskära nu utan det gör man när björken har fått musöron, dvs när bladen börjar utvecklas. OK, en del säger att det är i senaste laget. Men i alla fall behöver du inte gära så mycket med dem nu. Eller jo, kupa gärna upp torra löv och och ris över rosorna så att de skyddas mot kylan lite bättre.
Ett litet råd!
Gör "inget alls" det första året i trädgården förutom att klippa gräs och ta bort ogräs. Du vet ännu inte vilka skatter du kanske har där!!! Och om du vill ha hjälp med namn och skötsel är det bara att fota växten, lägg upp det här så är det många som kommer att hjälpa dig.
Ta det lugnt och stressa inte över trädgården, den klarar sig ändå!
Ett tips till!
Köp gärna en trädgårdstidning nu, där står det ofta vad som behöver göras nu och vad man kan förbereda om man vill.
Zoftnezz
28-10-2011, 19:43
Guu,va gullig du är Peztis... Tack för råd. Känner lite stress, men det är ju som du säger, jag vet ju inte vad som finns nu och då är det ju synd om man förstör nåt. Tack!