Bonntösa
30-10-2011, 15:53
Hej!
Undrar om ni har något tips på vad jag ska göra med min ledsna Mårbackapelargon. Jag köpte den i våras och den har växt väldigt, väldigt mycket under sommaren. Men nu har den tappat nästan alla blad och är bara lång och "gänglig". Vad ska jag göra med den? Vill den ha vila eller näring?
Eva i Skåne
30-10-2011, 18:03
Vila. Jag gissar att du inte har den ute längre, men har du det måste den in före frosten.
Den kan stå i ett fönster i vanlig rumstemperatur och blomma ett bra tag till, men den kommer bli rangligare under vintern och till våren behöver den beskäras.
Det finns massor av trådar om pelargonskötsel, övervintring och beskärning här. Du kan använda sökfunktionen om du vill annars får du fråga vidare
Bonntösa
30-10-2011, 18:51
Tack Eva! Blomman har varit inne hela sommaren. Mina andra pelargoner brukar stå inne och vara ganska fina även på vintern så därför blev jag lite osäker på om just mårbacka ville ha det på nåt annat sätt. Jag får väl helt enkelt hitta en bra vinterplats för den så den får vila sig lite nu då
Eva i Skåne
30-10-2011, 21:06
Mårbacka är en pelargon som gärna ränner iväg och är svår att hålla tät och knubbig, tycker jag
smuleborg
31-10-2011, 20:40
Mårbacka är av sin natur ranglig. Vill man ha den tät-(are) måste man, som jag ser det, vara brutal, d.v.s vara tuff när man beskär. Vanligast verkar vara att beskära (brutalt, om man vill ha en tätare Mårbacka), om våren, ett par veckor efter omplantering. Mamma beskar alla pellisar om hösten och placerade dem sedan svalt, som jag minns det var det lyckat. Vi har hittills övervintrat nästan alla (men alla mårbackor) pellisar svalt, utan att höstbeskära. Det har gått bra, men de har verkligen sett risiga ut under vintern och förvåren. Inte så kul. Nu testar vi att förvara Mårbacka och andra (men inte alla) i nästan rumstemperatur under lysrör (Ivar hyllor, med monterade lysrörsarmaturer under hyllplanen, kallvita lysrör); vi för se hur det går. Inte nog med det, jag har valt att beskära dessa nu (eg. av praktiska skäl), vi får som sagt se hur det går.
Mårbacka, såsom jag har gjort innan detta experiment: Förvarat som dom är svalt i uthuset (kan gå ner till plus 5) utan att beskära (blommor och blomknoppar har i och för sig knipsats bort). Planterat om dem om våren i pellisjord. Väntat två veckor. Brutal beskärning! Fortsatt beskära under säsongen.
Har du inte ett svalt utrymme eller "lysrörsmöjlighet" och om tålamodet finns, förvara dem i vanlig rumstemperatur. De ser inte kul ut, men det kan gå.
Jag har både vitrosa Mårbacka och röd jag förvara dom innomhus klipper ner dom om de är för rangliga plantera om dom och sänker ner vattningen,pelargoner gillar inte att stå fuktiga hela tiden låt dom torka ut lite mellan vattningen.Min Mårbacka den blekrosa har blommat hela vintern och nu hela sommaren ,det är den pelargonen som är bland de lätta att få i blomm jag slänger även till mina pelargoner en skvätt gödning då och då under vintern ungefär en gång i månaden.Har 16 stycken olika sorter som jag ska övervintra inne och faktiskt så brukar det fungera men en och annan kännslig kan vissna ner ,ser jag att de liksom tappar sugen plantera jag om dom i ny jord och så får man avakta och se :)eller så tar man sticklingar och försöker få igång en ny planta !