Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
RB9310
Vet inte om det finns några oskrivna regler om att starta nya årstrådar så jag chansar på att jag inte trampar någon på tårna. I år inkluderar vi även prat om paprika om inte är allt för många har något emot det.
RB9310
Bäst att dra iväg en första rapport i 2012 tråden.

Satte 12 st Hungarian Hot Wax varav 11 grodde. Sparade 5 vid första omplanteringen och 3 vid andra.

Nu är det så som jag skrev i 2011 tråden att dom redan har börjat blomma efter 2 månader och som någon skrev så är det för tidigt. Kommer dock att låta den minsta behålla sina blommor för att se hur den utvecklar sig och hur blommningen och eventuell fruktsättning påverkar plantan jämfört med dom andra 2.

På bilden som är tagen den 27 oktober (planterad 27 augusti) är den 12 cm hög från jorden till toppen. Vad tror ni? Kommer den att utveckla frukter och hur mycket kommer den att halka efter i tillväxt jämfört med dom andra?

[attachment=65801:hungarian.jpg]
MrLeaf
Bra initiativ smile.gif

Ska bli spännande att se hur det går för lilleplutten på bilden.
Känns ju som att den borde hämmas lite i tillväxt om det börjar komma blommor redan nu.

Men många kniper ju inte av blommor och det går bra ändå smile.gif Bra att du gör en jämförelse så ser man tydligt.

Mvh
Iren
Ja så trevligt med en nystart på den kommande säsongen!!

RB9310 det blir väl intressant om du kan jämföra plantorna då, det är ju alltid något man diskuterar huruvida det spelar roll... Sen tror jag att blomning o fruktsättning tar energi från själva tillväxten, men du har ju inget att förlora då du har flera smile.gif

Tommot, det såg spännande ut med rockwoolkuberna, frågar också vad du tänkt plantera o var du fått tag i dom? Fina sticklingar! Hur länge har du fått vänta på dom rötterna... Har haft sticklingar i vatten länge o visst lever dom men inga rötter...
Rebecca
Jag har gjort ett litet experiment och petat ner fyra olika sorters frön: Hungarian Hotwax, Peruvian Purple och så två frön från två olika sorters chili som jag fick av en bekant som varit i Indonesien. De står i en plastlåda i köket med extrabelysning och alla fyra har redan tittat upp i jorden, två sorter börjar nu få sina hjärtblad.

Det kanske är lite för tidigt, jag vet inte, men jag hoppas de ska klara vintern i alla fall. Ska vara noga med att vattenduscha dom ofta, på mina chili jag haft nu under sommaren fick jag trips och till slut tröttnade jag och slängde allihop.
Iren
Ja men då håller jag tummarna att det går bättre nu, sen är du ju kanske mer förberedd den här gången på ev angrepp:rolleyes:
Rebecca
Ja oja, nu ska jag bannemej hålla koll!! devil.gif

Tyckte det var lite konstigt, tripsen gick bara på mina chilisar trots att jag hade andra växter i samma fönster/i närheten. Är detta vanligt...? Chilisarna mådde verkligen inte bra på slutet men de andra växterna hade inte minsta lilla angrepp. Vad tror ni?
tommot123
De gillar också Chili! Så med andra ord är chili gott!
Iren
CITAT (tommot123 @ 30-10-2011, 21:53) *
De gillar också Chili! Så med andra ord är chili gott!

tummenupp.gif
Iren
Ja nu puttar jag upp tråden lite.

Satte lite chilisar igår, det blir några brok/mörkbladiga sorter; Fish(vit/grönrandig även frukten), Calico(vit/grön/lila blad), Purple Flash(mörka blad med lila "ränder") och Arizona(blåaktiga blad o vit blommor).

Hur går det för er andra....
RB9310
Jag sätter sorter lite då och då och avvaktar för att se hur det går innan jag sätter nya sorter. Nu senast (i helgen) satte jag från från dom 3 prydnadschilisar jag köpte för en månad sedan samt Early Jalapeno.
tommot123
ska lägga mina rockwoolkuber i blöt! Ska så 10 olika sorter till att börja med tummenupp.gif ! Börjar nu få många sticklingar som tagit sig fint, rolleyes.gif !
Bock
Tjenare alla chiliodlare....

Ska försöka att vara lite mera aktiv detta år... har nu chili för övervintring i mitt växthus ( +15 - +20 grader ) detta är ett experiment så får jag se om de överlever??? Har testa ett par gånger och nu kanske jag har kommit på lösningen....

Har haft lite över 20 sorter i år men ska bara ha 5 sort kvar de som jag använder mest men jag vet att det slutar på ett tio tal hehe

Hoppas jag hittar min kamera så jag kan lägga upp lite bilder

Ha det !
tommot123

Tommot, det såg spännande ut med rockwoolkuberna, frågar också vad du tänkt plantera o var du fått tag i dom? Fina sticklingar! Hur länge har du fått vänta på dom rötterna... Har haft sticklingar i vatten länge o visst lever dom men inga rötter...

Kuberna är från odlamer! De rötterna tog nog 2-3 veckor. Kan ta upp till flera månader för vissa sorter! Jag har dem i regnvatten med svag näringslösning!
Iren
Ja men det var intressant! Tackar för tipset och att ha lite näring i vattnet till sticklingarna har jag inte haft, så det gör kanske skillnad... måste prova det. thanks.gif
Iren
Här håller jag på att "invintra" mina chilisar. Har klippt ner dom efter sk skörd o vattnar nästan inget o medeltemp blir ca +10. Hoppas dom ska gilla det? Det finns småskott här o var så dom verkar ju leva men jag vill helst inte dom ska göra så mycket mer än bara vila..

Hur gör ni med era övervintrare....

[attachment=65992:blommor_2011_312.jpg][attachment=65993:blommor_2011_313.jpg]
RB9310
CITAT (RB9310 @ 28-10-2011, 23:10) *
Bäst att dra iväg en första rapport i 2012 tråden.

Satte 12 st Hungarian Hot Wax varav 11 grodde. Sparade 5 vid första omplanteringen och 3 vid andra.

Nu är det så som jag skrev i 2011 tråden att dom redan har börjat blomma efter 2 månader och som någon skrev så är det för tidigt. Kommer dock att låta den minsta behålla sina blommor för att se hur den utvecklar sig och hur blommningen och eventuell fruktsättning påverkar plantan jämfört med dom andra 2.

På bilden som är tagen den 27 oktober (planterad 27 augusti) är den 12 cm hög från jorden till toppen. Vad tror ni? Kommer den att utveckla frukter och hur mycket kommer den att halka efter i tillväxt jämfört med dom andra?

[attachment=65801:hungarian.jpg]

Får väl uppdatera vad som händer. Den jag hade tänkt spara blommorna på var som sagt 12 cm men jag bytte taktik och sparade en av dom 2 som var 14 cm. Dels så har ju den som är 12 redan halkat efter och dels så har jag nu en lika stor planta att jämföra med. Hittills syns ingen skillnad mellan dom 2 plantorna när det gäller storlek men den jag sparade blommorna på har fått 3 frukter. Små är dom men likväl frukter yaay.gif

[attachment=65994:hungarian2.jpg]

[attachment=65995:hungarian3.jpg]
Iren
Kul med uppdatering! Det var fina plantor o frukter! Grattis!
tommot123
Av De chilis jag försöker övervintra klarar sig nog 30-50%. Undviker för mkt vatten och kollar efter angrepp av ohyra!
Bock
Planterade om några chilisar igår och detta blev resultatet....

Capsicum Chinense 'Naga Morich' & Capsicum annuum 'Monkeyface'

[attachment=66006:014.JPG]

Skitbild men får duga så länge... ( Mobilen )

Ha det!
Birre77
CITAT (Bock @ 08-11-2011, 07:23) *
Planterade om några chilisar igår och detta blev resultatet....

Capsicum Chinense 'Naga Morich' & Capsicum annuum 'Monkeyface'

[attachment=66006:014.JPG]

Skitbild men får duga så länge... ( Mobilen )

Ha det!

Har du det så varmt fortfarande så du kan ha dom ute?
Eller är de kanske under tak?
AromaJohanna
Har någon något bra tips vad man kan ställa chiliplantorna i för att ha ett stort antal plantor utomhus? Alltså helst något billigt... smile.gif
Jag har skaffat en stor kolonilott och vill ha en massa tomat- och chiliplantor där nästa sommar.
Undrar också om det är värt att pröva ha någon sort på friland och i så fall vilken eller bör man satsa på kruka (och diverse alternativ till det) istället för att få tidigare / större skörd?
Jag förkultiverar givetvis redan nu under vintern.
Har flera plantor hemma både från sommaren 2011 och 2010 men har bara odlat i lägenheten. Nästa sommar vill jag testa att ha en massa plantor och ha många av dem utomhus på kolonilotten.
Jag har ett skruttigt växthus på 6 m2 så det mesta måste stå utomhus, en del kanske kan stå utmed någon vägg på kolonistugan men det blir väldigt mycket skugga där så det är bara en vägg som kan fungera och det är bara en liten kolonistuga så det mesta måste stå ute i själva kolonilotten bland landen.
Jag gillar smakrika heta chilis, helst chinense och baccutum och tänkte pröva Roccoto för första gången nu till sommaren.
Det är i Bergsjön, Göteborg, vet ej exakt vilken zon... smile.gif
Iren
Det finns väl svarta murarbackar/tråg på Biltema som är stora o dom brukar ha stadiga sidor, inte allt för dyra torr jag. Sen kan man få svarta hinkar som affärerna har snittblommor i om man bara säger till o hämtar. dom brukar vara på 6 o 8 liter, det är stadig plast o bra om man behöver många...
AromaJohanna
CITAT (Iren @ 08-11-2011, 15:32) *
Det finns väl svarta murarbackar/tråg på Biltema som är stora o dom brukar ha stadiga sidor, inte allt för dyra torr jag. Sen kan man få svarta hinkar som affärerna har snittblommor i om man bara säger till o hämtar. dom brukar vara på 6 o 8 liter, det är stadig plast o bra om man behöver många...

Ok, tack för tipset.
Jag har börjat att köpa en massa 10 L plasthinkar från Ö&B för 10 kr / st sedan i somras men behöver mer och vill gärna också ha en del som är större minst dubbelt så stora.
Iren
Såg stora, rektangulära tråg på upp mot 30 - 50 liter. Just murarhink/tråg tror jag är starka med. Reserverar mig för utbudet som finns o pris men stod själv o tittade för egen del;-D Lycka till!
AromaJohanna
CITAT (Iren @ 08-11-2011, 17:33) *
Såg stora, rektangulära tråg på upp mot 30 - 50 liter. Just murarhink/tråg tror jag är starka med. Reserverar mig för utbudet som finns o pris men stod själv o tittade för egen del;-D Lycka till!

Ok, tack! smile.gif
foxylejdy
Hej!
Är det någon som vet var man kan köpa frö till Peter pepper?
De ser så roliga ut, skulle vilja prova att odla dem..

Sparade en Jamaican Bell i somras som numera bor inne på fönsterbrädan, den har skjutit iväg nu och fått flera blommor.. Ska man ta bort dem?
Den står lite varmt tyvärr, har ingen annan möjlighet att förvara den..

sroman
jag har precis skaffat ett växthus 6 kvadrat
så nu har jag planer på att odla även lite chili
När skall jag börja plantera mina fröer som jag nyligen köpt.
Jag hörde att man skall plantera tidigt på våren. men kan man starta tidigare för att ha lite större plantor när våren kommer?
ser fram emot lite råd från er erfarna chili odlare.

/porter
AromaJohanna
CITAT (foxylejdy @ 09-11-2011, 12:07) *
Hej!
Är det någon som vet var man kan köpa frö till Peter pepper?
De ser så roliga ut, skulle vilja prova att odla dem..

Sparade en Jamaican Bell i somras som numera bor inne på fönsterbrädan, den har skjutit iväg nu och fått flera blommor.. Ska man ta bort dem?
Den står lite varmt tyvärr, har ingen annan möjlighet att förvara den..

Frön av Peter's pepper brukar ofta finnas bl a på Tradera.

Jag vet inte om det är rätt men det är samma sak hos mig fast nästan alla mina har stått inne hela tiden men jag låter dem vara och blomma om de vill och handpollinerar när jag kommer ihåg det och då blir det ofta frukt av det som jag tacksamt tar emot så jag får fortfarande någon frukt då och då. tongue.gif

CITAT (sroman @ 09-11-2011, 12:19) *
Jag hörde att man skall plantera tidigt på våren. men kan man starta tidigare för att ha lite större plantor när våren kommer?

/porter

Ja, du kan antingen plantera i början av mars eller om du har någon form av växtbelysning så kan du antingen plantera i januari för att få ett rejält försprång - eller rentav redan nu det gjorde jag för ca två veckor sen men kommer att plantera mer i januari.
Det beror ju lite på hur mycket och hur mycket plats du har för de små plantorna innan de kan flytta ut och så måste de få extra belysning för att inte bli krokiga och gängliga om du planterar under vintern då det är för lite sol.
Jag har mina sådder och småplantor i ett tomt akvarium med flera akvariumlysrör över, det mår de bra av och så blir det enkelt att ha en fuktig luft där som de gillar och att spreja dem med vatten så gott som varje dag.
tommot123
CITAT (sroman @ 09-11-2011, 13:19) *

/porter

Så tidigt som möjligt! Finns de som sår redan i Augusti!
Bock
CITAT (Birre77 @ 08-11-2011, 08:18) *
Har du det så varmt fortfarande så du kan ha dom ute?
Eller är de kanske under tak?

Nä jag har ett växthus på 18,5m² som jag håller värmen med en 3-fas fläkt ca 15-20 grader varmt nu över vintern....

Jag har planterat om lite av årets plantor som jag vill ha kvar och hoppas att de ska klara sig i år....
Iren
Blir helt klart avundsjuk på ett så stort växthus.... Härligt låter ju det! Lycka till!
AromaJohanna
Kan bara instämma med Irene här, gud så härligt och dessutom kunna fortsätta odla under vintern! smile.gif
Birre77
CITAT (Bock @ 10-11-2011, 07:40) *
Nä jag har ett växthus på 18,5m² som jag håller värmen med en 3-fas fläkt ca 15-20 grader varmt nu över vintern....

Jag har planterat om lite av årets plantor som jag vill ha kvar och hoppas att de ska klara sig i år....

Nice!
Känner du att det är för stort får du gärna komma hit och ställa upp det. smile.gif
Bock
CITAT (Birre77 @ 11-11-2011, 08:46) *
Nice!
Känner du att det är för stort får du gärna komma hit och ställa upp det. smile.gif

Tur att det sitter fast i garaget hehe

Men växer gör det i växthuset. Var ute i morse -1 och i växthuset var det +19 så de måste må gott mina små chilisar

[attachment=66076:V_xthuset_2012_25.JPG]

..... Lite olika sorter .....
Iren
Så fint det ser ut!! Nu blir jag ännu mer avis haha..
Bock
Fint vet jag inte om det är..mycket o-ordning just nu men förhoppningsvis så ska jag få ordning på det när jag planterat om de sista chilisarna som jag ska ha kvar....

Sen är det dags för nästa års plantor att komma i jorden.....
Bock
Sitter här och njuter av en tjugoettårig rum och funderar på om man skulle ta en flaska vodka och ta i lagom med starka chilisar ( nästa års skörd ) och sen låta den stå i 1-3 år???

Undra om den skulle va god ?

Någon som provat detta ?

Jag vet att man tog svarta vinbär och tryckte i en 75a och sen slog man på sprit & lite sockerlag och sen fick den stå i ett halvår och det fungerade.....
MrLeaf
CITAT (Bock @ 11-11-2011, 22:38) *
Sitter här och njuter av en tjugoettårig rum och funderar på om man skulle ta en flaska vodka och ta i lagom med starka chilisar ( nästa års skörd ) och sen låta den stå i 1-3 år???

Undra om den skulle va god ?

Någon som provat detta ?

Jag vet att man tog svarta vinbär och tryckte i en 75a och sen slog man på sprit & lite sockerlag och sen fick den stå i ett halvår och det fungerade.....

Mja, personligen tycker jag inte vodka har så (särskilt mycket) smak i sig själv, och jag vet inte om jag skulle gilla brännvinssmaken förstärkt med chili.
Däremot tror jag hallandsfläder skulle vara god på det viset, eller svart vinbärsbrännvin tror jag hade varit jävligt gott. Även Ouzu, gärna nån med lite mer sötma än de lite stramare eller hur man ska säga.

Har själv funderat på idén men dricker just nu mestadels whiskey smile.gif Och en del rödvin. Skulle kanske prova en slice chili i ett glas rödvin smile.gif

Mvh
Bock
CITAT (MrLeaf @ 12-11-2011, 02:42) *
Mja, personligen tycker jag inte vodka har så (särskilt mycket) smak i sig själv, och jag vet inte om jag skulle gilla brännvinssmaken förstärkt med chili.
Däremot tror jag hallandsfläder skulle vara god på det viset, eller svart vinbärsbrännvin tror jag hade varit jävligt gott. Även Ouzu, gärna nån med lite mer sötma än de lite stramare eller hur man ska säga.

Har själv funderat på idén men dricker just nu mestadels whiskey smile.gif Och en del rödvin. Skulle kanske prova en slice chili i ett glas rödvin smile.gif

Mvh

Du får testa och sen kan du säga om det var en hit eller inte....

Annars testa jag och en kompis att dela på Capsicum annuum 'Piment d'Espelette' och fylla med ost,lök och sen lindade vi bacon runt om slängde på grillen mycket gott.....
Anja Danmark
Jeg såede lidt planter d. 4. juni, og de har ikke fået andet end LED-lys.

Planen var, at jeg skulle have frisk chili til nytår - men så længe kom jeg ikke til at vente!

Billedet her er taget for 10 minutter siden:

[attachment=66114:Jal_131111.jpg]

Så der bliver serveret frisk Jalapeno til mine tortillas i aften!
Iren
Grattis till fin frukt! Så kul att ha färsk o fin.
AromaJohanna
Det finns chilivin också. wink.gif
Har ej testat detta.
Iren
Vi får kanske ha provsmakning nån gång whistling.gif
AromaJohanna
CITAT (Iren @ 13-11-2011, 18:26) *
Vi får kanske ha provsmakning nån gång whistling.gif

Ja det vore nåt! smile.gif
Bock
Då får man kolla upp om det finns chilivin på bolaget....
malin88
Försöker övervintra min Apache men den ser ganska ledsen ut med blad som torkar längst ut och allmänt lite hängig. Brukar det vara så eller är något fel?
urbangarden
CITAT (malin88 @ 14-11-2011, 22:40) *
Försöker övervintra min Apache men den ser ganska ledsen ut med blad som torkar längst ut och allmänt lite hängig. Brukar det vara så eller är något fel?

Det behöver inte bli så. Jag brukar klippa ner mina till at bli korta som stubbar, och behåller lite blad/ny utväxt, och tar bort mycket jord och rötter. Den ska bli en rotboll, sen så placerar jag den i en liten eller relativt liten kruka. Sen så lägger jag dom i fönstret, även fast det är mörkt och soltimmarna per dag är låg, så fungerar det jätte bra. De ser ut som amatör-bonsaii, livar uppvintern och ger förmodligen större skörd. Om du kollar på svenska online hydroponics butiker så kan du hitta olika medel (finns även organiska) som stimulerar och hjälper till då plantan skapa och underhålla rötterna.
RB9310
Nu blir det ett tråkigt inlägg. Har aldrig haft problem med mina plantor men någon gång ska väl vara den första.

Från en dag till en annan dök detta upp. Bild 1 är en paprikaplanta. Är alltid noga med att vattna och försöker ge extra näring var tredje vecka. Temperaturen ligger mellan 24 och 26 grader mellan 06-22 för att sedan sjunka något under natten. Har 2 armaturer med 3x36w. Kan det vara övervattning? Tycker inte det ser ut så men är som sagt alltid noga med att vattna. För lite näring? Har ingen möjlighet att mäta luftfuktighet men det känns som om det blivit torrare i luften sista veckan.

Bild 2 är en Hungarian Hot Wax. Tycker den ser uttorkad ut men är det inte. Den är iaf ordentligt vattnad och tror inte vattenbehövet kan öka bara så där.

Bild 3 är en habanero. Ville visa hur kanterna på bladet har vitnat men tyvärr ville inte mobilkameran vara med på noterna. Ganska många av mina plantor har fått liknande symptom. Dom är planterade och omplanterade vid olika tillfällen, är olika stora och har inte alltid samma blomjord.

[attachment=66164:sjuk.jpg]
Iren
RB, det kanske bara är jag, men jag får inte upp dina bilder...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon