xlxl67
Hittade detta:
http://www.blf.se/sv/nyheter/webtv/261-hur...r-ett-foto.html

Är det helt enkelt 70 år efter fotografens död?

Alltså om jag vill trycka upp bilder på ex Ingrid Bergman och sedan sälja så måste jag:
1. Ta reda på fotografens namn
2. Vänta tills 70 år efter att han dött?

Är det så enkelt?
RibesRubusVitis
För att ta ditt exempel, Ingrid Bergman, så finns det säkert många bildbyråer som sitter på rättigheterna. Ta kontakt med dem, och förhandla.
Azur
CITAT (xlxl67 @ 28-10-2011, 14:53) *
Alltså om jag vill trycka upp bilder på ex Ingrid Bergman och sedan sälja så måste jag:
1. Ta reda på fotografens namn
2. Vänta tills 70 år efter att han dött?

Rättigheterna kan ha ärvts av någon annan. Det verkar inte finnas någon säker sista gräns för upphovsrätten längre.

Precis som Ribes tror jag det säkraste är att hitta någon som anser sig vara ägare till upphovsrätten, och förmå den personen att ta betalt för att låta dig trycka upp kopior.
Verona Grönjord
Hej!

Ibland kan det vara enklare att skaffa sig en giltig uppfattning av tex hur upphovsrätten fungerar, genom att ringa och fråga - än att försöka läsa sig till en egen slutsats. Men här är annars en viktig länk med information. (Man kan även ringa "dem" i specifikt ärende!)
BUS - Bildkonst Upphovsrätt Sverige. Kan svara på frågor kring användande/publicering av ett fotografi, respektive arvsfrågor...

http://www.bus.se/1067

"BUS för bildanvändare:
BUS är en serviceorganisation för den som använder bilder. BUS är en ekonomisk förening bestående av upphovsmän och ärvda upphovsrätter. Genom avtal har BUS givits rätten att förvalta upphovsrätten för drygt 50 000 upphovsmän runt om i världen. Därigenom representeras en stor majoritet av de verk som är relevanta för svenska bildanvändare. Hos oss kan man få rätt att använda flera miljoner konstverk. Alla principiella beslut fattas av medlemmarna vid årsmöten, där utses även en styrelse av bildupphovsmän. BUS har över 7 000 svenska medlemmar (och representerar drygt 50 000 utländska bildupphovsmän). BUS verkar på basis av den upphovsrättsliga lagstiftningen. Vi lämnar också tillstånd till användning, skapar avtal, bevakar att namn anges, att konstverket inte beskärs vid publicering mm. Vi sköter alla viktiga funktioner när konstverk nyttjas. Genom BUS kan bildandvändare få relevanta tillstånd till skälig ersättning och marknadsmässiga villkor i övrigt. Genom tillstånd från BUS är man tillförsäkrad att man som bildanvändare gjort rätt för sig. BUS tar allt ansvar i förhållande till upphovsmannen. Vi bevakar om medlemmars verk används, bedömer om ersättning skall utgå, vad en skälig ersättning skall vara, vi inkasserar ersättningen och betalar den till verkets upphovsman. BUS ingår i ett internationellt nätverk. Den som sökt rättigheten att använda utländska konstnärers verk vet hur svårt det är att sköta sådant själv. Genom BUS får man tillstånd även till användning av utländska upphovsmäns verk. Man slipper ta en mängd olika kontakter och söka rättighetshavare i utlandet. Genom att vända sig till BUS kan man reglera en stor del av sin bildanvändning på ett och samma ställe. BUS representerar de anslutna på alla upphovsrättsliga områden, därför kan bildanvändare oavsett situation reglera sin användning hos BUS".

Hälsar Verona

xlxl67
Suveränt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon