EKLO
Hej,

Jag odlar i zon 1-2 och sådde frön av stockrosor på friland i slutet av augusti (tack vare två underbart snälla här på Odla som skickade med fröer av de gula jag så länge längtat efter - tusen tack igen!)

Nu finns där ett litet gäng pyttesmå plantor, mindre än 5 cm.

Hur ska jag tänka inför vintern? De står på ett hyfsat väldränerat ställe, och det kommer ju att dröja länge innan någon tjäle blir påtaglig, men å andra sidan har vi ju haft extrema vintrar de sista åren även här...

jag har kvar lite frön att så i vår om det inte skulle funka, men har ni några tips för dem som kommit upp?

tack på förhand
kerstin z5-6
skugga dem bara mot för tidig vårsol, det är det som brukar ta kål på dem inte kyla.En skuggande granrisruska tex
EKLO
Tack för snabbt svar, Kerstin. Det är ju enkelt att lägga en ruska på, då tror du det finns hopp för dem även om de är pyttesmå?!
gnon49
Stockrosor är ena rackare på att överleva, åtminstone hos mig. Så du behöver knappast vara orolig. En lätt övertäckning och saken är biff.
merlin68
Jag täcker dem inte ens. Bor i zon 3-4 och de klarar "allt" tycker jag. Även de senaste kalla vintrarna har de klarat som ingenting.
gnon49
CITAT (merlin68 @ 30-10-2011, 16:16) *
Jag täcker dem inte ens. Bor i zon 3-4 och de klarar "allt" tycker jag. Även de senaste kalla vintrarna har de klarat som ingenting.

Ja jag tror blöta är den stora fienden.
Krolliljan
Kan säkert stämma det där med vätan. Jag har också småplantor som jag sått i år. De står nu på ett ställe där jag hoppas att det är lite torrt. Men jag tänker täcka dem i vår. Förra året kom andra jag sått igång lite för tidigt och drabbades sen av frost. I och för sig klarade de sig men jag har misslyckats förr.
gnon49
I år har jag frösått stockrosor utmed väggen på ladan. Röd lada och gula stockrosor. Mums om det lyckas.

[attachment=65848:S5030782.JPG]
Wilmer
Tycker våren när de frusit upp ur jorden är lurigast, då brukar jag lägga lite jord runt och sedan trycka ner så fort det tinat runt dem så de inte torkar ihjäl! Gäller många växter som är sent sådda/ planterade har jag märkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon