Ajminsko
Lite "halvdum" fråga kanske eftersom det är snudd på allmänbildning. Men den som frågar får veta.... smile.gif
Fönster som vetter mot väst får ju den starkaste solen medans ljuset i östfönster inte är lika starkt. Så långt tror jag att jag är med... Men hur är det med norr & söderfönster?
Är jag helt vilsen om jag säger att jag fått för mig att norrfönster får mindre ljus än söderfönster?
Får norr & söderfönster starkare/svagare ljus än östfönster eller går det inte att jämföra?
Kan man göra någon rangordning av hur mkt ljus ett fönster som vetter mot norr/söder/väst/öst får eller går det inte att jämföra de fyra?

Tack för uppmärksamheten!
Azur
Starkast ljus får blommor i söderfönster, öst och väst är jämbördiga fast får mest ljus på morgonen respektive kvällen, norr får minst.
Ajminsko
Tack så mkt för svaret!
En sak om öst väst fönster bara. Du säger de är jämbördiga? Visserligen får de väl ungefär samma soltimmar. Men västfönster är ju morgon/förmiddagssol och om jag inte är helt ute och cyklar är den mycket starkare än eftermiddag kvällssol. Så vad själva ljusstyrkan angår är väl öst svagare än väst?
teo
Jag hoppas du menade tvärtom :-)

Morgonsol/kvällssol är rimligen lika starka lika långt från middag/zenit. Däremot brukar det ju vara varmare på em/kväll än motsvarande tid på morgon/fm.
Ajminsko
Starkare i öst.... =)
Lite halvstressad/förvirrad av och till en och annan blunder får man leva med.... =)
Middagssolen starkast så var det. Men på något sätt hade jag ändå fått för mig att morgon/förmiddagssol var starkare än eftermiddag/kväll.
Men tack för hjälpen!
Woodii
Du kanske har blandat ihop det med vårsolen som ofta beskrivs som väldigt stark? Tidigt på året/tidigt på dagen, menar jag.

Sedan kan ju förhållandena variera en del från hus till hus, vi har skog öst om huset. Åt väst har vi mest öppna gärden. Så hos oss är det betydligt soligare i västfönstren än i östfönstren. smile.gif
Trampendal
CITAT (Ajminsko @ 01-11-2011, 23:53) *
Starkare i öst.... =)
Lite halvstressad/förvirrad av och till en och annan blunder får man leva med.... =)
Middagssolen starkast så var det. Men på något sätt hade jag ändå fått för mig att morgon/förmiddagssol var starkare än eftermiddag/kväll.
Men tack för hjälpen!

Det du har blandat ihop är väl var solen går upp och ner.

Upp i öst och ner i väst är det ju.

Sen har jag hört, som du, att förmiddagssolen är starkare "om man vill bli solbrun tar det bäst före tolv",
men det kan ju vara en sån gammal skröna som att man inte ska bada efter maten.
Ajminsko
CITAT (Trampendal @ 02-11-2011, 23:27) *
Det du har blandat ihop är väl var solen går upp och ner.

Upp i öst och ner i väst är det ju.

Sen har jag hört, som du, att förmiddagssolen är starkare "om man vill bli solbrun tar det bäst före tolv",
men det kan ju vara en sån gammal skröna som att man inte ska bada efter maten.

Att jag blandade ihop soluppgång & nedgång och väderstrecken var det jag försökte säga med posten.
Skönt att höra att det inte bara är jag som hört att förmiddagssol ska vara starkare. Skröna kanske, men eftersom jag springer mycket (varje morgon) har jag ändå observerat att det är lättare att bränna sig vid 9-10 tiden på förmiddagen än 14-15 på eftermiddagen. Dock långt ifrån vetenskapligt bekräftad observation... =)
Kan ju också lika gärna vara mina förutfattade meningar som leder till att jag uppfattar det så....

Tack igen för hjälpen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon