Full version: Cyklamen
Whimsan
När jag var i Tyskland vid juletid så såg jag flera träd som hade jättestora blommande! cyklamen runt stammen. De var så vackra där i snön.

Nu funderar jag på att låta några cyklamen stå kvar ute på skyddat läge. Vad tror ni? Kan de klara sig? Någon som provat?

Jag bor i zon 1 och har en innergård (gammal skånegård). Tänkte jag skulle testa där....
Gunilla T
Ja, det finns ett antal härdiga cyclamen t.ex. Cyclamen hederifolium, höstcyklamen. Du kan däremot inte ställa ut de cyclamen som köps som krukväxter, de är inte härdiga.
imjoh
Köpte till mina utekrukor och de skulle klara ca 5 - minusgrader.
ingrids
Jag köpte inomhus cyklamen tidigt på säsongen och de har liksom avhärdats i lagom tankt även om de nu börjar ta stryk, så visst är de tåliga. Däremot håller jag med Gunilla att eftersom man sällan vet vilken sort man köper som krukväxt är det bättre att köpa cyklamen tänkta för utebruk, finns från flera firmor fast mest utländska. Det handlar ju inte bara om hur mycket minus de tål utan vilken sommar de behöver etc.
Whimsan
Tack för alla intressanta svar!

Ska jaga tag i utomhuscyklamen och plantera och se hur det går smile.gif
Wilmer
Jag slänger in en till fråga. Köpte en knöl som nu blommat ett år från knölen på sitt fat. I dag såg jag ett blad börja komma. Denna stackars knöl, kan jag plantera den i jord på något sätt? Har testat en annan gång, men då låg knölen bara på jorden ett år utan att få rötter. Ska man göra något speciellt?
renate
Jag hade en sån knöl och den har blommat om med små söta rosa blommor.Jag planterade den också i jorden men det hände ingenting.Nu har jag slängt den,den var helt intorkat.
Wilmer
Min har fått ett litet hoppfullt blad! Men, som du säger, den börjar torka in.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon