Full version: Fisk
Myosotis
Jag bor nära en liten bäck som rinner ut i Rönne å några kilometer härifrån. Jag vet att det finns småspigg i den men har aldrig sett större fiskar där. Riktigt torra somrar händer det att den torkar ut. Nu helt plötsligt är där fiskar, svarta eller mörka och kanske 20-30 cm långa, som uppenbarligen leker där. Vad kan det vara? Jag kan verkligen ingenting om fiskar, men nu blev jag intresserad så klart. De är precis bredvid vägen där jag går nästan dagligen och jag har aldrig sett dem på de nästan 30 år jag har varit här. Nu går det inte att missa dem, de plaskar och har sig, vattnet riktigt kokar. Ska se om jag kan få bättre bilder i morgon. Är lite sugen på att håva upp en men vill inte skrämma bort dem, hur störningskänsliga är fiskar?

Azur
Många laxfiskar leker nu, t.ex. öring och sik. Skulle väl kunna tänka mig att det är bäcköring du ser.
Huggorm
Bäcköring är nog ingen dålig gissning. Håll lite koll på den där bäcken så du kan protestera ifall markägaren får för sig att göra något med den, den är ju fantastiskt värdefull som lekplats för fisken!
Orkidétjuven
Vad roligt biggrin.gif Om du inte har sett den förr så kanske den just har hittat tillbaka, Extra kul, eftersom saker kan vara påväg åt rätt håll biggrin.gif
kerstinbern
Det går ju upp havsöring i delar av Rönne å:

"I Rönne å, finns havsöring i Klövabäckens nedre delar och i dess tillflöden Längstebäck och Körslättabäcken. Vandringshinder i Rönne å hindrar havsöringen att nå tillflödena Skärån och Bäljane å."

http://www.fiskevard.se/proj_soderas.html

Man anordnar ju safari efter just havsöring på flera ställen nu på hösten, då är man ute nattetid och lyser försiktigt med lampor efter dem.

http://fiskejournalen.se/oringsafari-i-hjoan/
Myosotis
Bäcköring, vad spännande. Tack för svaren! Och länkarna, ska läsa dem nu.
Det finns ju en fisktrappa till Skärån, verkar onödigt om det finns hinder på andra håll. En bekant som bor precis vid Bäljane å sa att de är där från fiskeriverket och elfiskar eller i alla fall testfiskar varje sommar och att där finns öring och lax, men det kan ju vara fel.

Myosotis
Bäcken går förresten i ett rör under jorden i typ några hundra meter en bit nerströms men det stör tydligen inte fiskarna.

Måste läsa på om livscykeln, för jag fattar inte vart de tar vägen när bäcken torkar ut. Det var många år sen det hände och det kanske finns ställen med vatten kvar någonstans. De könsmogna fiskarna är väl inte i bäcken sommartid då, men ungfiskar borde ju vara där.

Vad säger ni om att störa dem? Slutar de leka om jag lånar en fisk en stund bara för att titta?

CITAT (Orkidétjuven @ 28-10-2011, 22:51) *
...saker kan vara påväg åt rätt håll biggrin.gif

tummenupp.gif Hoppas det.

CITAT (Huggorm @ 28-10-2011, 20:14) *
Håll lite koll på den där bäcken så du kan protestera ifall markägaren får för sig att göra något med den, den är ju fantastiskt värdefull som lekplats för fisken!

Bra idé! Den har tidigare grävts djupare och ser på vissa ställen mer ut som ett dike. Inte så lämpligt förmodligen.
Azur
CITAT (Myosotis @ 29-10-2011, 11:56) *
Det finns ju en fisktrappa till Skärån, verkar onödigt om det finns hinder på andra håll.

Ja du, det är så mycket dumt vad gäller hur vattendragen sköts att det inte skulle förvåna mig ett dugg om man sätter en fisktrappa uppströms en fördämning...
Dessutom är det snarare regel än undantag att fisktrappor är gjorda så att fisk inte klarar att ta sig upp i dem, och även om fisken klarar det så blir de flesta ynglen i alla fall mos i turbinerna när de ska nedströms igen sen. Vattenkraft och fisk går inte ihop.

CITAT (Myosotis @ 29-10-2011, 12:06) *
Bäcken går förresten i ett rör under jorden i typ några hundra meter en bit nerströms men det stör tydligen inte fiskarna.
Det gör det nog, framförallt kan det vara svårt för fisk att vandra uppströms genom såna rör pga att de antingen är för grunda eller har för snabb strömning (inte ens öring klarar flera hundra meter hård ström utan skydd).
Bäcköringar borde dock bo nånstans i närheten så nån djuphåla måste hålla vatten även under torrår, och/eller så kan de ha flyttat in från områden uppströms sen bäcken senast torkade ut.
CITAT
Vad säger ni om att störa dem? Slutar de leka om jag lånar en fisk en stund bara för att titta?
Om det är öring så är den skyddad under leken, men å andra sidan finns det ju ett bevarandeintresse att få veta att det faktiskt är öring. Jag skulle nog håva upp en för att få bekräftat att det är öring, sen rapportera att det finns öring i bäcken till länsstyrelsen eller de där fiskeriverket-killarna din granne sett. Den slutar knappast leka för att du håvar upp den och lite snabbt identifierar den.

CITAT

Bra idé! Den har tidigare grävts djupare och ser på vissa ställen mer ut som ett dike. Inte så lämpligt förmodligen.
Öringbestånd i småbäckar är ofta hotade av täckdikning, fördämningar, utsläpp och allsköns grävarbeten, så det skadar inte att länsstyrelsen vet om att de är där.
Myosotis
Mycket bra förklarat, jag börjar nog få lite grepp om det hela.

CITAT (Azur @ 29-10-2011, 12:22) *
Vattenkraft och fisk går inte ihop.

Fast den trappan jag tänkte på är vid dammen som Skärån bildar i Skäralid, alltså inte vattenkraft utan nationalpark. De kanske vet vad de håller på med kan man hoppas.

CITAT (Azur @ 29-10-2011, 12:22) *
de där fiskeriverket-killarna din granne sett.

Nu var det ingen granne utan en som bor vid Bäljane å, men man hittar väl kontaktuppgifter på fiskeriverkets hemsida kan jag tänka mig.

Mycket dum fråga: Om jag nu håvar upp en, hur ska jag artbestämma den? Vad ska jag titta efter? Och hur ska jag hantera den, man ska väl inte ta i dem med bara händerna va? Kan den vara i en spann en stund?
Myosotis
duh.gif Fiskeriverket finns inte längre. Och man får inga träffar på "bäcköring" eller "Salmo trutta fario" om man söker på Havs- och vattenmyndighetens hemsida. Så bra att de informerar om fisk wacko.gif
Myosotis
Ursäkta att jag skriver så rörigt, jag googlar och skriver efterhand...

Hittade följande: "Vid Klippan stoppas all vandringsfisk av vandringshindret Stackarpsdammen." Jag befinner mig uppströms Klippan, alltså borde havsöring vara utesluten. "Sträckorna mellan denna damm och till Ringsjön håller bestånd av bl.a ål, abborre, gädda, öring, mört, braxen m.fl."
Azur
CITAT (Myosotis @ 29-10-2011, 12:44) *
Om jag nu håvar upp en, hur ska jag artbestämma den? Vad ska jag titta efter? Och hur ska jag hantera den, man ska väl inte ta i dem med bara händerna va? Kan den vara i en spann en stund?

Är fisken brun/svart med röda och svarta prickar över hela sidan är saken klar - det är en bäcköring. Lekande havsöring är dels mycket större, dels silverfärgad, och alla prickar sitter ovanför sidolinjen. Enligt denna PDF så stoppas alla vandrande öringar (havsöring) av dammen vid skäralid, så alla öringar uppströms från det är icke-vandrande (bäcköring).

Är den silverfärgad utan prickar, med två ryggfenor varav den bakre är väldigt liten så är det sik eller siklöja. Är den silverfärgad med bara en ryggfena är det nån karpfisk.

Ta aldrig i fisk med torra händer! Undvik om möjligt att ta i fisken, om du absolut måste ta i dem så blöt händerna först. Om du har nån genomskinlig glas eller plastbytta kan du ju fylla den med vatten och pytsa ner fisken där i några minuter så du kan titta på och fotodokumentera den. Annars en hink.

Nej just det, det har du ju rätt i - Fiskeriverket ingår nu mer i Havs- och vattenmyndigheten, och jag har inte längre nån koll på vem du ska prata med.
Huggorm
Det borde ju nästan vara någon laxfisk, men för att vara säker kan man kolla efter fettfenan. Det är en liten fena som sitter mellan ryggfenan och stjärtfenan, det är bara laxfiskar som har denna
Myosotis
Jättebra, tack ska ni ha! Nu är det mörkt. Jag var nere en sväng förut, de försvann när jag gick närmare så jag får ta med mig tålamod och gummistövlar.
Orkidétjuven
En liten håv, en genomskinlig plastbytta som tex en pastaburk och kamera biggrin.gif
Myosotis
angry.gif Konstiga djur. Jag blir inte klok på fiskar, de har inte ens fjädrar. Det går inte så bra, de går upp i rök (eller snarare vattenånga kanske?) när jag försöker fånga dem. Smög runt först och vadade uppströms mot dem, när jag kom fram var de puts väck. Sen försökte jag vänta ut dem, det blev kallt om ändan så man måste tydligen ta med sig ett sittunderlag också. Och den dumma vattenytan speglar så man inte ser ett smack.

Men lagningen i min stövel är vattentät i alla fall, alltid något.
Eva i Skåne
CITAT (Myosotis @ 30-10-2011, 17:11) *

tummenupp.gif
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 30-10-2011, 17:11) *
angry.gif Konstiga djur. Jag blir inte klok på fiskar, de har inte ens fjädrar. Det går inte så bra, de går upp i rök (eller snarare vattenånga kanske?) när jag försöker fånga dem. Smög runt först och vadade uppströms mot dem, när jag kom fram var de puts väck. Sen försökte jag vänta ut dem, det blev kallt om ändan så man måste tydligen ta med sig ett sittunderlag också. Och den dumma vattenytan speglar så man inte ser ett smack.

Fiskarna har omvandlat fjädrarna till fjäll. biggrin.gif Om jag får komma med ett tips så sätter du ner håven i vattnet nedströms fiskarna, en stor håv som sitter fast ordentligt. Sen gör du en kringgående rörelse uppströms och rör dig sen mot håven och förhoppningsvis är det någon dum firre som hamnar i håven. Ingen ruda, vi är för klipska för sånt. rolleyes.gif
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 30-10-2011, 17:49) *
Ingen ruda, vi är för klipska för sånt. rolleyes.gif

Om jag fångar en ruda äter jag upp den. sleep.gif

Tack för tipset, har försökt men jag har bara en liten håv så även om fiskarna fanns kvar i bäcken och skulle röra sig mot håven undrar jag om jag skulle hinna innan de vänder och simmer ut igen. Men nu är de ju inte kvar utan beamar sig någon annanstans eller nåt. Vart tar de vägen?!!
Satt länge och väntade också, tom koltrastarna kom fram men inte fiskarna, de gjorde vågor en bit uppströms istället. Såg dock två som backade (!) över ett grunt ställe precis framför lekplatsen, de såg ut som bäcköringar tyckte jag. Hann tyvärr inte fota dem. Nu har jag ställt ner en gammal stor fågelbur, kanske kan jag driva in nån där sen. Men det känns som om jag stör ganska mycket när jag är där så ofta och länge.
Huggorm
En särskild form av ruda är den guldfärgade, och guldfisk är inte kända för sin intelligens rolleyes.gif
Myosotis
Jag får nog ge upp. no.gif
addo
Om du får tag i någon myndighet så tycker jag du ska säga att du sett lekande öring där men inte fått fotobevis. Då skickar dom förhoppningsvis dit någon kunnig männisika som inventerar bäcken.
KRT
Myo - jag kom på en sak; I en liten bäck som mynnar i havet nära mina föräldrar (på västsidan av Kullahalvön) har man planterat ut någon slags öring. Man har satt ut småöringar, dikat till bäcken (den var nästan överväxt) och fyllt på med grus så det blivit grundare bankar samt planterat alar för att skugga. Allt för att få upp ett bestånd av lekande öring.
Jag är inte helt 100 på vem som gjort detta men det var organiserat av någon. Jag kan kolla vem, för om det var länsstyrelsen eller någon fiskerimyndighet kanske de är intresserad av "dina" öringar också? Även om de inte kommer från havet.....
Azur
CITAT (Myosotis @ 31-10-2011, 13:35) *
Men nu är de ju inte kvar utan beamar sig någon annanstans eller nåt. Vart tar de vägen?!!

Du har precis upptäckt varför mete efter bäcköring är så kul: de är blixtsnabba och skygga och försvinner sig vid minsta störning. Man måste smyga sig på dem med betet. (Eller det var kul när jag var barn; nuförtiden är det förmodligen förbjudet eftersom bäcköringar sällan blir så stora att de når minimi-måttet för vad man får fånga)

CITAT
Men det känns som om jag stör ganska mycket när jag är där så ofta och länge.
Låt dem vara i såna fall. Gör som Addo säger, försök få tag på nån som känner sig ansvarig (vet av erfarenhet att det kan vara svårt) på kommunen eller länsstyrelsen och berätta att du sett lekande öring där.

CITAT (KRT @ 02-11-2011, 09:06) *
I en liten bäck som mynnar i havet nära mina föräldrar (på västsidan av Kullahalvön) har man planterat ut någon slags öring. Man har satt ut småöringar, dikat till bäcken (den var nästan överväxt) och fyllt på med grus så det blivit grundare bankar samt planterat alar för att skugga. Allt för att få upp ett bestånd av lekande öring.
Jag är inte helt 100 på vem som gjort detta men det var organiserat av någon.

Säkert en lokal fiskeförening - det går att få bidrag för den typen av fiskevårdsåtgärder. Vi har lokalt här i Täby ett igenväxt & igenslammat dike som man försökt rensa upp för att få tillbaks lekande havsöring.
Myosotis
CITAT (Azur @ 02-11-2011, 10:05) *
Låt dem vara i såna fall.

Det är nog det bästa. Jag är lite dålig på att ge upp bara så jag smyger envist. Testade i mörkret också. Jag kanske kan smyga utan att störa och försöka få en bild åtminstone.
KRT
CITAT (Azur @ 02-11-2011, 10:05) *
Säkert en lokal fiskeförening - det går att få bidrag för den typen av fiskevårdsåtgärder. Vi har lokalt här i Täby ett igenväxt & igenslammat dike som man försökt rensa upp för att få tillbaks lekande havsöring.

Japp, googlade lite och hittade att det var just det det var tummenupp.gif
Men de har gjort en hel del tydligen, nu finns det massor med öring i den bäcken.....
kerstinbern
CITAT (KRT @ 02-11-2011, 12:35) *
Japp, googlade lite och hittade att det var just det det var tummenupp.gif
Men de har gjort en hel del tydligen, nu finns det massor med öring i den bäcken.....

Men är inte det havsöring de satt ut i den bäcken?
KRT
Jo, det var det nog... Är ingen fiskperson så för mig är öring öring wink.gif
addo
Alla öringar är samma art, vilket epitet dom har före öring har bara att göra med deras levnadsvanor. Så det går alldeles utmärkt att bara säga öring.
KRT
Aha, det var därför det kom upp tre latinska ord när jag kollade upp det, olika underarter wink.gif
Är det bara deras beteende som skiljer sig? Skulle de kunna hybridisera om man sattedem tillsammans?
Huggorm
CITAT (KRT @ 03-11-2011, 16:40) *
Aha, det var därför det kom upp tre latinska ord när jag kollade upp det, olika underarter wink.gif
Är det bara deras beteende som skiljer sig? Skulle de kunna hybridisera om man sattedem tillsammans?

De skulle absolut kunna hybridisera, om man ens kan kalla det en hybrid när de är så nära släkt? Förutsatt att de har samma lekrutiner, alltså dras till samma platser vid samma årstid för leken
KRT
CITAT (Huggorm @ 03-11-2011, 18:00) *
De skulle absolut kunna hybridisera, om man ens kan kalla det en hybrid när de är så nära släkt? Förutsatt att de har samma lekrutiner, alltså dras till samma platser vid samma årstid för leken

Du har nog rätt, är det inte separata arter är hybrid kanske inte helt rätt ord. Men jag vet inte vad rätt ord borde vara..... Spännande är det iaf. Tycker det är fascinerande hur arter kan delas upp och bli sina egna, och tvärt om, ekologi är kul smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon