merlin68
29-10-2011, 15:03
Mina fiskar ska övervintra i dammen i år. Den är djup +90cm. Har köpt en 30 cm djup frigolitskiva 50cm bred och 1 m lång.
Men hur gör jag nu?
Ska den förankras i botten på något sätt? Ska jag skära ut ett hål så jag kan lufta dammen på vintern?
Tacksam för hjälp!!!!
Bengalow
29-10-2011, 15:15
Cellplast/frigolit är en isolering. Den blir en skijevägg mellan kyla och värme. Varifrån kommer kylan? Uppifrån såklart! Så den bör läggas på vattnet. Frigolit skapar inte värme, den är helt passiv. Om du lägger den i botten av dammen, så hindrar du jordvärmen från att tränga upp, och hålla vattnet isfritt, t.ex.
Gunilla T
29-10-2011, 16:09
Du skall ha den flytande på ytan, du bör fästa den med rep eller något som håller den på plats så den inte far av och an i vinden. Vi har fäst ett litet plaströr uppe på skivan för att gaserna skall luftas ut. Under frigolitskivan har vi två syrekulor som syresätter vattnet.
CITAT (Gunilla T @ 29-10-2011, 17:09)

Du skall ha den flytande på ytan, du bör fästa den med rep eller något som håller den på plats så den inte far av och an i vinden. Vi har fäst ett litet plaströr uppe på skivan för att gaserna skall luftas ut. Under frigolitskivan har vi två syrekulor som syresätter vattnet.
Hej Gunilla! Förlåt en dum fråga men vad är syrekulor??
Gunilla T
29-10-2011, 16:50
Det är två kulor som är kopplade till en liten pump som man har igång hela vintern. Luft (syre) leds genom två slangar till kulorna som man sätter i dammbotten. Det bubblar sakta hela tiden, eller snarare att man ser små rörelser i vattnet. Inte för stor effekt för då blir rörelserna i vattnet för starka så fiskarna tvingas använda för mycket energi för att motverka vattenrörelserna. Sådär lagom svenskt blir nog bra...
Finns att köpa överallt där dammtillbehör säljes.
Pumpen är alltså på land och inte i vattnet..det är bara syrekulorna man sätter ner i dammen.
Det var intressant! Tack för tipset!!
merlin68
30-10-2011, 15:52
Tack för svaren! Jag undrar om jag ska såga ut ett hål i mitten på skivan och fästa något slags handtag på "locket" för att kunna "lufta" dammen? Vad tror ni, hur har ni löst det problemet?
merlin68
13-11-2011, 20:08
CITAT (merlin68 @ 30-10-2011, 15:52)

Tack för svaren! Jag undrar om jag ska såga ut ett hål i mitten på skivan och fästa något slags handtag på "locket" för att kunna "lufta" dammen? Vad tror ni, hur har ni löst det problemet?
Puttar upp tråden lite med hopp om svar på min fråga för nu börjar det frysa till här...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.