annika_u
29-10-2011, 21:16
Hej!
Vi letar efter ett nytt äppelträd till trädgården. Vi vill ha ett äpple som är sött, krispigt och gärna med viss syra. Sedan vill vi att det ska gå att äta direkt från trädet. Är det någon som har något tips? Tack!
Verona Grönjord
30-10-2011, 02:33
Mitt förslag är Silva.
Hälsar Verona
Birgittahä
30-10-2011, 19:18
Mitt älsklings äpple heter Melba. Mognar här i zon 4 sista veckan av september, utom i år när de var klara redan före den 10 sept. Rödgult äpple smakar mums. birgittahä
CITAT (annika_u @ 29-10-2011, 21:16)

Hej!
Vi letar efter ett nytt äppelträd till trädgården. Vi vill ha ett äpple som är sött, krispigt och gärna med viss syra. Sedan vill vi att det ska gå att äta direkt från trädet. Är det någon som har något tips? Tack!
Bor du i Haparanda eller i Lund ? Eller någonstans däremellan.
kerstinbern
31-10-2011, 17:35
Gränna plantskola har ganska bra beskrivning av de sorter som de har
http://grennaplantskola.se/?m=frukttradapple
annika_u
01-11-2011, 22:48
Vi tillhör zon 2, tänkte inte på att det också kan styra valet! /Annika
Jan af Lisö
02-11-2011, 16:37
Kanske Oranie ?
Att äta från trädet tar bort många goda höst- och vintersorter. Och blir trädet stort med åren så får Ni tugga till ordentligt. Det jag menar är att många sorter som blir ätmogna på trädet går sällan att lagra speciellt länge.
Hejsan!
Amorosa är mycket god!
Tänk bara på att ha ett annat äppelträd som "pollinerare" till det träd du väljer!
Lycka till!
Katja!! Ett mindre äpple förvisso.. tomterött med vitt krispigt kött. Älskas av barn o vuxna. Sommaräpple som skördas under senare delen av augusti och september. Massor av frukt från första året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.