strandskatan
Jag har en liten pagodträdsbonsai som har stått i (ouppvärmt) uterum sedan jag köpte den i somras. Den är fortfarande grön och fräsch. Jag har letat på nätet men inte hittat något om vinterförvaring. Min egen idé är att låta den stå kvar i uterummet tills bladen vissnar och sedan förvara den i en plastspann fylld med flis under tak, intill vägg. Tror ni det kan fungera? Är ganska fäst vid den!
Huggorm
Jag tror det kan fungera. Pagodträd är ju nästan härdiga i Sverige, så med lite hjälp klarar de sig.
strandskatan
Jag litar på att du håller tummarna för mitt pagodträd, Huggorm!
Bassam
Hej

Bonsai behöver normal grader och kan tålamod mot lite frost så när frost kommer man måste lägga den i ljustiga luftiga plats och behöver näring på våren .

Obs

Bonsai behöver beskära rötter varje vår för att skaffa nya stark rötter och byta lite från yta jorden man måste göra balansen mellan rötter och grönskar .

H.Bassam
strandskatan
Tack för råden. Bassam!
Sainty
Jag kan bonsai - har lyckats att döda ett 20-tal hittills haha sweatingbullets.gif

Det viktigaste är att skydda rötterna då dessa köldskadas lätt. Annars är den japanska pagodan (och andra träd med bark) ganska tåliga mot kylan. De klarar sig fint till -10 grader då de har ett inbyggt "antifreeze".

Mitt tips är att lägga i flis i spannen till 1/3 del, lägg sedan in bonsai, sedan täcker du med mer flis tills början av kronan när tempen börjar dyka till -5 grader om nätterna. När det blir jäkligt kallt om dagarna också och nätterna börjar gå mot -10 grader så kan du täcka hela trädet med flis.

Det viktigaste är att
- se till att tempen är alltid under +10 grader
- hålla spannen borta från solen
- ge fan i att övervattna/låta snö komma in - jorden ska inte vara snustorr men får inte vara för blöt heller
- plocka bort gojs från spannen som råkar flyga in, typ löv och sånt för att undvika svampinfektioner

Glömde: se till att skrapa bort all mossa, alger, pinnar och annat skräp från trädet/jorden innan du gräver ner det för vintern. Använd gärna en gammal tandborste för att rengöra jordens yta, barken och själva krukan.
strandskatan
Jättebra råd, Sainty, tack så hemskt mycket (jag utgår från att det inte är så här du tog livet av dina...)!
Bassam
Hej

Frosten attackerar blöt jorden så alltid man ska tänka använda väldränerad jord.

Obs

Man kan förlorar många växter om man får inte tillräcklig informationen före plantering , jag menar om man börjar på fel sätt , fråga före det kostar ingenting i mina odla även vi har många mycket duktiga .

H.Bassam
strandskatan
Jadå, Bassam, jag ska se till att den inte är för blöt, den kommer att förvaras luftigt och under tak!
Sainty
CITAT (strandskatan @ 02-11-2011, 21:32) *
Jättebra råd, Sainty, tack så hemskt mycket (jag utgår från att det inte är så här du tog livet av dina...)!

Nja, typ whistling.gif
min första, köpa efter att ha delat ut expressen i flera veckor, råkade jag döda just under vintern. Blev sketaskraj när tempen sjönk till -10 grader så jag tog in trädet från balkongen för att skydda de. Den vaknade aldrig till liv igen. Men jorden (!) och krukan från bonsain i fråga har jag faktiskt kvar!
strandskatan
CITAT (Sainty @ 03-11-2011, 22:13) *
Nja, typ whistling.gif
min första, köpa efter att ha delat ut expressen i flera veckor, råkade jag döda just under vintern. Blev sketaskraj när tempen sjönk till -10 grader så jag tog in trädet från balkongen för att skydda de. Den vaknade aldrig till liv igen. Men jorden (!) och krukan från bonsain i fråga har jag faktiskt kvar!

Oj då, efter allt slit med expressen, så tråkigt! Min bonsai kostade faktiskt bara 25 kr, damen i kassan sa faktiskt "Konstigt, de brukar kosta mycket mer!".
Sainty
När jag köpte min första visste folk knappt vad bonsai var hehe.

Sedan någon gång i mitten på 90-talet blev det jättepoppis när våra stora köpcentra fick in ett megaparti från asien. Då kostade träden ca 150 kronor men de var riktiga fulingar egentligen. Massakrerade hela bunten. Alla köpte dem.

Det var först efteråt när trenden satte sig som affärerna fick fina träd men fortfarande massproducerade. De kostade typ 250 kronor vilket de flesta entusiaster hade råd med. Numera kan du få "bonsai" för 50 kronor uppåt. Oftast brukar de billiga träden ha massa fula ärr och är inte riktigt färdigtränade, men är man nöjd med utseendet så är inte priset eller kvalitén på arbetet som är något man ska haka upp sig över.

25kr är nog det billigaste jag hört någon betala, men då måste det nästan vara kraftigt rabatterat av någon anledning. Kanske ville man bara bli av med det eftersom det inte kan stå inomhus/i butiken så länge?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon