Anna-Karin Lundberg
30-10-2011, 08:36
Jag hittade flera såna här när jag tömde min stora dahliakruka igår. De kröp i jorden nära rotknölarna. Är de skadedjur? Jorden är nyköpt på påse och dahlian har stått i kruka uppe på altanen. Jag har letat här på forumet efter nåt likande, men det som är närmast likt är ändå inte rätt, de bilder jag sett på knäpparlarver är inte samma. Kanske är det olika utseende på laver i olika ålder? Jag klämde ihäl dem med visst besvär, de var mjuka och sega. Om de är larver till något annat så borde de väl inte ha lagt ägg i knölen/jorden som är kvar på dahlian? Den ska jag spara till våren. Nåt jag kan göra med den för att vara säker på att inte få med larver i den?
Nån som har idéer på vad det kan vara?
Nej knäppare är det inte. Jag är jättedålig på sånt här, men jag tror det är växtstekellarver. De är i alla fall byggda för att klättra, inte för att leva i jord, så gissningsvis har de krupit ner i jorden från växten för att förpuppas/övervintra.
Det är nog troligare att de är fiender än vänner.
Gossen Ruda
30-10-2011, 17:38
Växtstekellarver eller kanske mer troligt fjärilslarver baserat på det allmänna utseendet. Det är lite svårt att räkna bukfötterna. Kan vara jordlevande eller klättrare. Vad som talar emot att de skulle levat uppe på plantan är färgen, helvita larver syns för bra. Fö har jag inget mer att tillägga.
Anna-Karin Lundberg
30-10-2011, 18:33
Här är samma bild fast förstorad. Det känns som att de är jordlevande. Kan det ge ledtråd? Är det troligt att det finns nåt i själva rotknölarna som kommer "blossa upp" till våren?
Tack för hjälpen!
Gossen Ruda
30-10-2011, 18:51
Troligen fjärilslarver. Jag får kolla i morgon i min litteratur om det finns någon som liknar. Återkommer om jag inte glömmer det.
Hej
DE ser ut som, rot vivel , du kan bekämpa dem på ( Parasiter nematoder ). men det är kalt nu så du kan använda Bayer som du kan blandad den med vatten och vattna på den.
OBs
Du kan googla på bild på namn ( yellowish-white larvae that attack dahlia )
H.Bassam
Gossen Ruda
31-10-2011, 15:11
För kännedom Bassam, skalbaggslarver har ofta 3 par bröstfötter men ALDRIG bukfötter som de här. Just vivlar har oftast inte ens bröstfötter.
Beträffande huvudfrågan. Jag har nu kollat men inte hittat något. Förhoppningsvis en engångsattack.
Gossen Ruda
01-11-2011, 11:12
Hittade en liten sak när jag grävde i en jordhög, känns den igen?

Kan inte vara någon annan. 110 % fjärilslarv. Jag har sparat den i kylskåpet och skall kolla lite närmare senare. Jordhögen var täckt av höstsolros så den är inte bunden till dahlior.
Gossen Ruda
01-11-2011, 15:58
Jag är inte helt säker men troligen är åtminstone mitt exemplar en larv av humlerotfjäril, Hepialus humuli. Möjligen kan den ha fått nytt namn på sista tiden, sånt händer. Just det bruna huvudet och den vita kroppen tyder på denna art. Inget skadedjur vad jag vet, snarare lite missgynnad numera. Lever på rötter av humle, nässlor, morot, Rumex, gräs mm. Övervintrar, fjärilen flyger juni-juli. Jag har en stor brännässla där jag gräver
Hej
Tack för klaring Gossen Ruda men på vilka sätt man kan bekämpa dem och när.
H.Bassam
Anna-Karin Lundberg
02-11-2011, 07:44
Aha, toppen!
Jag Googlade lite och såg fler bilder, mycket likt. Kanske är "mina" larver lite mer långsmala, men de kan ju vara olika gödda eller olika arter. På bilderna som kom upp verkade de skilja lite i tjocklek och färgteckning. Nu vet jag i alla fall vad det är för slags djur och EXAKT rätt art spelar mig ingen roll. Jag bor i skogen och har gott om olika "nattflyn" här, nånstans måste de ju växa upp. Tack för hjälpen!
Gossen Ruda
02-11-2011, 08:15
CITAT (Bassam @ 02-11-2011, 01:23)

Hej
Tack för klaring Gossen Ruda men på vilka sätt man kan bekämpa dem och när.
H.Bassam
Låt dem leva, de gör ingen större skada. Alltså fjärilslarverna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.